Als het HC, Hobbycity bedoeld wordt.. ik moet de eerste slechte zippy nog tegenkomen. Ik heb 15 zippy lipo's hier liggen, 4x4s1p 5000mAh 25C, 2x2s2200mAh 25C, 1x2s 1000 mAh 25C, 2x500mAh 2s 25C, 6x240mAh 2s 20C, en alle zijn ze gewoon goed.
Heel recent heb ik voor mijn WindS de rekensom gemaakt, Hyperion 25C versus zippy 30C. Ik koop dan voor de prijs van 1 Hyperion pakket, 2 Zippy pakketten.
In de praktijk heb ik mijn 2 zippy aandrijfpakketten al probleemloos over de 100 cycles, zonder dat er noemenswaardige verliezen zijn in functioneren en zonder dat de weerstand opgelopen is. Ik vermoed dat ik de 150~200 cycles met die packs zeker ga halen.
Dan zou ik met een Hyperion lipo dus al zeker 300~400 cycles moeten gaan halen, wil het financieel GELIJK uitkomen, dan heb je nog geen winst dus.
Als ik dan verder kijk.. de Zippies laadt ik als 8s1p met 7A (dus iets meer dan 1C). Het zijn 5000 pakketten, zou ik die als 8s1p met 5*5 = 25A willen laden, dan zou ik een belachelijke investering in laders moeten gaan maken, ik moet dan growef een 800Watt lader hebben.
Mijn huidige lader is 360Watt. Daarmee kan ik dus een Hyperion 8s net met 2C laden.
Ik zou dus met een overstap van Zippy naar Hyperion van met ca. 1.4C laden naar 2C laden gaan en een iets hoger nominaal voltage (0.1~0.2v). Dat tegen iets meer dan een dubbele kostprijs. Daarna zou ik minimaal 300 vluchten met dat pakket moeten maken, om quitte te spelen tov zippy.
Als het nu was dat mijn toepassing zo vermogenskritisch was dat ik het onderste uit de kan moest hebben.. maar dat is niet zo, met de Zippies heb ik al een overschot aan vermogen.
Het hangt dus denk ik van de situatie af, en in de meeste situaties zou volgens mij Zippy de betere keuze zijn qua prijs/prestatie.
Wil Hyperion/Flightpower/Kokam weer interessant worden voor de concurrent, zullen ze toch echt de prijs omlaag moeten halen.
Voor shockflyers bv. is Hyperion dan al interessanter, omdat je dan wel met 3~5C kunt laden, en dus effectief minder pakketten nodig hebt. Met 2 hyperion pakketjes kun je met een shockflyer en een relatief goedkope lader praktisch permanent vliegen. Dan is het wel weer interessant.
Het probleem is dat je al heel veel cycles moet gaan halen op de Hyperions, wil het echt voordeel brengen. Tegen die tijd zijn er al weer zoveel betere lipo's uit, en hebben de prijsvechter-lipo's ook alweer zoveel vooruitgang geboekt, dat het voordeel wegvalt.
Om nog maar te zwijgen over incidenten zoals mijn meest recente, waarbij een lipo uit het toestel stapt en vervolgens onvindbaar is. Zou dat met een Hyperion gebeurd zijn, zou de schade aardig hoger geweest zijn.