klein bouwverslag super Chipmunk

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een super chipmunk nu had ik tussendoor een foto gemaakt van de bouw van dit toestel en op de foto is duidelijk te zien dat er een deuk in het hout zit was mij zo nog niet opgevallen maar ik ben bang dat het met de folie erop toch weer goed zichtbaar wordt.

hier op deze foto goed te zien.
full

weet iemand hier de oplossing voor?

Robert

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien dicht smeren met een lichte houtvuller of iets dergelijks?

op de foto is duidelijk te zien dat er een deuk in het hout zit
hier op deze foto goed te zien.
full
Bedoel je in de zijkant van de romprug achter de canopy?
Klassiek geval van te dun hout op de verkeerde plaats.
Zeker niet volkliederen met wat voor vulmiddel dan ook.
Beste is het lossnijden van dat gedeelte en even een nieuw stuk maken van 3 mm licht balsa (< 30gr per plankje)
Dat doe je zo. Daarna precies op maat maken, verlijmen en op dikte schuren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo nog een klein tipje voor deze chipmunk ,zorg dat je wielen voor de voorlijst van je vleugel uitsteken want anders is het elke keer een vervelende landing,voor de rest een voortrefelijke kist om mee te vliegen je zult het wel merken ,vliegt echt heel makkelijk

Hallo nog een klein tipje voor deze chipmunk ,zorg dat je wielen voor de voorlijst van je vleugel uitsteken want anders is het elke keer een vervelende landing,voor de rest een voortrefelijke kist om mee te vliegen je zult het wel merken ,vliegt echt heel makkelijk

Bedankt voor deze tip ik had dit al eerder gehoord nu maar even kijken hoe we dit netjes kunnen oplossen.
ik ga er vanuit dat jij er ook een hebt of hebt gehad? wat voor een motor heb jij erop?

robert

Bedoel je in de zijkant van de romprug achter de canopy?
Klassiek geval van te dun hout op de verkeerde plaats.
Zeker niet volkliederen met wat voor vulmiddel dan ook.
Beste is het lossnijden van dat gedeelte en even een nieuw stuk maken van 3 mm licht balsa (< 30gr per plankje)
Dat doe je zo. Daarna precies op maat maken, verlijmen en op dikte schuren.

om het weer los te snijden voel ik weinig voor had gehoopt de gouden tip om dit eenvoudiger op te lossen maar evengoed bedankt voor de tip trouwens een mooie kist die je aan het bouwen bent erg netjes.

Kan je geen ronde spantjes er achter lijmen ?

Ook kan je de deuk er uitdrukken en het balsa aan de binnenkant met CA verstevigen . ;)

Mvg Johan

Kan je geen ronde spantjes er achter lijmen ?
Dan houd je volgens mij toch nog die 'starved horse' look. Het voorkomen daarvan is de reden van het beginnen met dikker hout en dat daarna, als alles zit, wat dunner schuren. De enige vormspanten zitten aan het begin en einde, zodat je een soort doos construeert. Daar krijgt het geheel z'n sterkte van.

plotterwelt;1035656Ook kan je de deuk er uitdrukken en het balsa aan [B zei:
de binnenkant [/b]met CA verstevigen . ;)
Dat lijkt mij zeker het proberen waard. Snijden kan altijd nog. Wel even plastic handschoenen aandoen, anders zijn die Chip en jij voorlopig onafscheidelijk. :lol:

Behandelen als autoplaat?
Zolang je er van achter bij kan komen, kan je het uitstukken.

Je zal wel een L-vormig stukje gereedschap moeten maken... wat je af kan zetten op een spant, zodat je achter tegen de deuk kan duwen. Ik weet niet hoe goed je erbij kan komen?

De spot kletsnat maken met ammoniak en een beetje water, zodat het materiaal mooi soepel wordt (veel ammonia dus), met een watje aandeppen.
Maar wellicht kan je er lastig bij...

Wat bij een deuk in een auto ook vaak gebeurd is dat er een trekhamer op de plaat wordt gezet. Trekhamer wordt vast gehaakt op een vast gelaste stift.

Analoog aan deze techniek, zou je op een aantal punten van de deuk kops balsa kunnen lijmen, zodat je er trekspanning op kan zetten.

Vervolgens de zaak weer klets nat op de deuken, met ammonia, en aan de houtjes gewichtjes hangen (zakjes water... lood etc)? De zwaartekracht doet de rest!
Zorgen dat je daarbij weer niet doorschiet... dan heb je weer bulten... (Bultrugchipmunk...)

Als alles weer droog is, en in vorm staat, slijp/schuur je de houtjes en de lijm weer los...

+ bovengenoemde suggesties met spalk erachter...

Wellicht is het een idee?

Mooie kist, overigens

Laatst bewerkt:
ik vloog de chipmunk met een 13 cc saito ,waar hij het heel goed op deed ,daarna heb ik er een 20cc zenoha op gezet wat de kist flink in vermogen deed toe nemen
en je erzowat allesmee kon doen mijn chipmunk is wel 18 jaar oud en heb nu de 20 cc op een bigstick gezet ,maar de chipmunk ligt op de kast ik knap hem wel weer op folie liet overal los enzo ,dus.
Maar vliegt heerlijk en heel gemoedelijk

ik vloog de chipmunk met een 13 cc saito

mijn bedoeling is om er een 15cc 4T op te gaan zetten dat is de grootste motor die is opgegeven door de fabrikant.
heb jij nog een tip om het landings gestel meer naar voren te zetten ik kan het natuurlijk naar voren buigen maar komt hij dan niet met zijn neus te dicht bij de grond?

maak de poten langer en dikker verstevig wel de ribben waar de balk in vast zit ,probeer er een multiplex rib nog overheen te lijmen, je kan zeok naarvoren buigen ,maar dan komt hij wel lager bij de grond,dat is zo ,een 15 cc is prima ,je zult er veel plezier mee beleven ,maarfolie hem wel zo als op de doos alde andere schemas vind ik een aanslag op deze kist

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een super chipmunk....

Hey,

Toffe kist die chipmunk ! :p
Ben al een tijdje aan het rondzien om een bouwkit te kopen en ik dacht aan die van Carl Goldberg. (179€, levertijd 14 dagen)
Sig heeft er ook één , een kleinere, maar die lijkt op de foto's blijkbaar niet op de super chipmunk (het lijkt of de neus te lang is).
In ieder geval zou ik er één willen als winterprojectje.

Welke kit is deze ?

Groeetn , Luc

Laatst bewerkt:
Hey,

Toffe kist die chipmunk ! :p
Ben al een tijdje aan het rondzien om een bouwkit te kopen en ik dacht aan die van Carl Goldberg. (179€, levertijd 14 dagen)
Sig heeft er ook één , een kleinere, maar die lijkt op de foto's blijkbaar niet op de super chipmunk (het lijkt of de neus te lang is).
In ieder geval zou ik er één willen als winterprojectje.

Welke kit is deze ?

Groeetn , Luc

Dit is die van Garl Goldberg het is echt een super mooie bouwdoos met een hele goede handleiding voor mij wad de keuze snel gemaakt uit mijn hooft heeft deze een span weite is iets van 1,60.
groet robert

Back