KOKAM H5 versus HYPERION G3

Kokam zijn erg populair bij veeleisende modelvliegers maar er is nu ook de Hyperion G3 serie.
Ik weet niet welke te kiezen kan iemand mij advies geven.

p.s Buiten het feit dat de hyperion goedkoper is, zijn de specs ook wel erg veelbelovend maar of het ook klopt ???

iets wat ik mij ook nog eens afvraag is:
Zouden ze echt waar voor hun geld zijn in verhouding met b.v Zippy flightmax, turnigy etc (HC lipos), welke ik nu gebruik.
Ze zijn namelijk wel 3 x duurder dan HC lipos.

15934.jpg

HP-LG335-3300-4S.jpg

Laatst bewerkt:
In mijn beleving was in het begin Kokam DE lipo, inmiddels zijn ze volgens mij niet meer beter dan de andere gevestigde merken. waarschijnlijk zijn er zelfs wel merken zoals flightpower, zippy, turnigy en hyperion met betere beloftes..
bij mij werken de hyperions perfect.

Tja, tijd zal het leren :) De eerste ervaringen zijn goed maar na een flinke mishandeling gedurende 200 cycles zal het pas echt duidelijk zijn.

Kokam nooit gebruikt, maar nu een 4S 2200 G3 VX Hyperion in gebruik en die blijft tot 2V hoger onder belasting dan de 30C 4S 2000 PolyQuest.

Ben tot nu toe zeer tevreden (mooi in balans na ontladen en met 3C al geladen).

Kokams waren niet de aller beste qua performance maar wel heel erg robuust en stabiel. Ik gebruik al jaren dezeflde 2000 HD cellen en die zijn nog steeds nooit gebalanceerd en wel in balans :) Dat zegt toch echt iets. Doen nu dienst als pomp accu ;) De huidige presteren erg goed.

Flightpower en polyquest is rotzooi. Ik heb nog geen 1 goed pack gehad. Allen stierven spontaan. Ik hoor dat veel meer.

Zippy is qua prestatie erg goed maar de kwaliteit is erg wisselend.

Hyperion is qua prestaties heel erg goed en de kwaliteit, zeker met de G3 serie, is gewoon erg goed. Garantie en service ook.

Of de Hyperions hun geld waard zijn is denk ik nog te vroeg om juist op te kunnen antwoorden, ze zijn immers nog niet zo lang op de markt.
Wel lees ik dat men er goede ervaringen mee heeft, vooral de lagere inwendige weerstand Ri is natuurlijk een groot voordeel. Je kunt er meer vermogen mee maken en de packs worden minder warm.
En ze zijn acceptabel geprijsd.

Daarom heb ik zelf 2 packs besteld voor in een 450 maat heli. Eens kijken hoe dat gaat.
Bas
ps.
IK heb zelf goede ervaringen met flightpower, heb verschillende packs en nog geen 1 heeft de geest gegeven, maar behandel de packs dan ook netjes
Ook SLS bevalt me erg goed, houden een hoge spanning vast tijdens belasting
Met zippy's schijnt het zo te zijn dat je geluk of pech kunt hebben, wellicht is de kwaliteitscontrole niet zo strak, maar ja, wat mag je verwachten voor die lage prijs ...

SLS

De lage temp na het vliegen viel me inderdaad op. Warmte ontwikkeling is een grote vijand van lipo's en minder hitte betekend een langere levensduur. Prestaties van de CX zijn bv niet bijzonder veel beter dan andere maar wel erg goed. Als de levensduur ook echt langer is, zoals ze beweren, dan is het wel een erg goede accu.

Als je wilt vergelijken moet je 2C laden met 2C laden vergelijk en 1C met 1C,
en het zelfde geld voor ontladen, ik haal Max 90A uit mijn 3300mAh cx G3 dan moet je hem niet gaan vergelijk met iemand die er max maar 45A uit haald.

Bart,

Ik gebruik de Hyperion in een 1:8 offroad truggy (auto) en tot nu toe alleen maar goede ervaringen.
Hoge ontlaadstromen, cont. 80 amp en piek 300 amp.
Temperatuur komt niet boven de 60 graden.
Mijn 5000 mAh pack geladen met 20 amp zonder probleem, dit om te testen of het daadwerkelijk kan zonder warm te worden.
Normaal gesproken doe ik dit met 10 à 12 amp. puur om de levensduur zo lang mogelijk optimaal te houden.
Tot nu toe pas een keer of 20 geladen dus levensduur moet nog blijken.

flightpower is rotzooi. Nou ja, op z'n minst geweest. Flightpower heeft haar pakketten tegen A-prijzen verkocht, terwijl het C-pakketten waren. Uit postings van Flightpower zelf op een engels forum, is af te leiden dat men dat zelf ook wel wist, men is blijven plakken bij een slechte cellenleverancier.

Voor de nieuwe generatie flightpowers gebruikt men volgens mij dezelfde cellen als de hyperions, dus die zouden op zich wel goed moeten zijn. Toch zou ik, door het verleden, nooit meer zaken willen doen met Flightpower. Bedrijven die willens en weten producten verkopen die onder de maat zijn, maar daar dan wel de volle mep voor vragen (en meer, flightpower is altijd al duur geweest) ben ik niet gek op. Komt nog bij dat Flightpower eigenlijk altijd al (te) duur is geweest tov de concurrentie.

De Hyperions lijken vooralsnog erg goede cellen. Ze doen in elk geval in het begin wat ze beloven, als je het hyperion draadje leest op dit forum tenminste wel.

Kokam heeft altijd geleverd wat ze beloven. De cellen zijn daarbij betrouwbaar en gaan lang mee.

Wat je nu zou moeten kopen, hangt denk ik meer af van je gebruik en welke laders je hebt.

Als je veel wilt vliegen en de lader hebt waarmee je de door jou gebruikte pakketten met hoger dan 1C kunt laden, dan zou ik voor hyperions gaan.

In alle andere gevallen, gewoon zippy kopen. Ik heb alleen maar goede ervaringen met zippies (ook na meer cycles), de prijs/kwaliteit verhouding van zippy is gewoon erg gunstig. Zippy pakketten zijn bv. behoorlijk beter dan de voorgaande generaties flightpowers, maar kosten vaak minder dan de helft.

Mijn recept zou dus zijn:
1) hele kritische toepassing waarbij gebruiksduur en betrouwbaarheid gaat boven prestaties --> Kokam
2) normale toepassing met veel gebruik en in bezit van goede laders --> Hyperion
3) normale toepassing en met 1C laden --> Zippy Flightmax

Heb zelf ervaring met de kokam H5 2100 3s. De eerste 20 ladingen/ontladingen waren erg goed en hielden de cellen een 3.5 volt bij een belasting van 45 amp bijna tot 1800 mah.

Nu na 50 ladingen/ontladingen houden ze nog maar net 3.3 volt per cel en ongeveer 38 amp.

Conclusie is dat ze erg snel hebben ingeleverd aan vermogen (beetje zoals de flightpowers destijds) tewijl ik ze altijd maar met een max van 1.5c heb geladen en tot 80 procent leeg gevlogen heb. Ze worden trouwens haast niet warm na het vliegen dat valt mij wel op.

Zelf koop ik geen kokams meer. Heb ander lipo,s die meer ladingen hebben gehad en minder c hebben en veel beter presteren dan de kokams. De Saehan lipo,s zijn nog wel de beste lipo,s die ik tot nu heb.

Met hyperion lipo,s heb ik een hele slechte ervaring gehad, ik zal dus niet snel meer een hyperion lipo aanschaffen terwijl het misschien wel heel erg goede lipo,s zijn haar maar heb er zelf een beetje argwaan voor gekregen.
Het waren 2100 3s 18c litestorm CX die na 5 ladingen al helemaal inzakten.

Heb nu toch maar een keer een paar Zippy,s besteld, wou toch wel eens weten of ze echt zo goed zijn zoals er gezegd wordt:D.

Mvg, bennie

> Het waren 2100 3s 18c litestorm CX die na 5 ladingen al helemaal inzakten

Geen contact gezocht met Hyperion ?
Ik had namelijk na twee keer een beetje laden en ontladen een opgeblazen pakket. Dit was toen ze al 2 tot 2.5 maanden oud waren, heb een nieuwe gekregen.

Bart,

Tja, ervaringen wisselen aardig en zo zie je maar dat lipo's nog steeds onvoorspelbaar zijn :) Goede service wordt dan wel belangrijk, zeker bij net nieuwe packs die erg prijzig waren. Ook al zijn de zippy's goedkoop dan nog baal ik van de packs met veel onbalans. Van de laatste 5 besteld waren er 2 met flinke onbalans. Kan pech zijn natuurlijk.

Tja zo te lezen houd ik het maar bij HC LIPOS, kan ik bijna 3 accus kopen voor 1 KOKAM dan maar iets minder maar wel vaker vliegen.
Tevens gezien de lipo ontwikkelingen (40 C) houd ik het maar rustig straks komen er LIPOS uit waarvan je denkt shit die zijn gaaf voor weinig, dan heb ik spijt dat ik van duurdere merken heb gekocht.

HC lipo's zijn altijd een gok. Ik heb vaak dat er slechte bij zitten en dan maakt het niet uit want je moet er dan wel 3 kopen ;) Toch presteren ze in het begin nog gelijk. De vraag is de levensduur en kracht na 150 cycles..... daarvoor is het nog wat vroeg nu.

Als het HC, Hobbycity bedoeld wordt.. ik moet de eerste slechte zippy nog tegenkomen. Ik heb 15 zippy lipo's hier liggen, 4x4s1p 5000mAh 25C, 2x2s2200mAh 25C, 1x2s 1000 mAh 25C, 2x500mAh 2s 25C, 6x240mAh 2s 20C, en alle zijn ze gewoon goed.

Heel recent heb ik voor mijn WindS de rekensom gemaakt, Hyperion 25C versus zippy 30C. Ik koop dan voor de prijs van 1 Hyperion pakket, 2 Zippy pakketten.

In de praktijk heb ik mijn 2 zippy aandrijfpakketten al probleemloos over de 100 cycles, zonder dat er noemenswaardige verliezen zijn in functioneren en zonder dat de weerstand opgelopen is. Ik vermoed dat ik de 150~200 cycles met die packs zeker ga halen.

Dan zou ik met een Hyperion lipo dus al zeker 300~400 cycles moeten gaan halen, wil het financieel GELIJK uitkomen, dan heb je nog geen winst dus.

Als ik dan verder kijk.. de Zippies laadt ik als 8s1p met 7A (dus iets meer dan 1C). Het zijn 5000 pakketten, zou ik die als 8s1p met 5*5 = 25A willen laden, dan zou ik een belachelijke investering in laders moeten gaan maken, ik moet dan growef een 800Watt lader hebben.

Mijn huidige lader is 360Watt. Daarmee kan ik dus een Hyperion 8s net met 2C laden.

Ik zou dus met een overstap van Zippy naar Hyperion van met ca. 1.4C laden naar 2C laden gaan en een iets hoger nominaal voltage (0.1~0.2v). Dat tegen iets meer dan een dubbele kostprijs. Daarna zou ik minimaal 300 vluchten met dat pakket moeten maken, om quitte te spelen tov zippy.

Als het nu was dat mijn toepassing zo vermogenskritisch was dat ik het onderste uit de kan moest hebben.. maar dat is niet zo, met de Zippies heb ik al een overschot aan vermogen.

Het hangt dus denk ik van de situatie af, en in de meeste situaties zou volgens mij Zippy de betere keuze zijn qua prijs/prestatie.

Wil Hyperion/Flightpower/Kokam weer interessant worden voor de concurrent, zullen ze toch echt de prijs omlaag moeten halen.

Voor shockflyers bv. is Hyperion dan al interessanter, omdat je dan wel met 3~5C kunt laden, en dus effectief minder pakketten nodig hebt. Met 2 hyperion pakketjes kun je met een shockflyer en een relatief goedkope lader praktisch permanent vliegen. Dan is het wel weer interessant.

Het probleem is dat je al heel veel cycles moet gaan halen op de Hyperions, wil het echt voordeel brengen. Tegen die tijd zijn er al weer zoveel betere lipo's uit, en hebben de prijsvechter-lipo's ook alweer zoveel vooruitgang geboekt, dat het voordeel wegvalt.

Om nog maar te zwijgen over incidenten zoals mijn meest recente, waarbij een lipo uit het toestel stapt en vervolgens onvindbaar is. Zou dat met een Hyperion gebeurd zijn, zou de schade aardig hoger geweest zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb ik meer pech gehad dan jij. Ik heb nu 3 packs liggen waarvan de cellen echt niet in balans blijven en er verschillen van soms 500mv ontstaan. Daarom is het een gok en kan het heel goed gaan..... maar ook fout.

Zijn dat Zippy packs?

Waar het om gaat: kun je ze gebruiken? Doen ze wat ze moeten doen?

Wanneer ontstaat dat verschil? Ik las het eerst verkeerd, maar 0.5v is veel. Doe je dan niet zelf iets fout?

Hoe belast je ze?

Ik zorg er voor dat ik lipo's plaats in een toepassing waarin de daadwerkelijk gevraagde stroom niet hoger is dan hetgeen de accu continu mag leveren volgens de specs. Daarnaast vlieg ik de laatste 20~30% er nooit uit.

Dus niet een accu pakken die 20A continu mag leveren en 30 piek, en 'm dan met 25A gaan belasten, maar in zo'n geval een accu pakken die 30A continu mag leveren.

Ik vlieg zelf eigenlijk uitsluitend met Zippy tegenwoordig en ook op mijn club wordt er heel veel met zippies gevlogen.. denk dat er op ons veld dagelijks zeker 40 vluchten met zippies gemaakt worden, door verschillende personen. Ik moet de eerste persoon met slechte ervaringen nog in het echt tegenkomen..

Ter vergelijk.. ik heb een jaar geleden 2 flightpower pakketten aangeschaft voor m'n Extra 260. 3s2150mAh. Beide pakketten waren na ca. 50 cycles eigenlijk al niet meer te gebruiken, en kostten bij aanschaf ongeveer het viervoudige van het zippy alternatief. Ik betaalde er zo'n 60 euro per stuk voor. Die fout ga ik niet nog eens maken..

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om een zippy r, flightmax en zippy h pack. 4800-5000 mAh 6s packs. Onbalans was er al direct na ontvangst. Als je hem te lang stil laat liggen (2 maand oid) zit je op 0.5V verschil met 1 cell steeds. Zolang je veel vliegt en balanceert valt het mee. Packs leveren wel vermogen waar 1 toch wel bol wordt. De overige 2 blijven strak.

Ik moet die ene onbalans cel dus met de hand opladen totdat ze gelijk zijn. Dus bruikbaar nog net maar echt blij wordt je er niet van.

Belasting zit bij mij in alle gevallen volgas op aantal C continu of lager. In de meeste gevallen op 15-20C volgas (zijn 20 en 2x 25C packs). Opslag is eigenlijk altijd 40-70%

Vandaag mij Zippy,s binnen gekregen! (na veel gedoe met de douane en bijbetalen van 32 euro:mad:) Het zijn 4 flightmax 2200 3s 25c.

Heb ook 2 Hyperion,s 2200 VX 3s 35c aangeschaft bij RCtechnics.

Nu leek het mij verstandig om eerst 5x te cyclen, met 1c laden en ongeveer
2c te ontladen om de innerlijke weerstand te verminderen. (had dit ergens gelezen dat dit beter is:))
Heb dit zelf nog nooit gedaan met nieuwe lipo,s gedaan dus leek het mij nu wel verstandig om wel te doen.
Is 5x genoeg of mag het wel wat vaker?

Back