Klein bouwverslag Robbe PT-15

Ik ga zelf ook nog eens een Torpedoboot maken, romp ga ik wel kopen maar hele opbouw ga ik zelf maken:D

Maar dat is voor volgend jaar in de zomer:p

Eerst deze varend krijgen en mijn auto rijdend;)

Greetz,
Joram

Vandaag 1e testvaart gedaan.
Ging opzich prima alleen was de 35mm schroef te groot en is de motor naar z'n gootje:p:lol:

Ik zet er nu een Graupner 700 12v Turbo motor in, die komt uiteraard ook op 11.1volt, daar gaat een 40mm speedprop achter.

Greetz,
Joram

Helaas is deze kant van de vijver nogal vervuild, is namelijk onze ''stortbak'' van putten naast de huizen:lol:

Andere kant van de vijver is leker schoon maar daar zat nog wat ijs op:p

Hardstyle:D

Greetz,
Joram

Persoonlijk zou ik het gewicht in je boot wat meer naar achter brengen, ze duikt vrij snel in als je het gas loslaat. Zo ligt ze in rust ook wat mooier.

Verder vaart ze erg mooi, heb er hier zelf ook eentje staan dus ik weet hoe soepeltjes dit model reageert.

Gr robin

Gewichtsverhouding is idd nog niet ideaal, zal proberen wat meer gewicht naar achteren te doen, al word dat best moeilijk. Maar zal zaterdag eens kijken wat ik eraan kan doen.

Hier nog wat foto's:

img0938or6.jpg

img0939ur8.jpg

img0940zv9.jpg

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
Joram was je motoren aan het verbranden?

Geloof het van wel. Lang verhaal om het allemaal uit te leggen tot in de puntjes. Maar het heeft met alles motorrendementen te maken.
De speedschroef vraagt veel energie en kan door zijn hoedanigheid heel veel afgeven. Echter...
De motor die je hebt gebruikt is niet in overeenstemming met de schroef en moet te hard werken bij een stroomsterkte en een toerental wat hij niet aan kan. Dus je stopt bijvoorbeeld 50 watt in je motor aan energie, 10 watt komt bij de schroef en de rest 40 watt wordt gebruikt om je motor lekker te verwarmen en hem te gebruiken als eenmalig en kortstondig flitslampje. Waterkoeling of niet... fikt gewoon door in de bedrading.

Even als voorbeeldje: Denk maar aan een auto die je in de 5e of 6e versnelling laat optrekken. Dat vindt de motor niet erg fijn, je vader ook niet. De aandrijflijn in de 5 is zowat 1:1 met de draaisnelheid van de wielen.
Om bijvoorbeeld op een fiets weg te komen zit er ook een vertraging in. Voor een groot tandwiel, achter een klein.

Dus... Een propeller heeft een ander toerental waarbij hij lekker draait en energie aan het water afstaat, dan het toerental van de motor, die weer heel graag op een veel hoger ander toerental zeer happy is.

Goed! Je kan kiezen voor een groter Speed 600 BB direct drive motor. Graupner heeft heel veel keuze. Bij de modelshop moet je daar naar vragen. Maar die vragen toch wel wat stroom, maar worden niet heet.

Of je gaat voor een reductiekast. (elk 1:1 motorschip heeft er een om de zelfde reden als boven genoemd)
Hierbij heeft de motor een hoogtoerental waar hij veel vermogen afgeeft en toch relatief weinig stroom verbruikt (efficiënt draait op waar deze voor ontworpen is), de schoef op een laag toerental draait, doch met een grote spoed 1 : 1,6), waardoor deze bij dit relatief lage toerental toch grote stappen kan nemen en dus je boot prima kan versnellen.

Een hele fijne motor is de RS550 PF. Die kocht je 3 jaar geleden nog voor 1,99 Euro. Het is dezelfde motor als de Robbe EF 76 II met drie polig anker, of de iets fraaiere variant met 5 polige motor Speed 600 BB 12v (net ietjes beter rendement). Robbe heeft ook een Navy Kompakt set met reductie 1:3,3. Dat komt prima in de buurt van de 1:3. Dit setje hoort origineel ook in de boot, zoeken op de site van Robbe...

Deze motoren trekken iets van 3,5 Amp/uur (uit mijn hoofd). Als je er dan die vertraging van 1:3 op zet, en aan de as een Graupner speedschroef diameter, 40-42mm met een spoed van 1.6, dan zal dan aardig vlot door het water schieten, en zeker een uur volgas kunnen varen, je motor blijft handwarm, en hoef je niet meer te koelen.

Je kan er ook een grotere schoef onder zetten, bv 47,5 mm. De motor trekt dan wel veel meer stroom, vaartijd pakweh 45 minuten, maar de motor kan dat probleemloos aan. Dan gaat hij aardig hard... en de zaak bijft keurig heel.

Met al dat vermogen heeft de as heeft dan wel dat extra steuntje nodig! Die maak je van messingplaat en vouw je in een "V" rond de as, lijm je goed vast met secondelijm.

Kijk anders maar eens even in mijn fotoalbum. Daar zie je wat oplossingen.... en de ondersteunde as. De steun is boven en onder gelijmd. Zit al een dikke 5 jaar muurvast!

Ik heb in 2003 flink wat tests gedaan met deze boot, en veel gemeten.
Deze vaart op 12 volt.
Met 50 mm schoeven kwam de boot 40 minuten lang voor de helft uit het water. Veels te hard en liep uit het roer. Alles gemeten met amperemeters aan dek. Liep over de 20 km/h!
Nu is het schip afgestemd op een fractie meer dan de schaalsnelheid, (nog vrij snel) en vaart hij een eeuwigheid (saai)

Laatst bewerkt:
Hier nog twee mooie filmpjes, je zal ze vast wel kennen:

Die laatste is een waaghals met zulke golven....

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh... dat valt nog mee... die van mij ging veel harder. De PT-19 gaat echter stabieler door over de golven, die van mij wilde er nog wel eens doorheen.
Achteruit was het klaar voor onderwater. Die heb ik onmiddellijk begrenst.
Ik zie dat deze PT overigens ook uit het roer loopt.

Na menig vloeken weer wat gepost, internetpagina liep vast met lap tekst en foto's wat ik hier neergezet had:p Erg vervelend kan dat zijn...

Ik ken inderdaad het principe van groote schroef en vertragingen, werkt met auto's hetzelfde.

Ik heb er nu een Graupner Speed 700BB Turbo 12v erin liggen, met een speed 40mm schroef, op 11.1 volt:)

Kan een uur varen en de motor word net handwarm.
Ik heb niet echt last van een zwabberende as, hooguit wat trillingen.

De boot heeft idd last van rottig sturen op topsnelheid,dan moet je geen scherpe bocht nemen... blub..blub..

Maarja wat wil je als je voorbij de normale snelheid gaat, het is geen speedboot he:lol:

Hierbij weer wat foto's (hopen dat IE niet weer vastloopt:p)

img0943di6.jpg

img0944aw1.jpg

img0945xc9.jpg

img0947pf0.jpg

img0949df5.jpg

img0951mz9.jpg

img0952qh2.jpg

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
Hoi!
Een vol uur varen? Keurig!
Draait je schroefje rond met zowat +9200 tpm? Dat is met enig propeller slip 7,86 meter per seconde, is 28 Km/u! Als je een spoed van 1.6 hebt althans... voor zover ik het zo op m'n digitale rekenlieaal aflees.

Moet je toch een stevig fietsende fietser kunnen inhalen! Me dunkt!

Je kan het zuiver uitrekenen door over een afstand van 10, 25, 50 of 100 meter te klokken met de stopwatch. (...of mobieltje). Hoe groter de afstand, de zuiverder de meting.
Hoe zet je zo een afstand uit? Gewoon met een kabelhaspel... en iemand die voor je meet... :proost: Natuurlijk!

Wat weegt het pakketje? Lipo's (De motor weet ik wel)

Laatst bewerkt:
Mij 2de bootje vaart nog redelijke scherpe bochten maar die gaat lang zo hard nie...... (zonder boegschroef en is 85 cm lang!)

Ze vaar netjes!

Ik haal zeker een stevige fietser in, er zit genoeg pit in:D

De lipo's wegen per pakket ong. 200 gram, 198 volgens de specificaties.
Ik had ook niet verwacht dat ik een uur kon varen, toen ik de lipo's opgeladen had en een kwartier had gevaren, zaten de pakketjes nog op 12v en er ging maar 400-500Mah weer in:D:D

Greetz,
Joram

Nog even een mededeling:

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik wel ''eens'' van model wissel, puur omdat ik meer fun aan het bouwen heb dan aan het besturen van het model.

Duss, voor de mensen die nu bijna kwijlend achter hun beeldscherm zitten en ook zo'n mooi schip willen hebben maar er niet de tijd/skills voor hebben, misschien wil ik hem wel verkopen;)

Hij hoeft niet weg, dat zeg ik uitdrukkelijk dus de marktplaats intensie mensen kunnen maar beter hun biezen pakken voordat ze reageren;)

Greetz,
Joram

Back