koeling van motor

• Topicstarter Topicstarter BigScaleBart
  • Startdatum Startdatum
B

BigScaleBart

Guest
Hallo,
ik heb nu een AE SC8 en het is echt een super wagen. Maar het mooist is met kap rijden, en dan wil hij nog wel heet worden. Er zitten al gaten in de kap(standaard). Is er een soort koelingssysteem? Waterkoeling lijkt mij niet te passen. Op die motoren van traxxas zit een plastic randje, ik dacht eerst dat dat voor bescherming was maar is dat koeling?

Gewoon de motor wat rijker zetten.

Handig is het om een IR thermometer aan te schaffen om de temperatuur ook echt een getal mee te geven

ps) mijn watergekoelde RC-Auto:

oud18.JPG

ja maar hij verzuipt zowat tijdens het rijden(ik heb hem nu nog wat aan de rijke kant omdat hij nieuw is)

Als jem echt aardig aan de rijke hebt staan, zal het wel meevallen met die temperatuur.

Zoals Roelof zegt: Handig is het om een IR(infrarood) thermometer aan te schaffen om de temperatuur ook echt een getal mee te geven.;)

Laatst bewerkt:
Meet dan eens de temperatuur want wat jij heet vindt kan best nog wel eens te koel voor de motor zijn.

ik weet natuurlijk niet wat te heet is maar mij is bij de plaatselijke hobbyshop verteld dat als je water(speeksel) op de koelkop smeert, je dan in elk geval geen waterdamp moet zien en niet dat het water na 1 seconde weg is. Weet iemand waar ik die IR meters kan kopen?

ziet er goed uit maar ik ben niet zo van het importeren uit de VS, ik koop het liever in ons landje.
maar hoe zit het met die waterdamp??

Hoe snel je spuug verdampt kan een indicatie zijn, maar zoals gezegd koop een IR meter hier dan voor een 25-30 euro. Meteen een stuk duidelijker...

kijk maar eens op www.conrad.nl
die hebben er diverse van af ongeveer 20 euro

en voor dat je het vraagt. ongeveer 120 graden maar dat kan per moter verschillen.
daarvoor zou ik even je manual raadplegen

Pas op met IR thermometers deze zijn niet altijd betrouwbaar.
We hebben als eens verschillende uitgeprobeerd op de zelfde motor en daar zat wel eens 20/30 graden verschil in.
Als ik op de baan ben doe altijd spuug aan de koelribben.
Begint de spuug op de onderste 2/3 koelribben te koken is de temperatuur rond de 120 geraden.
Begint er op meer koelribben de spuug te koken is de motor te heet.
Als de spuug op geen van de koelribben begint te koken is de motor te koud.
Dit is in het kort hoe ik het doe op een wedstrijddag
****(Een motor mag best 120 tot 130 graden worden)****

gr Ron

ja, ik doe spuug op de bovenkant.....de bovenste rib dus...

Pas op met IR thermometers deze zijn niet altijd betrouwbaar.
We hebben als eens verschillende uitgeprobeerd op de zelfde motor en daar zat wel eens 20/30 graden verschil in.

Dat komt omdat je ze op een blank metalen (geëloxeerd is voor zo'n meter nog steeds "blank metaal") onderdeel richt. Spuit je kop met hittebestendige lak en je hebt er geen last meer van, en dan zijn ze afhankelijk van merk en type zelfs behoorlijk nauwkeurig. Mijn Raytek wijkt minder dan een graad af van de werkelijkheid, tot een meter of 5 afstand! (wel lastig richten op zo'n afstand, dat wel).

Ik zou alleen niet weten of hittebestendige lak ook problemen geeft met de warmteafgifte. Denk het niet, veel motorfietsen, ook luchtgekoelde) zijn ook voorzien van gelakte cylinders.

Maar de spuugmethode is wel makkelijker, en nauwkeurig genoeg.

Groet, Bert

ja, ik doe spuug op de bovenkant.....de bovenste rib dus...

Niet op de bovenste koelrib,maar op de onderste ribben aan de buitenkant.

Brutus dat het blanke metaal invloed heeft op de meeting van de IR thermometer dat klop ook.
Ik heeft alleen maar aan hoe we het doen bij de 1:8 off-road.
Dat met die hittebestendig lak is misschien iets om eens uit te proberen.

gr Ron

Laatst bewerkt:
Er is maar 1 echte goede IR thermometer en dat is een exergen, maar als je er 200 euro voor over hebt.....

Wij hebben wel een paar graden afwijking gezien maar 20 tot 30 graden is wel erg veel maar ik moet zeggen dat de BMI meter redelijk goed functioneerd, deze wordt onder vele merknamen verkocht.

zal wel een lekker gezicht zijn bij een wedstrijd als iedereen even op de koelkop spuugt.
en ook leuk voor het publiek.
maar zoals bij vele dingen bij onze hobby heeft natuurlijk iedereen zijn eigen manier om iets voor elkaar te krijgen.
mijn mening is toch dat een (goedkoop) thermometertje het beste werkt.
en er zullen inderdaad wel onderlinge verschillen zijn tussen die meters qua nauwkeurigheid hoewel een verschil van 30 graden mij toch wel heeel hoog lijkt. maar laten we niet vergeten dat het maar een indicatie is.
of je moter nou 100 of 130 graden wordt de temp. is naar mijn mening toch nooit constant.
maar het geeft wel een indruk en het helpt wel om je moter langer heel te houden.
en daar doen we het per slot van rekening allemaal om

Marc 2 gewoon een beetje spuug op je vinger en langs de onderste koelribben halen zodat op meerdere ribben spuug zit.
Hier is ook niets raars aan hoor,de meeste rijders bij de 1:8 off-road doen het zo.
Vergeet niet dat een koelkop bij een buggy of truggy niet altijd even schoon is en zo ook invloed heeft op een meeting van de temperatuur.

gr Ron

Back