Kolderstok schepen tips en vragen

Zoiets >?

18032019a.JPG

Haha - goed gevonden. Ik had ook al aan maanzaadjes gedacht.

(En nee - ik zal niet de grap maken van erop zitten en zo....)

In mijn bouwverslag 7P (pag. 3) verklaart Hoosterw. dat hij spijt heeft dat hij geen dubbeling heeft gedaan. Is 'dubbeling' een dubbele huidbeplanking over gans de romp & bedoelt hij dat ook, of gaat het om een specifiek onderdeel?
Als ik 'dubbeling' opzoek dan spreekt men over een extra laag als bescherming tegen ijsrotsen of tegen houtworm.

het werd gebruikt tegen bescherming van houtworm en word enkel gedaan op de romp , enkel het gedeelte dat onderwater zit ( dit werd er om de zoveel jaar afgedaan en terug opnieuw beslagen )
de dubbeling is ook veel meer dan enkel wat planken de originele huid werd eerst vol nagels geslagen en tussen de 2 lagen kwam koehaar te zitten , dit allemaal om de houtworm toch maar buiten te houden van de eerste huidlaag, de dubbeling was normaal in grenen hout of episia en geen eik als de eerste laag. boven op de dubbeling werd ook nog eens hapuingruis gesmeerd wat wij beter kennen als de witte onderkant van het schip ,daarna werd nog eens heel het schip ingesmeerd met vis olie omdat dit diep in het hout trekt en het hout sterker maakte.

Sorry voor mijn onduidelijkheid. de 7P had naar verluid helemaal geen dubbeling van/op de romp.
Ik bedoelde voor mij zelf dat ik de dubbeling op de kiel bij de achtersteven niet gedaan heb.

Sorry voor mijn onduidelijkheid. de 7P had naar verluid helemaal geen dubbeling van/op de romp.
Ik bedoelde voor mij zelf dat ik de dubbeling op de kiel bij de achtersteven niet gedaan heb.
Waarschijnlijk bedoel je dit gedeelte in het rood?
Het was een moeilijke bevalling maar ik begin mee te zijn. Ik ben zo content met jullie steun, en vooral jullie geduld op deze site.
upload_2019-4-12_17-23-30.png

Jullie zullen vast denken, wat doet die Hans van Kolderstok nu eigenlijk, behalve het werk van anderen bekijken...

Nu, naast het tekenwerk voor een nieuw model ben ik ook bezig een Batavia opnieuw te maken. De vorige eigenaar was wat laag uitgekomen met de galerijen (streepjes niet gevolgd), daarna het model snel afgemaakt en verkocht. De nieuwe eigenaar vroeg mij of het allemaal wel klopte (nee dus), en daarom heb ik de hele achterzijde van het model opnieuw opgebouwd. Inmiddels ben ik de masten aan het opbouwen.
IMG_20190420_224227.jpg

Bijlagen

• IMG_20190420_224227.jpg
    IMG_20190420_224227.jpg
    411,6 KB · Weergaven: 347
Laatst bewerkt:
Back