Joram was je motoren aan het verbranden?
Geloof het van wel. Lang verhaal om het allemaal uit te leggen tot in de puntjes. Maar het heeft met alles motorrendementen te maken.
De speedschroef vraagt veel energie en kan door zijn hoedanigheid heel veel afgeven. Echter...
De motor die je hebt gebruikt is niet in overeenstemming met de schroef en moet te hard werken bij een stroomsterkte en een toerental wat hij niet aan kan. Dus je stopt bijvoorbeeld 50 watt in je motor aan energie, 10 watt komt bij de schroef en de rest 40 watt wordt gebruikt om je motor lekker te verwarmen en hem te gebruiken als eenmalig en kortstondig flitslampje. Waterkoeling of niet... fikt gewoon door in de bedrading.
Even als voorbeeldje: Denk maar aan een auto die je in de 5e of 6e versnelling laat optrekken. Dat vindt de motor niet erg fijn, je vader ook niet. De aandrijflijn in de 5 is zowat 1:1 met de draaisnelheid van de wielen.
Om bijvoorbeeld op een fiets weg te komen zit er ook een vertraging in. Voor een groot tandwiel, achter een klein.
Dus... Een propeller heeft een ander toerental waarbij hij lekker draait en energie aan het water afstaat, dan het toerental van de motor, die weer heel graag op een veel hoger ander toerental zeer happy is.
Goed! Je kan kiezen voor een groter Speed 600 BB direct drive motor. Graupner heeft heel veel keuze. Bij de modelshop moet je daar naar vragen. Maar die vragen toch wel wat stroom, maar worden niet heet.
Of je gaat voor een reductiekast. (elk 1:1 motorschip heeft er een om de zelfde reden als boven genoemd)
Hierbij heeft de motor een hoogtoerental waar hij veel vermogen afgeeft en toch relatief weinig stroom verbruikt (efficiënt draait op waar deze voor ontworpen is), de schoef op een laag toerental draait, doch met een grote spoed 1 : 1,6), waardoor deze bij dit relatief lage toerental toch grote stappen kan nemen en dus je boot prima kan versnellen.
Een hele fijne motor is de RS550 PF. Die kocht je 3 jaar geleden nog voor 1,99 Euro. Het is dezelfde motor als de Robbe EF 76 II met drie polig anker, of de iets fraaiere variant met 5 polige motor Speed 600 BB 12v (net ietjes beter rendement). Robbe heeft ook een Navy Kompakt set met reductie 1:3,3. Dat komt prima in de buurt van de 1:3. Dit setje hoort origineel ook in de boot, zoeken op de site van Robbe...
Deze motoren trekken iets van 3,5 Amp/uur (uit mijn hoofd). Als je er dan die vertraging van 1:3 op zet, en aan de as een Graupner speedschroef diameter, 40-42mm met een spoed van 1.6, dan zal dan aardig vlot door het water schieten, en zeker een uur volgas kunnen varen, je motor blijft handwarm, en hoef je niet meer te koelen.
Je kan er ook een grotere schoef onder zetten, bv 47,5 mm. De motor trekt dan wel veel meer stroom, vaartijd pakweh 45 minuten, maar de motor kan dat probleemloos aan. Dan gaat hij aardig hard... en de zaak bijft keurig heel.
Met al dat vermogen heeft de as heeft dan wel dat extra steuntje nodig! Die maak je van messingplaat en vouw je in een "V" rond de as, lijm je goed vast met secondelijm.
Kijk anders maar eens even in mijn fotoalbum. Daar zie je wat oplossingen.... en de ondersteunde as. De steun is boven en onder gelijmd. Zit al een dikke 5 jaar muurvast!
Ik heb in 2003 flink wat tests gedaan met deze boot, en veel gemeten.
Deze vaart op 12 volt.
Met 50 mm schoeven kwam de boot 40 minuten lang voor de helft uit het water. Veels te hard en liep uit het roer. Alles gemeten met amperemeters aan dek. Liep over de 20 km/h!
Nu is het schip afgestemd op een fractie meer dan de schaalsnelheid, (nog vrij snel) en vaart hij een eeuwigheid (saai)