KMP/Esm fw-190

Als ik naar het fotootjekijk wat erbij staat niet (zie rode band om de romp). Anders die gasten een mailsturen, dan weet je het (en wij ook!).

Volkert

Ik kan nergens een scale cockpit vinden voor de 71" ESM Fw - 190 Focke Wulf.

Wie kan mij helpen.

Ik heb die van mij bij Thomas (VQ Warbirds) gekocht. Het duurt wel even voordat je het in huis hebt, maar dan heb je ook wat :) en je moet ook rekening houden met het feit dat de douane het pakket bij de grens tegenhoud. Dit kost je € 40 extra.
Verder is de service van VQ warbids PERFECT !

Het gaat hier om een cockpit kit !!! Je moet zelf alles nog maken, er staan filmpjes op youtube hierover.

NB: Welke ik heb gekocht is voor de 70"

Meende nog een vraag te zien of de ASP FT160 erin past. Volgens mij wel, want de cowl heb ik opgemeten en dies 21cm en de ASP zal rond de 20cm zijn..
Maar ik denk dat het wel wat werk zal kosten om de ASP onder de 80db te krijgen?

Marcel, de motor heeft twee 13,5cc cylinders en die zijn normaal onder de 80dB.
Het zou mij zeer verbazen als de ASP er niet onder te krijgen is, dat de motor onder de kap zit help ook al een beetje.

kleine tip:

ik heb mijn velgen van de wielen uitgeboord;
schilt ook al weer 5 gram per wiel…..je moet het filmpje op mijn f8f topic bekijken, daar kan je het zien

Zo, vandaag 4 vluchten gemaakt en het ging uitstekend! Wat feedback:

- ik had eerder wat moeite de Laser motor te starten maar nu sloeg hij in 1 keer aan. Kwestie van goed primen en hij loopt gelijk. Nog wel even een oplossing voor verzinnen als straks de kap erop zit (nu eerst zonder kap gevlogen om wat in te lopen op advies van Laser Engines)
- power is ruim voldoende, kist stijgt snel op. Bij opstijgen wat up nodig maar zeker niet veel. Ik laat de kist goed snelheid maken zonder up (waarbij hij feitelijk al vliegt) om daarna op te trekken
- geen merkbaar verschil met landingsgestel in of uit en of flaps in/uit
- ik heb het zwaartepunt conservatief gelegd op 130mm vleugelrand (ipv 135mm). Het extra neusgewicht hiervoor nodig wordt volgens mij ruim gecompenseerd door goedmoedig vliegen
- bij indraaien voor de landing en de landing zelf moet je er wat gas ophouden. Als je dit niet doet merk je heel snel dat het toestel zoveel snelheid heeft verloren dat hij nog maar weinig op de ailerons reageert. Een duidelijk signaal om er wat gas bij te doen!
- Bij landing met snelheid binnenkomen en aan de grond vliegen en pas op het laatst afvangen. Zeker geen "gas uit" op het laatste stukje. Doe dat maar als hij de grond raakt
- ik heb twee keer gehad bij de landing dat de kist een nose-over had. 2e keer het cockpitkapje gekraakt. Had te maken met het veld maar ook met hoe ik landde. Dit kan vloeiender en ik moet nog net de finesse vinden tussen up voor het afvangen en up wat ervoor zorgt dat de kist weer gaat vliegen (en dus als hij weer de grond raakt met feitelijk te weinig snelheid voorover gaat)

Het ESM gear (electrisch) met Lado actuators houdt het goed dus mechanisch lijken de v2 wel goed te zijn. Ik ben blij te zijn overgestapt op Lado als ik zo de andere verhalen hoor!

Vliegbeeld is prachtig en het geluid van de Laser Twin fantastisch!

Nu nog de motorkap erop, iets verzinnen voor het primen van de motor en een nieuw cockpitkapje bestellen!

Volkert

Filmpje als ook de motorkap erop zit :-)

Laatste puntje was dat ik behoorlijk ailerons moest trimmen. Zeker bij de eerste vlucht als je opstijgt iets om klaar voor te zijn. Ik merkte bij de 2e vlucht dat het vliegtuig flink koppelt op het richtingsroer. Op zich logisch als je weet dat het een echte laagdekker is met een flinke V-stand in de vleugel. Bij de derde vlucht dus ailerons weer teruggezet en het richtingsroer gaan trimmen. Toch leek dit geen effect te hebben dus ri-roer weer terug en ailerons weer getrimd. Was een flinke workload tijdens de vlucht!

Als iemand nog andere gedachten heeft over de reden van deze ailerontrim hoor ik het graag!

Volkert

Hoi Volkert,

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden! :thumbsup:
Dat vinden van de juiste uitslagen komt vanzelf, lekker veel vliegen en zo aan de eigenschappen van je FW-190 gewend raken. Veel plezier met je FW-190!

....en inderdaad, foto`s of een filmpje zijn altijd welkom ;)
Die laser V Twin zal trouwens wel lekker klinken in je kist!

Groeten, Ramses

Volkert,

Gefeliciteerd met de maiden flight :)

Mijn FW-190 komt eind deze maand binnen !!! Yes Yes Yes !!!

Wat is het totaal gewicht van jou kist ?

Back