We hebben ut over "witgoed".
Apparatuur voor huishoudelijk gebruik.
Ik heb veel vriezers en koelkasten van binnen en buiten gezien.
Geen stickertjes met welk koudemiddel.
Dan heb je niet goed gekeken! Ik garandeer je dat IEDERE koelkast die jij bekeken hebt, OF een stickertje had, OF een kleverige lijmvlek waar dat stickertje had moeten zitten. Meestal het eerste, want wie haalt in godsnaam in zijn hoofd dat stickertje weg te peuteren?.
Dat het witgoed is, is gewoon een non-argument. Ook dat (JUIST dat) moet aan de regels voldoen.
Mijn huis is verbouwd in 1993, en toen is ook de inbouw koelkast geplaatst die er nu nog steeds staat. Aan de binnenkant, vol in het zicht als ik de deur open doe, zit een sticker die in vier talen aangeeft dat het een koelsysteem betreft wat afgevuld is met R12, en dat ie draaiend 110 Watt trekt.
Echt, gewoon volkomen lulkoek.
Niet dat ik nu zo'n koelkasten expert ben, maar de afgelopen negen jaar vervang ik er gemiddeld twee per jaar, en ik ben degene die verantwoordelijk is voor het feit dat onze koel en vries installaties aan de regels voldoen, dus ik MOET dat controleren (ook al is dat feitelijk een volkomen wassen neus natuurlijk).
Ik begon ergens in 2002 bij Liebherr en toen was r134a verplicht en veilig verklaard voor het milieu.
In professionele installaties werd nog wel R12 gebruikt.
Ik heb nog tot zeker 2006 nieuw spul met R12 aan boord zien komen, maar het kan heel goed zijn dat dat oude voorraad was. Dat weet ik niet. Wat dat betreft is de scheepvaart een beetje een "dumping ground".
Gas wordt in de verdamper gespoten, dat neemt de warmte op en geeft het via de radiator af.
Dat is het principe.
Nee... VLOEISTOF (vloeibaar koelmiddel) wordt in de verdamper gespoten via een heel kleine opening... de drukverlaging die ontstaat doordat de compressor aan de verdamper staat te lurken verlaagt het kookpunt van die vloeistof tot ONDER de gewenste temperatuur van de koelkast, de vloeistof gaat koken en DAT neemt de warmte op. Het verdampte gas is nog steeds steenkoud, en kan dus in die vorm, bij die druk en temperatuur helemaal niks afstaan aan de radiator. Daarvoor zit die compressor daar. De compressor brengt het gas onder druk, en door die drukverhoging wordt het gas heet (zelfde principe als waarom een dieselmotor ontsteekt op compressie) en nu kan het hete gas WEL warmte afstaan aan de radiator.
De drukverhoging is zodanig dat het condensatiepunt van het gas boven de omgevingstemperatuur ligt, en DUS condenseert het gas weer tot een vloeistof, wat vervolgens weer in de verdamper "ingespoten" wordt.
Edit: sorry, ik zie dat Maarten dit ook al vermeldde.
De techniek is niet veranderd, alleen het koelmedium, dat is slechter geworden dan toen ik daar werkte.
Dus moeten ze de kasten nu beter isoleren, dus minder binnenruimte.
De compressoren zijn nog steeds gelijk en verbruiken net zoveel als 10 jaar geleden.
Enige winst is de betere, lees electronische, aansturing die de temperatuur beter en preciezer regelt.
Kan ik niet met je eens zijn: Ik heb mijn oude 100 liter vriezer vervangen voor de goedkoopste 100 liter vriezer die ik vinden kon (een of andere inventum) en het oude ding stond 220 Watt te trekken en haalde ongeveer -14, draaide minimaal de helft van de tijd. Deed er 6 uur over om vanaf "uit" op temperatuur te komen, en als ik er bijvoorbeeld een bak water in zette kon het wel een dag duren voordat die door en door bevroren was (ik ben nu eenmaal zo'n autist die dat soort dingen test...).
Geen idee hoe oud het ding was, ik was gescheiden, had geen geld maar wel een vriezer nodig, en dat ding was het eerste wat me destijds voor de voeten kwam.
De nieuwe vriezer draait minstens de helft minder, en trekt ongeveer 180 Watt, en trekt moeiteloos -25. Dezelfde bak water is met een uurtje of twee bevroren.
Vriezer staat op dezelfde plek (binnen, in de hal, geen verwarming maar beslist niet een "koude" of "warme" plek, en sowiso weinig invloed van de seizoenen).
Electronische aansturing is er niet (gewoon een mechanische aan/uit thermostaat, precies zoals die oude).
Ik kan het stroomverbruik ZEER goed terugzien op mijn meter, scheelt iets van 1,5 kWh per dag, en op 180 dagen per jaar is dat toch echt 270 kWh per jaar verschil. Daarmee is zelfs met de "oude" energieprijzen de terugverdientijd van die vriezer iets van 4 a 5 jaar, en ik had dus in de ruim 20 jaar dat die ouwe daar gestaan heeft, moeiteloos minstens twee nieuwe vriezers kunnen kopen. En als ik me er destijds in verdiept had, had ik dat nog gedaan ook. Maar het kon me destijds weinig schelen.
Het koelmiddel is op zich niet "slechter" geworden, hooguit "anders". De vroegere koelmiddelen waren enkelvoudige stoffen, en dat maakte ze heel erg "makkelijk" in de omgang, want ze ontmengden niet, en waren erg constant in hun kookpunt en condensatiepunt, wat een mooi regelmatig bedrijf opleverde.
De huidige gassen presteren net zo goed, maar zijn mengsels, en dat heeft technisch gezien wat eigenaardigheden zoals dat na een langere stop het systeem een bepaalde tijd nodig heeft om te stabiliseren en gedurende die tijd kun je niet zoveel met bijvoorbeeld de pers en zuigdruk waardes, en dat bij lekkage de samenstelling van het gas verandert, omdat de componenten met het hoogste kookpunt eerst ontsnappen.
Maar qua prestaties kan ik geen verschil ontdekken tussen bijvoorbeeld R22 en R453a, wat de "groene" directe vervanger is van R22. Het koelt niet beter of slechter en de compressor verbruikt ook niet meer of minder met het ene gas of het andere.