Al jaren roep ik dat ik ooit ook een keer wil gaan modelvliegen maar het is er nooit van gekomen. Wel altijd met auto's in de weer geweest en een keer een uitstapje naar een bootje

.
Mijn broer is fanatiek vlieger en hierdoor zag ik ook wat er allemaal bij komt kijken om te beginnen. Maar nu jaren later is er wel het e.e.a. veranderd nml. het elektrovliegen heeft een vlucht

genomen !
Lipo, Brushless, 2.4Ghz en betaalbaar.
Toen heb ik besloten om het toch maar eens te gaan proberen. Want voor onder de 200-,EUR heb je alles wat je nodig hebt en dit vond ik een goed alternatief i.p.v. voor veel geld profi-spul aanschaffen en dan erachter te komen dat het niks is voor mij. Als het goed bevalt dan ga ik alsnog "beter" spul aanschaffen en tot die tijd lekker genieten van dit setje..
Dus enige tijd geleden heb ik ook de Art-Tech Mustang (brushless)aangeschaft. Dit is normaal gesproken niet echt een beginnersmodel maar omdat ik de hulp heb van een goede instructeur en al wat "gevoel" heb met knuppel zenders durfde ik de gok wel aan.
Eerst een tijdje met AeroFly Simulator gespeeld en toen ik hier geen uitdagingen meer in zag ben ik het voor het echie gaan proberen. Samen met m'n broer een mooi weiland opgezocht en heb ik de Mustang de lucht ingegooid, vervolgens heeft mijn broer ( de instructeur

) het vliegtuigje uitgetrimmed en lekker gevlogen. Hij vond de Mustang er wel leuk uitzien maar dat zegt natuurlijk niets over de vliegeigenschappen maar na de eerste vlucht vond hij het erg grappig en zeker voor dit geld geen verkeerde keus.
De 2e keer heb ik het vliegtuig weer de lucht ingegooid en halverwege heb ik de besturing overgenomen, en dat ging allemaal best goed. Is wel wat anders dan de simulator omdat je nu geen pause toets hebt of even kan resetten :-D maar het gaf wel snel een vertrouwd gevoel. Na een tijdje rondjes vliegen heb ik de besturing weer teruggegeven en heeft mijn broer de Mustang weer netjes op de grond gezet. Dit ritueel hebben we nog 2 keer gedaan en bij de 3e keer was er storing en het vliegtuig "dwarrelde" op rare wijze naar beneden. Het frappante was dat de Mustang nog wel op het gas reageerde etc. maar wel stuurloos was. Gelukkig ging het niet recht naar beneden en kwam het relatief zachtjes in het hoge gras terecht ( lang gras is heerlijk

). We hebben het vliegtuig geinspecteerd en niets kunnen vinden, geen losse kabel, slecht contact of roeren die vastzaten

.
De 3 keer hebben we een andere plek opgezocht en de rollen omgedraaid en heeft mijn broer de Mustang in de lucht gegooid en had ik de besturing in handen ! Dit was heel erg spannend maar viel achteraf reuze mee

tijdens de vlucht nog even van zender gewisseld en heb ik wat foto's en een filmpje gemaakt ( welke zijn mislukt

). Later heb ik de besturing
weer teruggenomen en heb ik de Mustang netjes zelf aan de grond gezet.
Gisteren ( 4e keer ) heb ik besloten dat ik het ook wel zelf kan en heb ik eigenhandig het vliegtuig de lucht ingegooid en een mooie vlucht gemaakt en na 7 minuten weer netjes aan de grond gezet. Ik vond dit weer een hele grote stap voorwaarts, het belangrijkste is dat je gewoon rustig blijft en rustig corrigeerd.
Voordat mensen beginnen met "onverstandig" etc. heb ik mezelf ingedekt omdat ik ben begonnen met instructeur :-D.
Omdat er in dit draadje nog meer mensen met de Art-Tech Mustang vliegen wil ik graag hun mening vragen m.b.t. de Mustang.
Zoals jullie hebben gelezen is mijn ervaring nog minimaal maar wat ik ondervind is dat de Mustang bij lage snelheden de neus graag naar beneden wil en bij volgas wil ie juist erg graag klimmen. Ik heb de accu al verplaatst naar achteren ( dus op de vleugel ) waardoor het zwaartepunt al aanzienlijk is verbeterd en ook veel fijner vliegt maar nu blijft ie graag klimmen bij volgas.
Moet ik de motorsteun aanpassen waardoor de motor meer domping heeft?
Of komt dit gewoonweg door het ontwerp en daar moet je mee leven want je kan natuurlijk niet alles verwachten in deze klasse.
Ik ben heel erg nieuwsgierig wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat jullie eventueel verbeterd hebben aan dit vliegtuig.
Zoals ie nu is kan er goed mee gevlogen worden hoor en dat ga ik binnenkort ook weer doen !
Groeten,
Christian