Komodo hobby heeft een nieuwe brushless kit !!!

Ik heb ook 21e besteld en de 27e gekregen (met sticker van chinese customs dat er merchandise voor 10 us$ in zat :P)
Ik ben nog niet verder gekomen als de magneten er in lijmen en de stators op elkaar lijmen. Maar het past allemaal erg mooi. Ik maak hem 10 windingen ster met het meegeleverde draad

Wellicht kan iemand mij even een paar goede tips geven.
Ik wil deze motor uitvoeren met 10 windingen.
Ik begin netjes te wikkelen volgens de handleiding en doe om pootje 1, 4 en 7 (van de stator) allemaal 10 windingen (eigenlijk 11). Nu wil ik met het tweede stuk draad bij pootje 2 aan de slag gaan, maar dat lukt niet helemaal. Het draad op pootje 1 is zo dik dat ik na 5 windingen op pootje 2 niet meer verder kom. Volgens mij trek ik het draad er straks genoeg omheen.
Kan iemand mij verder helpen met een paar goede tips, of vertellen of iets enorm verkeerd doe?

Meet eens aan het einde van je draad hoe dik 'ie is? Als het goed is meet je met de schuifmaat 0.57 mm.

Als je dikker meet, heb je te dikke draad, en kom je inderdaad niet uit.

Zo nauwkeurig kan ik mijn schuifmaat niet aflezen. Maar het zit tussen de 0.5 en de 0.6 mm en dan iets dichter bij de 0.6 mm. Dus die 0.57mm zal wel aardig kunnen kloppen.

Ik heb precies dezelfde problemen, ik kreeg de boel weliswaar wel gewikkeld, maar er blijft bij mij draad buiten de kern steken, minder dan 0.5 mm en dat gaat dan dus niet goed. Na 4 keer overnieuw proberen heb ik het nog steeds niet voor elkaar gekregen. Ik heb maar een paar klosjes besteld van de wat dunnere maten. (draad is inmiddels bijna op)

Ik wil wel proberen deze motor draaiend te krijgen, maar 't is ook gelijk de laatste keer. Ik vind het bouwen van een vliegtuig toch echt veel leuker dan het wikkelen van zo'n motortje, en betaal daarna graag 20 euro meer voor 50 euro frustratie minder.

Mij is het inmiddels wel gelukt. Nog niet helemaal netjes, maar het zit wel. Ik dacht de eerste keer dat ik het draad er wel straks omheen had zitten, maar dat leek maar zo (gewoon zo uit de hand). Ik heb het draad nu eerst om een stukje rond hout gedraaid zodat ik het beter vast kan houden en strak kan houden. Nu zit het een stuk beter.

Nu de derde set wikkelingen nog maken en dan kan ik de motor gaan uitproberen.

Dit soort kleine probleempjes zorgen er bij mij juist voor dat ik er nog veel meer ga maken. Net zo lang totdat ik een perfecte motor kan maken. Ik ga vast even zoeken of ik nog ergens oude CD-rom spelers heb liggen.

dafoolio zei:
Dit soort kleine probleempjes zorgen er bij mij juist voor dat ik er nog veel meer ga maken. Net zo lang totdat ik een perfecte motor kan maken. Ik ga vast even zoeken of ik nog ergens oude CD-rom spelers heb liggen.

Geweldige instelling !!! Bravo!

:thumbsup:

De tip met het houten klosje was een goede 8) , ik heb het motortje draaiend gekregen, ik denk dat ik echter hier en daar wel een telfoutje heb gemaakt met de windingen. :oops: Tijdens het draaien zit er een vibratie in en wordt erg warm lijkt me. Maar tot zover draait 't in elk geval.
ESC = castle creations 25A

toegevoegd, warmte valt mee 6/3d wordt net zo warm, zal eerst proberen die cc25a te programmeren :fist:

Zo, dit is ook mijn eerste doe-het-zelf motor :) , mooi spul en goede prijs om het een keer te proberen.
Wikkelen vind ik niet makkelijk, zal wel wat techniek vergen denk ik.
Met bijgeleverd draad (24 gauge) 10 wikkelingen (hoop ik) en de checks die Ron voorgesteld hebt uitgevoerd.
Eerst aan labvoeding met 4 amp begrenst, hmm gaat draaien yeahhhh..

Test: met een 9 x 4,7 APC SF prop draait hij bij 11,3V en 8,5A 7600 toeren.
Dat levert een thrust van 580 a 600 gram op..
Ik heb eigenlijk geen idee of dit goede waardes zijn, uit de bijgeleverde spreadsheet staat 11v / 6,9A en 7300 toeren bij een 9x4,7. Daar is wel 23 gauge draad gebruikt.

Dus weet één van jullie of die 1,5A meer te maken heeft met de 24 gauge ipv 23 gauge of gewoon slechter opgebouwd :P

Grt Menno

ps... het is wel een 'screamer' zeg, hoog pitch geluid...

Hier een kleine teleurstelling. Na het wikkelen hbe ik de motor in elkaar gezet. Ik heb hem aangesloten op de regelaar en vol verwachting de accu er aan gemaakt.
De motor gaat een beetje klapperen als ik gas geef, en heel soms een klein stukje draaien. Er zal ergens iets mis zijn gegaan, maar waar? Iemand tips?
Ik neem aan dat het er op neer komt dat ik hem opnieuw moet gaan wikkelen. Zijn er nog mooie adressen om aan nieuw (goedkoop) draad te komen?

Ooit zal de motor draaien!

Heb je de magneten afwisselend N Z N Z N Z enz. ingelijmd? Dit kun je controleren door met een reseveremagneet te voelen, deze moet beurtelings aangetrokken en afgestoten worden.

Wikkeldiagram goed toegepast?

Ster of delta geschakeld?

Soldeerverbinding goed? Isolatie goed verwijderd alvorens te solderen?

Draai de motor rond met je Dremel en meet de drie spanningen tussen de draden. Hoe hoog zijn deze, ze moeten gelijk zijn.

Gecontroleerd op kortsluiting? Zie
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

Kun je foto's plaatsen? Zowel detail als overzicht?

ron van sommeren zei:
Heb je de magneten afwisselend N Z N Z N Z enz. ingelijmd? Dit kun je controleren door met een reseveremagneet te voelen, deze moet beurtelings aangetrokken en afgestoten worden.
Ik heb vertrouwd op de markering van de magneten toen ik ze kreeg. Er zaten rode en zwarte stipjes op. Zie http://home.wanadoo.nl/r.koel/magneten.jpg voor een foto

Wikkeldiagram goed toegepast?
Voor zover ik kan zien wel. Volgens de handleiding moet je beginnen aan de binnenzijde met winden, naar de buitenkant en weer terug (er passen geen 10 windingen naast elkaar). Zie http://home.wanadoo.nl/r.koel/windingen.jpg voor een foto.

Ster of delta geschakeld?
Ster

Soldeerverbinding goed? Isolatie goed verwijderd alvorens te solderen?
De soldeerverbindingen zijn goed. Als ik met de ohm-meter uit mn multimeter kijk, dan heb ik over alle aansluitingen ongeveer 0.06 ohm weerstand.

Draai de motor rond met je Dremel en meet de drie spanningen tussen de draden. Hoe hoog zijn deze, ze moeten gelijk zijn.
Dat ga ik nog even doen.

Klinkt als een 1 draad die niet (goed) verbonden zit. Laklaagje goed verwijderd voor het solderen? Weerstand over alle draden even hoog?

Ik zal toch iets verkeerd hebben gedaan met wikkelen. Ik heb een gele, een blauwe en een rode draad er aan zitten.
Met de dremel er aan (telkens zelfde stand) meet ik:
Rood - Blauw 11.1 Volt
Rood - Geel 12.0 Volt
Blauw - Geel 11.2 Volt

Daar zal ik wel een aanpassing moeten doen denk ik. Iemand tips voor een plaats waar ik koperdraad kan kopen voor een schappelijke prijs? Dan neem ik gelijk iets dunner draad, om makkelijker te wikkelen.

Bedrijf dat motoren/transformatoren (opnieuw) wikkelt. Goede kwaliteit, veel diameters, je krijgt het spul waarschijnlijk voor niks. Neem je motor mee, vinden ze leuk, een motor die ze zonder takel kunnen hanteren :)

Back