Motordeskundigen.
Vandaag mijn KMP/YT ME-109 gemaidened. Hij is in elk geval weer heel aan de grond gekomen. Zwaartepunt op 107 mm. (115 in manual).
Gyro op richtingsroer. Werkte perfect. Kist bleef kaarsrecht bij take off. Bijna geen hoogteroer nodig om nose-over te voorkomen. Staart van de grond, hoogteroer neutraal. Meer gas, kist begint bijna te vliegen. Tikje up, en daar gaat ie. Geen trim nodig op de airlons. Kist blijft neutraal bij flaps half en volle flaps. Landing ook goed verlopen, echter wiel blijkt muurvast te zitten. Wil niet meer draaien. Bijna niet van de as te krijgen. Wielen blijken geen lagers te hebben; dus metaal op metaal. Even met de dremel erbij, en af en toe maar smeren.
Echter de motor, een tot nu toe perfect lopende OS AX 120 geeft wat problemen. Echter alleen op snelheid in de lucht. dan lijkt het net of hij te rijk gaat lopen. Op de grond, stilstaand gaat het perfect. Zou het wat te maken kunnen hebben met de positie van de carburateur in de cowl? Een soort venturie effect als de kist op snelheid is. De brandstof schuimt niet, dat heb ik al gezien. Ik voeg hier een paar foto's bij. Ik heb wel eens gehoord van slangen op de carburateur, en dan lucht aanzuigen via de romp. Zou dat de oplossing kunnen zijn, of weet een van jullie nog een andere mogelijkheid.
Voor de geïnteresseerden; ik heb ook nog wat foto's gemaakt tijdens de bouw/afbouw. Als er interesse is wil ik die best plaatsen als een soort bouwverslag achteraf. Ik hoor het wel. En hopelijk ook een oplossing voor mijn sputterend lopende motor op snelheid.
De motor heeft overigens geen koelproblemen.
Met vriendelijke groeten,
Eric Schumacher
Vandaag mijn KMP/YT ME-109 gemaidened. Hij is in elk geval weer heel aan de grond gekomen. Zwaartepunt op 107 mm. (115 in manual).
Gyro op richtingsroer. Werkte perfect. Kist bleef kaarsrecht bij take off. Bijna geen hoogteroer nodig om nose-over te voorkomen. Staart van de grond, hoogteroer neutraal. Meer gas, kist begint bijna te vliegen. Tikje up, en daar gaat ie. Geen trim nodig op de airlons. Kist blijft neutraal bij flaps half en volle flaps. Landing ook goed verlopen, echter wiel blijkt muurvast te zitten. Wil niet meer draaien. Bijna niet van de as te krijgen. Wielen blijken geen lagers te hebben; dus metaal op metaal. Even met de dremel erbij, en af en toe maar smeren.
Echter de motor, een tot nu toe perfect lopende OS AX 120 geeft wat problemen. Echter alleen op snelheid in de lucht. dan lijkt het net of hij te rijk gaat lopen. Op de grond, stilstaand gaat het perfect. Zou het wat te maken kunnen hebben met de positie van de carburateur in de cowl? Een soort venturie effect als de kist op snelheid is. De brandstof schuimt niet, dat heb ik al gezien. Ik voeg hier een paar foto's bij. Ik heb wel eens gehoord van slangen op de carburateur, en dan lucht aanzuigen via de romp. Zou dat de oplossing kunnen zijn, of weet een van jullie nog een andere mogelijkheid.
Voor de geïnteresseerden; ik heb ook nog wat foto's gemaakt tijdens de bouw/afbouw. Als er interesse is wil ik die best plaatsen als een soort bouwverslag achteraf. Ik hoor het wel. En hopelijk ook een oplossing voor mijn sputterend lopende motor op snelheid.
De motor heeft overigens geen koelproblemen.
Met vriendelijke groeten,
Eric Schumacher
Laatst bewerkt door een moderator: