KNRM Valentijn Class scale 1:7

Lamineren

full

Na het plamuren van de romp een bok gemaakt, en begonnen met het aanbrengen van de inner-skin.​
Als dek heb ik een 5 mm. dikke schuimplaat enkelzijdig gelamineerd, en deze na uitharding mooi pas gemaakt op de bovenkant van het dek; hij valt precies binnen de romp, op de binnenkant van de hoogste chine/sprayrail, daar waar later de tube op komt te liggen.
Deze dekplaat heb ik met het laminaat aan de onderzijde op zijn plek gelijmd. Vervolgens ben ik de basislijnen van het stuurhuis gaan uitzetten, en heb ik de binnen-maat van deze contour uitgezaagd, als toegang tot het motor-ruim. Ik werk alles af met een offset van +/-5 mm, de dikte van de sandwich. Op de contour van het stuurhuis heb ik een staande schuimrand verlijmd; het dekhuis valt hier later overheen. ook wil ik in deze waterkering later een waterdichte pees aanbrengen, het doel is dat het model daadwerkelijk waterdicht is, en zelfrichtend. Als basis voor de tube ben ik de dekrand gaan modelleren met schuistroken, en na veel lijm- en schuur/plamuurwerk ziet het dek er als volgt uit.

full

Laatst bewerkt:
Hallo HJ,
ziet er mooi strak uit allemaal; ben benieuwd naar het vervolg. Je gebruikt een mooie bouwwijze. zo heb ik ook een rompje van een zeilbootje gebouwd, maar dan met balsa als kern. Waar haal je dat dunne schuim vandaan? ik heb er onlangs nog naar gezocht, omdat ik, precies zoals jij nu doet, een romp wilde bouwen met schuimkern, maar ik kan nergens hardschuim krijgen in dunnne stroken. Of zaag/snij je het zelf?
Ik blijf je volgen,
Hay

schuim

Hallo Hay,

Ik heb het schuim ooit gekocht van een van m'n oude werkgevers, net als al de materialen die ik gebruik eigenlijk; ik heb nog contacten overgehouden aan m'n tijd als composiet-constructeur in de jachtbouw.
Er zijn een aantal bedrijven die ik je kan aanraden, ik zal je een PB sturen.

HJ

Bij Brands hebben we nog 3 en 5 mm in 60 kg/m3, 5mm in 80 kg/m3, en 6,4mm in 100 kg/m3. Die laatste voor "nice price"

Nadat het dek geschuurd is, heb ik het gelamineerd; wederom carbon twill 198 gr./m2, afgewerkt met peelply:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dek lamineren

En daarna uiteraard de base voor de tube gelamineerd waarna het geheel een keer in de plamuur gezet kon worden, en geschuurd:

full

Motor

Voor de aandrijving heb ik voor een chinese kopie van een 39 cc Blata blokje gekozen. Een origineel is te koop bij MHZ voor ongeveer E 900,-
Dit vind ik nogal wat, en ik kon voor ongeveer E 150,- een kopie kopen.:D
De prestaties zullen een stuk minder zijn (12-14 K tpm/8,5 pk t.o.v. 18 K tpm/10,5 pk), maar eerst maar eens zien of het allemaal klopt, dan kan ik later nog wel over zulke zaken nadenken (lees dromen..) en sparen!;)
Enfin, het watergekoelde blokje moet natuurlijk qua zwaartepunt kloppen, dus heb ik het op de plek waar de motoren in de echte boot staan. Later kan ik nog een klein beetje schuiven met zowel de motor als de andere componenten.
Ik ben destijds ook de motor-fundatie gaan bouwen. De motorsteun heb ik wel bij MHZ aangeschaft, gelukkig komen de maten van de chinees goed overeen met die van het origineel, waar de motordrager eigenlijk voor bedoeld is

:
full

Motor fundatie

De motorfundatie heb ik zo gemaakt dat hij rondom de motor de maximale breedte heeft, en smaller wordt daar achter. Zo loopt hij door van de motor naar de spiegel, waar tussen de flex-tube zwevend is opgehangen.
Alle composiet onderdelen heb ik zelf gemaakt, de hardware is standaard spul. De motorsteun loopt aan de voorzijde schuin af, zodat er zomin mogelijk inscheuringsgevaar is door eventueel trillen. Het laminaat van de motorsteun is een carbon biax van 450 gr./m2, afgewerkt met de carbon twill, op een schuimkern van 5 mm dik tussen de motor en de spiegel en 10 mm. dik romdom het blokje.

full

full

full

full

Motor fundatie

Hier is'tie goed te zien, met carbon inserts t.p.v. de ophanging en carbon klemmen voor de flex-as. Door deze indeling heb ik aan weerszijden van de stringers in het achterschip ruimte voor de uitlaat aan BB, en aan SB ruimte voor de brandstoftank. De RC-box wordt er een van eigen makelij die tussen de stringers boven de flex-as vast gezet wordt. Aan de voorzijde is het schuin gepositioneerde kopspant te zien. Wanneer ik later wil overstappen op 2 jets, moet ik idd het nodige aanpassen, maar dat zien we dan wel weer.

full

Ik ben onder de indruk van de prachtige afwerking van het composiet. Interpreteer ik de foto goed, dat het 5mm schuim dus gebogen is en later voorzien van het carbonweefsel? Hoe heb je vervolgens de uithollingen gerealiseerd?

motor fundatie

Hallo Eric,

Eerst heb ik een malletje gemaakt van MDF, met de knik van de motor fundatie er in, met een kleine overlengte en de breedte van iets meer dan 2 x de maximale hoogte van het motor-spant. Deze mal heb ik bekleed met Teflon-tape; voor vlakke en enkel-gekromde vormen een snelle manier om een mal lamineerklaar te maken, je hoeft immers niet te waxen. Voor dubbel-gekromde mallen kun je het ook gebruiken, maar hoe ingewikkelder de vorm, des te meer naden je zult moeten aanbrengen, het laat zich niet sturen, niet makkelijk in een bocht leggen; je kunt het vergelijken met een dikke sticker (+/- 0,2 mm dik). Op deze mal heb ik eerst de schuimkern die uit samengestelde delen bestaat (dus niks gebogen) verlijmd, vervolgens gelost, waar nodig de zichtbare lijmnaden geschuurd. Het schuim dat ik gebruik is af fabriek reeds voorgeboord, d.w.z. er zitten in een grid van 50 x 50 mm gaatjes door en door in de platen, dia +/- 1 mm.

Vervolgens heb ik de mal ingenat met hars, peelply gelamineerd, mooi kreukvrij, dan het carbon-laminaat daar overheen, nat in nat, eerst het twill-weefsel, dan het biax-legsel, hier de schuimkern op gelegd (ook ingenat met hars) en daarop weer nat in nat het carbon-laminaat, met eerst de biax en daarna de twill.
als laatste heb ik het gehele pakket afgedekt met wederom nylon peelply.
Plastic folietje er op, en dan aandrukken met plaatjes en gewichtjes. Uiteraard is het wijsheid om spaarzaam om te gaan met je hars, het vormdeel moet niet te zwaar worden, maar wel structurele stijfheid behalen; een kwestie van testen.

Inmiddels ben ik in het bezit van een goed vacuumpompje, in dit stadium van de bouw was dat helaas nog niet zo, vandaar de gewichtjes om de boel een beetje aan te drukken.

De inserts heb ik later toegevoegd. Eerst heb ik de gewenste contour 2 x gespiegeld uit de uitgeharde plaat gezaagd, en van de nodige uitsparingen voorzien, en pas gemaakt in de boot. Vervolgens heb ik alle zichtbare kopse kanten van de motor-spanten 3 mm diep uitgefreesd, over de topside enkele roving bundeltjes carbonvezel ingelamineerd, en deze en de andere kopse kanten afgesmeerd met ingedikte epoxy-mix. Op deze manier zijn alle laminaten aan weerszijde van het vormdeel met elkaar verbonden, wat extra sterkte geeft, weerstand tegen peeling. Die bundeltjes heb ik ingelamineerd om de krachten van de motor goed over te kunnen dragen aan de romp, en het geeft de gehele aandrijflijn stuctureel meer sterkte.

T.p.v. de inserts het schuim weggefreesd (dremel, handbeitel, schuurpapier) en er massieve carbon inserts ingelijmd, die ik uit een massieve carbon plaat heb gezaagd, en vantevoren pas heb gemaakt.

Groet HJ

full

Aanlamineren van het kopschot:

full

Nou buurman, ik ben er onder de indruk van je bouwkunsten, dit wil ik wel eens van dichtbij bekijken :wink:.

Bij de voorlaatste foto zien we ook de flextube? Kun je hele boot nog eens showen?

Hallo HJ,

ik moet zeggen prachtig mooi gemaakt, petje af ........

Maar vanwaar dit project, heb je zelf iets met de KNRM of gewoon een mooie stoer boot ?

Denk zelf dat met deze aandrijving de boot zeer goed zal presteren, een 2e jet heb je waarschijnlijk niet nodig, alleen is het niet meer als het orgineel.
Snap best dat je e.e.a. eerst wilt uitproberen voordat de een 2e dure jet aanschaft, alleen is het niet zonde van al het extra werk wat je daarvan hebt ??
Zo'n mooie boot en dan de zaag er weer in....

Vindt het trouwens geweldig dat er meer mensen zijn die eens wat een grotere KNRM boot bouwen met benzine aandrijving, vaart als de brandweer.
Na een half uurtje even tanken en we gaan weer.

Ik weet niet of je de tube nog gaat bekleden of gewoon wilt verfen, ik heb nog een groot stuk oranje hypalon rubber (1400 gr/M2) liggen (origineel KNRM kleur).
Anders kun je bij zeil-doek bv oranje RAL 2004 PVC doek (680 gr/M2) bestellen voor euro 10,- M2.
Laat het maar even weten.

Gaan trouwens zaterdag as. in Lemmer varen met model KNRM boten dus als je in de gelegenheid ben, zou ik zeggen kom langs.
Staat trouwens ook een groot model 130 cm (statisch) van de valentijn klasse (bedrijfsmatig gebouwt)

Bouw je trouwens ook nog een koppeling achter de motor, vond de ruimte tussen flexas en motor hiervoor een beetje kort, of is dit gezichtsbedrog.

Heb je anders nog vragen, geef maar een seintje, ben er zelf ook met vallen en opstaan gekomen.
Maar je hoeft natuurijk niet het wiel voor de 2e keer uit te vinden.

gr.
Leo

Hallo Leo,

Ik ben van jongs af aan opgegroeid met zeilen als favoriete vakantie/ vrijetijds besteding. Mijn ouders hadden een zeilboot in Lauwersoog liggen. Daar ken ik de KNRM van, eerst had L'oog de gebr. Luden, en tegenwoordig de Annie Jacoba Visser. Die boten zag dus ik regelmatig langs stuiven. Ik denk dat het ontwerp van de type Valentijn zeer goed geslaagd is, prachtig om te zien.

In mijn latere cariere als composiet-constructeur heb ik onder andere bij RCC gewerkt, waar ik onder meer twee prototypes voor de KNRM heb mogen bouwen, te weten de Harder (2000) en de Johanna Margareta.
Dit was tevens het begin van m'n modelbouw hobby; Ik heb een eerste poging gewaagd aan het maken van de pluggen, mallen en 2 producten van de Harder, schaal 1:10. Ik heb de mallen nog steeds, en ben ze weer aan het opknappen/ aanpassen (omdat de dekmal niet goed lost).

Tijdens de afbouw van dat project kwam ik er achter dat RIB's toch wel erg weinig ruimte hebben onderdeks :(
Nu, 5 jaar later, wilde ik het beter aanpakken, en groter!

Je moet je realiseeren dat ik geen echte schaal-bouwer ben, maar vooral functioneel. Het achterdek is bij dit model vlak, er zit geen bolling in. Het dek loopt naar voren toe mee met de zeeg van het voordek, dat alles was makkelijker te realiseren. Ook laat ik de verhoogde kajuitvloer verder door lopen naar achter, want ik wil de waterjet/ flex-as connectie graag voldoende bereikbaar hebben om te kunnen sleutelen. Ook door de wens om een volledig waterdicht model te hebben, kon ik de vloer t.p.v. de lier niet flush laten lopen met het dek aangezien ik rondom de opbouw een waterkering met een afdichtingspees wil realiseren. Het ontwerp van de lier zal ik dus enigsinds moeten aanpassen, want hij moet uiteindelijk wel dezelfde hoogte krijgen.
Het mijn bedoeling om de detaillering dusdanig te voltooien, dat wanneer je de boot op het water ziet, dat alle verhoudingen kloppen, en dat alle deck-ware erop zit.

De tube heb ik ook van composiet gemaakt, de bouwwijze daarvan zal ik later nog toelichten. Het is de bedoeling om van de tube een deelbare mal te trekken, met een boven- en een onderschaal. Vervolgens wil ik die beide maldelen met voeibaar rubber en glasmat oplamineren, de mal sluiten en vervolgens een twee-componenten meubelschuim injecteren. Hoe dit zal gaan weet ik nog niet, als het zover is, zal ik eerst een aantal testjes moeten doen. In eerste instantie wil ik de tube gewoon lakken met gepigmenteerde epoxy, dat is denk ik de lichtste optie. Als ik de juiste hoeveelheid aerosil toevoeg en met een schuimrolletje werk krijgt de tube het juiste doffe uiterlijk, denk ik.

De motor is en watergekoeld 2-takt blokje van 39 cc, het heeft een ingebouwde koelwaterpomp, deze zit tegen het carter aan, en wordt via een riem op het vliegwiel aangedreven.
Ook heeft het blokje een ingebouwde drie-klauws koppeling.
Over de aansluiting met de flex-as aan de motor-zijde zit ik te denken, wellicht moet ik een insert laten maken op de draaibank; in de koppeling zit nl. een 8 mm gat, zonder draad. Daar ben ik nog niet uit. Ik zal het eens op de foto zetten.

Ik ken de filmpjes van je model op youtube, ik vindt het er prachtig uitzien.
Ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg!
Hoe gaat het met je laatste model, de Halmatic Atlantic 21? Ik ben erg onder de indruk van de mate van details in je modellen, als je nog foto's hebt...?!:rolleyes:

Groeten HJ

Laatst bewerkt:
valentijn

hallo Haje mag ik je vragen welke johanna margareta je ontworpen heeft de eerste of de latere en noch bestaande versie daar ik op de johanna opstapper ben en haar als model gebouwd en aan het station in den oever geschonken heb voor het 10 jarig bestaan,ga morgen ff in lemmer kijken bij de boten ,met vriendelijke groet Davy de Greef opstapper in Den Oever

Hoi Davy,

De Harder was van origine onderdeel van de Zuid Hollandse Reddingmaatschappij, gebouwd in polyester, uitgevoerd met heckdrives, geloof ik.

De Harder 2000, ontworpen op basis van die boot, met jetdrives, was een prototype. Ik heb destijds meegebouwd aan het eerste casco bij RCC, in epoxy/foam sandwich. Het ontwerp kwam via Damen bij High Modulus vandaan, geloof ik. De boot zou 1 jaar getest worden, dan zou er een vervolgopdracht uit komen. Helaas is het niet zover gekomen, de boot had een ontwerpfout, tijdens testvaren in zwaar weer zijn de motoren door de fundaties gezakt. Of de boot gerepareerd is of voorgoed uit de vaart genomen is weet ik niet. Ik vraag me af of de Harder van station Neeltje Jans nu het prototype is of de originele polyester boot.

De Harder 2000 is de boot waarvan ik 1:10 de pluggen, de mallen en een paar rompjes van heb gebouwd.

Na lange tijd heeft de KNRM toch een vervolg aan het Proto-traject gegeven met de bouw van de Johanna Margareta, wederom bij RCC. Het ontwerp van deze versie was volledig herzien, het is een compleet nieuw design. Ook aan dit casco heb ik mogen meebouwen. Deze 9 meter RIB is gestationeerd in Den Oever, dit moet de boot zijn waar jij op vaart!
Naar voortschrijdend inzicht gebouwd, geloof ik dat de boot iets zwaarder is geworden dan bedoelt, klopt dat?

Is er een bouwverslag van jou model van de Johanna Margareta?
Ik zal binnenkort eens een fototje van mijn model van de Harder 2000 hier plaatsen.
Trouwens, ik heb het lijnenplan van de Johanna Margareta ook nog ergens liggen, geloof ik...

Groet HJ

Laatst bewerkt:
valentijn

Hallo HJ de eerste Harder is na de test periode afgeschreven wat ik hier op het station gehoord heb,heb geen bouwverslag gemaakt mede doordat ik in november begonnen ben en eind februari hem klaar moest hebben voor het 10 jarig bestaan ,dus je kunt wel nagaan waar men uurtjes gebleven zijn heb nog wel een paar bouw foto´s zal ze hier eens plaatsen.De johanna heb ik van hout en abs gemaakt tube van isolatie schuim en er om heen een oude waterzak uit een dingi,de apperatuur is van aluminium wat ik gefreesd heb in model.Het enigste wat ik niet zelf gemaakt heb is de radar dome meer uit tyd gebrek,De grote Johanna is zwaarder uitgevallen dus zijn er ook zwaardere motoren in geplaatst,schip vaart als een zonnetje dus je mag EER van je werk hebben ,Met vriendelijke groet Davy de Greef

Back