Kontronik ESC vraagje(s)

Houwdie Guys........

Voor mij is het electro vliegen nog steeds een nieuwe Materie (vlieg al jaren Brandstof/Methanol) en stuit zomaar op een paar vraagjes.......waar ik eigenlijk niet uit komt......

Kan een Kontronik 80+HV op een MX700 470KV motor....????
deze word nu n.l. aangestuurd door een CC ICE120 regelaar maar heb daar een slecht gevoel bij.....(ook van de verhalen) mijn andere Trex600 vliegt nl met een Kontronik 100LV regelaar (op 6S natuurlijk) maar wil met de 700 met 12S vliegen en deze motor MX700 470KV zit daar in (F3C type) maar weet niet ofdat samen gaat werken in combinatie met de motor Kontronik80+Hv met MX700 470KV motor op 12S
Nu weet ik wel dat de Kontronik 80+HV wel op 12S kan draaien maar kan deze dan het Amperage van de motor aan?? aangezien de ESC maar MAX 80A aan kan????en weet niet hoeveel deze motor geeft ja 470Kv dus dat zegt mij niets......
Of moet ik dan uitwijken naar Kontronik 120HV(of 120 HeliJive) voor dit type motor

Nu weet ik alle ins en outs niet van de KV verhaal dus vraag het op deze manier maar aan jullie.......

Bedankt alvast voor jullie uitleg

Greetz,
Jeroen

Jeroen,

geen zorgen over de Kontronik 80+. Het is 80 ampere gemiddeld/ continue bij deze. Pieken van 160 ampere of nog meer (met koelvinnetje) is wat de fabriek opgeeft. Velen zijn je voorgegaan met deze regelaar in een 700 size heli.
Enige nadeel is dat er geen bail out voor de autorotatie is. Ook dan maakt de regelaar een rustige spool up. Ik heb de mijnen op 6 seconden spoolup time gezet zodat ik nog een -zeker-weten-dat-ik-het-niet-ga-halen-veel-te-ver-weg- kan opvangen.

In F3c vlieg je een 4000mAh weg in 8 a 9 minuten. en dat is rond de 30 ampere gemiddeld. Ik heb een enkele keer een piek van 105 ampere gelogd....

Steven

Thanks Steven...voor dit opbeurende verhaal over de Kontronik

Ik gebruik al een Kontronik 100Lv in mijn 600 size.en heb gewoon goede ervaringen ermee ook met de Gov functie.(gebruik geen Bailout #hijgaathetwelofniethalendanmaaropgoedgeluk#)
Jammer dat de Kontronik danweer niet in samenwerking met de Vbar werkt voor de Bailout..............

Maar kan je me ook uitleggen hoe dat Kv verhaal dan in elkaar steekt???
ik zie zoveel motoren tegenwoordig met div Kv getallen dat ik daar niet uit komt omdat ik niet weet hoe je dat moet en kan berekenen......

Dus CC eraf en Kontronik 80+Hv erop ???????(ondanks geen Bailout funtie van de Vbar)

Thanks
Jeroen

Kv zegt niets over het stroomverbruik van de motor. Het is de generatorconstante. Per volt draait de motor (onbelast) 470 toeren per minuut. Aangesloten op 10 volt draait de motor 4700 toeren per minuut en op 20 volt 9400 toeren per minuut.

De juiste schrijfwijze is "Kv=470".

Dat is het.

Wil je nu op je 700 een headspeed van 2000 tpm halen , dan moet je:
470 (Kv) x 50V (12s accu) x 0,8 (ongeveer, is de verliesfactor) = 18800 tpm op de motor.
Voor 2000tpm (je maximum) moet je dan een tandwielverhouding hebben van 1: 9,4.

Naar mijn bescheiden mening kom je met 1: 9 tot 1: 10 goed weg.

Ik heb op mijn Hirobo's 1: 8,63. Da's niet ideaal maar het geeft geen problemen. Zowel de motor als de regelaar worden bij mij niet warm. Want dat zou een gevolg kunnen zijn. Het gevolg van een verkeerde tandwielverhouding is een slechter rendement en ook een kortere vliegtijd als gevolg.
Ik heb trouwens een kontronik motor.

Je kan als de MX700 wel warm loopt deze eventueel laten herwikkelen door je zelf of door Dekker (powerdekker, zit hier ook op het forum). De Align heeft namelijk "strands" wikkelingen. Dan bestaat de wikkeldraad uit meerdere dunne draadjes. De duurdere motoren hebben 1 dikke draad.

Steven.

De Kontronik 80HV wordt vaker op een 700 gebruikt.
Dit werkt prima tot en met smooth 3D.

Ga je echter stick-bang 3D vliegen dan zijn de pieken gewoonweg te hoog en heb je minimaal een 120HV nodig.
De Kontroniks kunnen veel hogere pieken aan dan andere controllers zoals Steven al zegt.

Let wel op dat je er een koelblok op doet en ook de ESC in de luchtstroom plaatst. Dan kan hij VEEL beter de eventueel hoge pieken aanmocht je toch wat raars gaan doen.

... Je kan als de MX700 wel warm loopt deze eventueel laten herwikkelen door je zelf of door Dekker (powerdekker, zit hier ook op het forum). ...
Met erg goede resultaten, koper is verdubbeld! en koel-oppervlak vergroot :worship:
Herverwikkelen van borstelloze buitenlopers, meer dan 25 inmiddels
-> Align 700MX

...De Align heeft namelijk "strands" wikkelingen. Dan bestaat de wikkeldraad uit meerdere dunne draadjes. De duurdere motoren hebben 1 dikke draad.....
Hoewel draaddikte ermee te maken heeft Steven, is dat niet de essentie. Duurdere motoren hebben meer koper in de statorsleuven, een betere vullingsgraad, daardoor minder verliezez/warmte en een hogerrendement. Meer koper is alleen te bereiken met een enkele dikke draad, alleen handmatig te wikkelen, kan een machine niet.

Meer
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/Skin-Effekt.html

Fuellgrad.gif

Jeroen, op de site van Align staat aangegeven dat de Kontronik 80HV werkt met de 700MX.

???????? - 700MX????(470KV) HML70M04

Geen extreme toeren en je pitch instelhoek normaal houden (+/-12 graden). Dan trek je ook niet van die belachelijke pieken.

En de Align motor lekker in elkaar laten zitten. Bij het uit elkaar halen loop je alleen maar de kans dat ie overmatig gaat trillen.

Succes

Thanks allemaal,

Ik ga idd met deze combinatie niet Stickbangen of 3D vliegen......
sterker nog deze combinatie standaard motor+Kontronik80Hv met koelblok komt in een schaal heli te zitten (Trex700E)

Pitch instellingen worden natuurlijk aangepast op gepaste wijze en ga hier als de romp klaar is (oefenproject) gewoon wat mee rond fladderen
ook tzt komt er een 4blads kop op maar voorlopig geheel standaard..

Greetz
Jeroen

Jeroen, op de site van Align staat aangegeven dat de Kontronik 80HV werkt met de 700MX.

???????? - 700MX????(470KV) HML70M04

Geen extreme toeren en je pitch instelhoek normaal houden (+/-12 graden). Dan trek je ook niet van die belachelijke pieken.

En de Align motor lekker in elkaar laten zitten. Bij het uit elkaar halen loop je alleen maar de kans dat ie overmatig gaat trillen.

Succes

Dat kan zijn maar Kontronik adviseert wel de KSA modus bij deze motoren te activeren. De Align is een van de meest slecht gewikkelde motoren qua vulgraad en heeft daarmee een ingebouwde elektrische rem (relatief hoge weerstand), die ook nog eens als zekering werkt als je hem te hoog belast (3D vliegen).
Voor een schaalvlieger is dit allemaal acceptabel denk ik. Wil je wat betere performance en geen KSA willen dan is herwikkelen in yy te overwegen.
En uit elkaar halen doet NIKS met de balancering, tenzij je van plan bent de magneten of balanceermassa te verwijderen. Als hij al trilt dan deed hij dat voor demontage ook al.

Laatst bewerkt:
Back