Ik vond het nu tijd worden om alles te gaan lakken (daarvoor heb ik ook een temperatuur van 15 graden nodig).
Ja ik weet dat veel mensen liever eerst proefstoken voor het lakken, maar ik heb geen zin om de lok 2 keer in elkaar te zetten.
Ik begin dus met het onderstel te lakken met 2K PU lak, zijdeglans zwart.
De grondverf met een spuitbus, die spoot helaas erg dik, totdat ik op de spuitkop een knopje min-max tegenkwam, en toen op 1/4 ging het veel beter.
Maar goed, een beetje dikke verf op het onderstel is niet zo erg.
Roundhoudse spuit het onderstel met gemonteerde spacers, maar ik spuit de delen liever los en houd de spacers blank messing.
2 dagen larter dus de aflak in 2K, en ook met een spuitbus, maar dan een die ik zelf kan vullen, voor mij de eerste keer!
Ook hier een leercurve, je moet de spuitbus goed rechtop houden en met kleine pufjes spuiten, dat gaat het best.
50 gram verf aangemaakt en dat was precies genoeg.
De bus met drijfgas zit nog ruim halfvol dus ik kan met dezelfde bus dus straks ook de hoogglans zwarte body spuiten.
Na nog eens 2 dagen drogen dus het onderstel monteren en de stoom schuiven afstellen.
Dit wordt goed besproken in de manual, ik heb 2 gaten in de koppelstangen wat ovaal moeten vijlen, en ook de dummy leibaan liep aan 1 kant vast.
Het is heel belangrijk dat alles een beetje speling heeft zodat ook als de lok warm is en diverse onderdelen wat uitzetten alles nog soepel loopt.
Maar toen ik de stoom schuiven afstelde liep alles muurvast!!!!
Even een korte uitleg van de schuifkast bij de Roundhouse.
Deze schuif beweegt dus precies 90 graden voor op de cilinder.
In de hier afgebeelde schuifkast staat de volle stoomdruk en de ronde schuif dekt 2 gaatjes af die naar de voor- en achterkant van de zuiger gaan.
Begint de zuiger aan zijn arbeidsslag dan staat de schuif precies in het midden.
De schuif gaat dan naar voren en na 20 graden gaat het gaatje open dat stoom naar de cilinder voert,
Na 40 graden is het gaatje geheel vrij en de schuif gaat verder naar voren tot hij helemaal voorin staat bij 90 graden (stand van foto hierboven).
Nu gaat de schuif weer naar achteren en begint bij 140 graden het gaatje weer te sluiten, en bij 160 graden is het gaatje weer helemaal dicht.
Bij 180 graden staat de schuif weer in de midden.(foto hieronder)
Van 200 graden tot 340 graden beweegt de schuif naar links van het midden om stoom naar de andere kant van de zuiger te sturen.
De meeste tijd staat er dus de volle stoomdruk op de zuiger en de stoom krijgt niet de kans om te exspanderen in de cilinder.
Slecht voor het rendement, maar goed voor het vermogen.
Het probleem wat ik nu had was dat in de stand van de eerste foto de stalen stang die de stoomschuif beweegt vastloopt tegen de schuifkast.
Nu kan ik dat wel smokkelen door de "weight shaft" een beetje te verdraaien maar dan verander ik de hele timing.
De hele timing is precies symetrisch zodat de lok net zo goed achteruit als vooruit zal rijden, en dat wil ik graag zo houden.
Ik heb dus beide stangen maar 1,5 mm ingekort, (zie foto hieronder)
Op deze foto staat de as dus op 220 graden en is het gaatje dat de stoom naar de andere kant van de cilinder stuurt net geheel geopend.
Nu loopt alles soepel en niet meer klem,
Zat ik later na te denken, mijn Roundhouse William heeft dezelfde stoomschuiven, hoe zal het bij die dan zijn?
Boven dus de door Roundhouse gebouwde William en onder mijn Willie met 1,5 mm ingekorte stang, opgemeten met de schuifmaat en het blijkt dat de geleverde stangen inderdaad 1 mm te lang waren!
Ben je wel even mee bezig maar problem is dus wel opgelost.
En dan ga je dus denken, ik had laatst op de testbank een Roundhouse Fowler die nog steeds slecht achteruit rijd, dit toch maar eens gaan controleren?
Maar goed het drijfwerk is nu dus gereed om te testen op perslucht.
Het rood is ook 2K lak maar gewoon met de kwast gelakt, ik moet nog een paar puntjes bijwerken, maar dat doe ik na de testen.
De Slomo ga ik ook pas monteren als ik weet dat alles soepel loopt.
Met een slomo zijn zware punten in de rondgang heel moeilijk te vinden!
Groeten Willem