jan brilman
Forum veteraan
In zijn boek over aerodynamica schrijft Simons op blz. 78 over het ontwerp van een vleugel en de keuze van profielen etc.:
". . . if the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber is counteracted by an equal geometric twist or washout in the opposite directon, the result is excellent".
Interpreteer ik dat goed als volgt:
- 'the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber': profiel heeft aan de tip meer welving
dan bij de wortel
- 'geometric twist or washout in the opposite directon': da's de gewone washout die we kennen
Dus NACA 2414 aan de wortel gaat goed samen met NACA 3412 aan de tip, met 1 graad washout?
jan.
". . . if the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber is counteracted by an equal geometric twist or washout in the opposite directon, the result is excellent".
Interpreteer ik dat goed als volgt:
- 'the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber': profiel heeft aan de tip meer welving
dan bij de wortel
- 'geometric twist or washout in the opposite directon': da's de gewone washout die we kennen
Dus NACA 2414 aan de wortel gaat goed samen met NACA 3412 aan de tip, met 1 graad washout?
jan.