Hallo Leo,
Ik ben van jongs af aan opgegroeid met zeilen als favoriete vakantie/ vrijetijds besteding. Mijn ouders hadden een zeilboot in Lauwersoog liggen. Daar ken ik de KNRM van, eerst had L'oog de gebr. Luden, en tegenwoordig de Annie Jacoba Visser. Die boten zag dus ik regelmatig langs stuiven. Ik denk dat het ontwerp van de type Valentijn zeer goed geslaagd is, prachtig om te zien.
In mijn latere cariere als composiet-constructeur heb ik onder andere bij RCC gewerkt, waar ik onder meer twee prototypes voor de KNRM heb mogen bouwen, te weten de Harder (2000) en de Johanna Margareta.
Dit was tevens het begin van m'n modelbouw hobby; Ik heb een eerste poging gewaagd aan het maken van de pluggen, mallen en 2 producten van de Harder, schaal 1:10. Ik heb de mallen nog steeds, en ben ze weer aan het opknappen/ aanpassen (omdat de dekmal niet goed lost).
Tijdens de afbouw van dat project kwam ik er achter dat RIB's toch wel erg weinig ruimte hebben onderdeks
Nu, 5 jaar later, wilde ik het beter aanpakken, en groter!
Je moet je realiseeren dat ik geen echte schaal-bouwer ben, maar vooral functioneel. Het achterdek is bij dit model vlak, er zit geen bolling in. Het dek loopt naar voren toe mee met de zeeg van het voordek, dat alles was makkelijker te realiseren. Ook laat ik de verhoogde kajuitvloer verder door lopen naar achter, want ik wil de waterjet/ flex-as connectie graag voldoende bereikbaar hebben om te kunnen sleutelen. Ook door de wens om een volledig waterdicht model te hebben, kon ik de vloer t.p.v. de lier niet flush laten lopen met het dek aangezien ik rondom de opbouw een waterkering met een afdichtingspees wil realiseren. Het ontwerp van de lier zal ik dus enigsinds moeten aanpassen, want hij moet uiteindelijk wel dezelfde hoogte krijgen.
Het mijn bedoeling om de detaillering dusdanig te voltooien, dat wanneer je de boot op het water ziet, dat alle verhoudingen kloppen, en dat alle deck-ware erop zit.
De tube heb ik ook van composiet gemaakt, de bouwwijze daarvan zal ik later nog toelichten. Het is de bedoeling om van de tube een deelbare mal te trekken, met een boven- en een onderschaal. Vervolgens wil ik die beide maldelen met voeibaar rubber en glasmat oplamineren, de mal sluiten en vervolgens een twee-componenten meubelschuim injecteren. Hoe dit zal gaan weet ik nog niet, als het zover is, zal ik eerst een aantal testjes moeten doen. In eerste instantie wil ik de tube gewoon lakken met gepigmenteerde epoxy, dat is denk ik de lichtste optie. Als ik de juiste hoeveelheid aerosil toevoeg en met een schuimrolletje werk krijgt de tube het juiste doffe uiterlijk, denk ik.
De motor is en watergekoeld 2-takt blokje van 39 cc, het heeft een ingebouwde koelwaterpomp, deze zit tegen het carter aan, en wordt via een riem op het vliegwiel aangedreven.
Ook heeft het blokje een ingebouwde drie-klauws koppeling.
Over de aansluiting met de flex-as aan de motor-zijde zit ik te denken, wellicht moet ik een insert laten maken op de draaibank; in de koppeling zit nl. een 8 mm gat, zonder draad. Daar ben ik nog niet uit. Ik zal het eens op de foto zetten.
Ik ken de filmpjes van je model op youtube, ik vindt het er prachtig uitzien.
Ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg!
Hoe gaat het met je laatste model, de Halmatic Atlantic 21? Ik ben erg onder de indruk van de mate van details in je modellen, als je nog foto's hebt...?!
Groeten HJ