Koala K-bar

Discussie in 'Electronica' gestart door Forward18, 7 jun 2015.

  1. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Inmiddels het mechaniek uitgebouwd en weer in originele staat terug gezet, bij de eerste test nog heel veel beweging in de swachplate. Nadat ik de motor stopte viel er een boutje op de testbank, wat bleek tandwiel voor staartrotor zat inmiddels los, een moer weg de andere drie ook erg los. Alle vier met loctite vast gezet, morgenavond opnieuw testen.
    Zou me niet verbazen als dit het probleem is geweest.
    Ik hoorde toen die crashte namelijk wat rammelen in de romp, maar kon niets vinden, waarschijnlijk het moertje. Wordt vervolgd
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    het zit wel exact in de regio waar je een probleem zou verwachten..
    ik ben benieuwd !
     
  3. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Even een update, bij poging 1 veel beweging, wat bleek, riem te slap en onder een geleider uit geschoten. Daarna toerental verlaagd naar 25 (van de -100 tot +100) was 40 ivm canopy. Lijkt to nu toe ok. Stand nog even aangepast om nog minder trilling te hebben. Morgen of zondag even proberen, ik ben voorzichtig positief.
    Nog even een vraag, ik heb op mijn gele 500 zie foto een gv8000 zitten, was 2x zo duur, enig idee of er kwaliteit verschil in zit, wat ik er over lees is dat de gv8000 de zelfde electonica zou bevatten als een vbar. Mocht ik een nieuwe moeten kopen vraag ik me af of het een mini kbar yellow of gv8000 moet worden.
     
  4. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een echte vbar, en bij mij ging hij ook de andere kant op.
    Alleen was ik bijzondere dingen aan het doen.

    als er een rare trilling in je frame zit, helpt dit iedere sensor van slag af.
     
  6. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Vanmiddag het een en ander getest maar geen verbetering, na nader onderzoek bleek dat het lager van de motor spelling heeft.
    Vandaar de losgelopen boutjes riem tandwiel.
    Motor bij kds rc shop Hoogeveen besteld.
    Goed weekend.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Motor vervangen en alle lagers van de hoofdas, en voor de zekerheid ook een nieuw tailrotoras geplaatst omdat op deze lagers ook iets spelling zat (lagers ook vervangen) en telkens als ik de gebalanceerde tail rotorbladen monteerde er veel vibratie ontstond in de gyro.
    Helaas resultaat was nog steeds zelfde. In tussentijd begaf de tailservo het ook nog eens, gelukkig had ik er nog een.
    Toen bedacht ik mij als ik het foam tussen de gyro nou eens verdubbel naar 2x4mm dus 8 mm, toen werd het alleen nog maar erger.
    Toen het foam verwijderd en met dubbelzijdig tape rechtstreeks op het frame geplakt, lijkt dat dit effect heeft.
    Maar heel even kunnen testen, maar het lijkt dat het foam voor een sterker vibratie zorgt dan zonder, dit door de verlengde arm die ontstaat met dik foam.
    Verklaard misschien waarom bij de gyro’s maar dun foam bij zit.
    Ik moet het nog verder testen, dus garantie tot zover.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    plak eens 10 gram lood aan de zijkant van de sensor....
    daardoor wordt de massa hoger, wil de sensor minder snel meegaan in de beweging.
    desnoods ff met afplaktape. als het maar goed vast zit. en even niet inverted vliegen:D

    Qua dun foam: bij electro heb je in principe niet veel vibratie. en als hij er is, is het niet voldoende om de sensoren van slag te brengen.
    bij brandstof is de trilling aanwezig, maar ook met een grotere invloed. grotere klappen zeg maar.
    vandaar het dikkere foam.
    de electro spullen zit inderdaad alleen dun spul bij. tesa strip.
    en bij electro werkt dat. vaak. maar niet altijd.

    Als je het foam wilt dubbelen, moet je er eigenlijk een stalen plaatje tussen doen.
    dat is wat zwaarder, gaat minder snel mee met het frame.
    dus foam, plaat, foam.
    zo zit het bij mijn brandstof heli. en dan nog eens 10 gram lood aan de zijkant van de sensor.
    zo vliegt het geweldig. maar ik heb iets met de motor gedaan, waardoor hij andere trillingen geeft.
    zonder die motoraanpassing vloog hij zonder die 10 gram lood op de sensor ook geweldig.

    meestal gaat het in 1 keer goed..
    soms moet je even een hoop uitproberen..
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nou, een electro heli kan ook best trillen hoor. Ik heb hier een 450 copterX die in iedergeval zo erg trilt dat ik op de sensoren de filters (3digi compact) maximaal aan moest zetten anders ging het ernstig mis. Ook op mijn hirobo eagles is duidelijk de nodige trilling aanwezig. ik kan dat namelijk in de trillingslogging van de 3digiR uitlezen en de software analiseert perfect het hoofdrotor- , staartrotor- en motortoerental. Voor je gevoel en zicht kan je denken dat je heli trillingsvrij is maar de MEMS sensoren zijn zo gevoelig dat die er heel anders over denken......
     
  10. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Tot nu toe schijnt het met de bijgeleverde montage tape beter te werken als met het dikkere schuim, ook al met een plaatje lood op de gyro geprobeerd maar maakte niets uit.
    Wel raar dit alles omdat hij het een heleboel vluchten erg goed had gedaan.
    Dus eigenlijk zoek ik naar iets wat ineens veranderd moet wezen, maar na nu zo’n beetje alles vervangen te hebben denk ik dat niet meer te vinden.
    Valt er in de software van vbar nog iets aan gevoeligheid in te stellen?
    Maar ik heb inmiddels al een boel voorbeelden gezien van schuim bevestigingen. ( zie foto’s)
    Misschien dat het gel tape een betere oplossing is, ik ga zeker het een en ander nog uittesten, ook de opbouw foam plaatje ijzer foam.
    Tot zover bedankt voor de input.
    7553E866-F917-4E94-92F6-ECD02389F0EC.jpeg 0190D676-DADA-425D-9172-FCDFA732A5CC.jpeg
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dit is "gewoon" een eigen frequentie dingetje.
    iets resoneert dermate dat de sensor een beweging ziet, ook al is hij er niet

    dus hardware, geen software.

    qua opbouw: die 2e vind ik wel erg extreem...
    die eerste is een brandstof opbouw.
    soms zie je inderdaad dat er een klitteband dingetje overheen zit, die je dan wat strakker of losser kan zetten.
     

Deel Deze Pagina