Klassieker Zaunkönig (Simprop)

Dat motortje loopt echt niet goed.

Ik heb het filmpje alleen bekeken, niet beluisterd . . .

Zal dat alsnog eens doen!

Overigens herinner ik me dat de mannen van Simprop al in plm. 1972 met de Zaunkönig vlogen tijdens de vliegshow van Harsewinkel . . .


jan
 
@Willem Klopt, de titel van dit draadje kan je op het verkeerde been zetten. Het origineel is van Simprop, deze kit heb ik van fiberplanes.de en wordt inclusief tekening geleverd.

Nog een beetje zitten schuren en alvast gewogen. Ik zit nu (incl Rx, servo's, LiPo, prop, outrunner) op 280gr. Er zal nog wel wat gewicht bijkomen met het coveren (Oracover). Onder 350gr AUW ben ik zeer tevreden. Ik ga voor middle-of-the road. Het model hoeft niets uitzonderlijks te doen, anders dan lekker vliegen (en niet overdreven langzaam :)).

full
 
Middle of the road?
Een motor van 50 gram op een kistje van 350 gram is redelijk overpowered hoor.
En als zo'n klein kistje een "normale" snelheid vliegt lijkt veel sneller.
Wat ze vroeger in zo'n geval deden was de propellor achterste voren monteren, om een beetje te remmen.
Maar met elektro kun je natuurlijk ook de boel electrisch een beetje temmen.
Zou pas volgas geven als je alles goed getest en getrimd hebt.
Wat voor accu gebruik je?
2S is denk ruim voldoende voor de maiden.

EDIT
ik lees net je draadje nog even door
Klopt het volgende?
Motor KV1400 2S-3S max 24 amp
prop 6x4
Accu 2S 1000 mah
Dan ben je zeker niet overpowered!!!!
Met propcalc kom ik op 200 gram static thrust bij ongeveer 3 amp
Deze prop met een 2S accu belast de motor dus maar heel licht en zal zelfs krap vermogen hebben
Je hebt een 50 grams motor gemonteerd maar haalt er minder vermogen uit als een 18 grams indoor motortje.
In mijn ogen dus 30 gram teveel gewicht in zo'n klein kistje.

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, ik denk dat 1400kv met een 6x4 prop op 2S niet echt werkt.
Ik meen voorheen een Zagi gehad te hebben met ongeveer 1400kv, die vloog ik ook op 2S maar dan met een 9" slow-flyer prop.
Ik vlieg de Zaunkonig met 3000kv op 2S.

Wellicht een grotere prop er op, maar dat vind ik zelf uit verhouding voor het toestel, of 3S.
 
full


Paar korte reacties...
- 3s komt er in, wss 550mAh 3s of iets in die buurt (LiPo rond 65gr)
- incl LiPo -> 325gr AUW
- terechte opmerking over de relatief grote 6x4 prop... als-ie goed vliegt ga ik kleiner proppen en mss vliegen op 4s
- zichtbaarheid moet nog beter: gele striping komt erop. Binnenkort foto'tje...

Vleugelbelasting: 33gr/dm² Heb de aelerons 30% vergroot en hoogteroer 40%. Klein beetje geschiedvervalsing van mijn zijde :).
 
Laatst bewerkt:
Zet flink wat expo op de roeren.
Mijn ervaring is dat hij goed reageert op de standaard roeren dus grote uitslagen zijn bij start en landing zeker niet nodig.

Succes Willem
 
Ik zou voor de zichtbaarheid toch iets meer kleur aanbrengen.
Kistje is klein en snel.
Licht blauw is volgens mij niet de best zichtbare kleur.
Is er wel goed kleurverschil tussen onder en bovenkant?

Succes Willem
 
Heb deze gehad ook blauw en klein, was moeilijk te zien of hij op de kop of recht vloog.
Met gevolg na de 2e vlucht een schuimfeestje op de grond[emoji44][emoji21]
a21710225312563b94fd2e2ad1e8cbc3.jpg
 
onbewerkt filmpje...

Weer een stapje verder en ene terug. Het rare motorgeluid wordt helaas veroorzaakt door motordraden die inmiddels door zijn. Aan het einde van het filmpje wordt me duidelijk dat dit kistje het prettigst vliegt met een beetje snelheid. Dan kan de motordomping ook z’n werk doen... to be continued
 
En merk je al verschil met het cg verder naar voor? In het eerste filmpje lijkt het echt een stuiterbal, in het 2e lijkt het iets minder. De mijne was net zo onrustig, bijna niet te vliegen, met cg verder naar voor werd het steeds beter.
 
Ja, ingetekende CG lijkt in de verste verte niet te kloppen. Gisteravond nog 7gr lood onder de motor bijgeplakt. Kan nog wel wat bij. Heb ook klein beetje down en sidethrust (naar rechts) nadat ik een nieuw motorschot had gemaakt met aanvankelijk nul down en sidethrust. Misschien nog wat downthrust toevoegen? Of lood? Of een combi?
 
Nee, gezichtsbedrog. Is idd niet “ons” veld. Hoog gras is erg handig in deze testfase (noodlanding). Tips ter verbetering vlieggedrag?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van mij 100% volgens de Simprop bouwtekening gebouwd, ook het zwaartepunt.
Vliegt netjes maar onrustig bij windvlagen, net als andere kleine kistjes.
Flink wat expo is wel makkelijk.
 
Ik vermoed dat fiberplanes.de een andere tekening bijlevert dan de originele van Simprop, met een andere CG-aanduiding. Ben nog wat moed aan het verzamelen expo op m’n Futaba-zender te programmeren
 
Hoe zou het zijn met... in Balsa-snippers? Nee, wel de motordraden doorgesneden nadat ik de voorzijde inclusief motor netjes had dichtgeplakt en voorzien van Oracover. Ik was toch al niet zo happy met de 1400kV, dus werd het een 2200kV Turnigy. De HK-variant. Of er nu lood in de neus zit of motor... dan liever wat extra 'motor'. Vandaag nog even gevlogen met redelijk lege LiPo, dus voorlopig nog even rustig aan. Korte preview:

 
En toch.....

En tóch vind ik het niet hetzelfde zonder die snerpende Cox in het vooronder....
 
@brutus Dat klopt, het is ook niet hetzelfde. Met zo'n Cox krijg je tijdens de vlucht wat extra informatie (in de vorm van geluid), terwijl het geluid van deze buitenloper soms wegsterft tegen het achtergrondlawaai. Wie weet dat ik in de toekomst toch nog 'ns een R/C vliegtuig van brandstofmotor voorzie. Daarnaast... het ruikt ook nog 's beter. Zo ben ik geïnteresseerd geraakt in R/C vliegtuigen. Mijn buurman stelde de motoren achter 't huis af en ik keek graag mee hoe dit gebeurde (lang geleden).
 
Back
Top