Koolhoven F.K.41, PH-AGQ 'Sunlight Zeep'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik bedoelde dat eigenlijk alleen maar als wat die snelheden zouden moeten zijn om schaalsnelheid te zijn. Ik zie wel hoe hard hij vliegt, als het er maar realistisch uit ziet en dat bereik ik natuurlijk door op te letten dat hij niet te zwaar wordt. Ik heb die snelheid-vakjes maar leeg gemaakt ... had me niet gerealiseerd dat het anders opgevat kon worden.
Het opgegeven gewicht is ook slechts een streefgewicht.

Henri,

Heel dapper allemaal en ben stinkend jaloers op je bezoek aan Old Warden.
Staan daar hele leuke kisten om schaal te bouwen en heb daar jaaaaaren terug al heel wat rolletjes vol geschoten.
Heb je nog meer kisten gefotografeerd.

Prachtig dat je de Hollands Glorie weg bent ingeslagen, maar vind dat zelf te moeilijk om een goed sluitende documentatie set te krijgen.
Mijn uitgangspunt is voor de schaalwedstrijden te bouwen en juist dan moet het kloppen om de punten te vergaren.

Heb je nu wat de documentatie betreft alles 100% (voor zover dat gaat) of is er nog veel blanco.
Het is al moeilijk een goede documentatie set te maken van een kist die in je tuin staat, laat staan van zoiets.
Zou dat graag een keertje willen bekijken.

Jammer dat ik niet geweten heb dat jij daar ook was en dat wij misschien zelfs nog oog in oog hebben gestaan.
De FK's had een leuke gesprek stof geweest voor die winderige wedstrijd dag. (heb je zelf nog wedstrijd plannen)

Wat de Descoutter betreft stuur je zo even een PB zou graag een keertje je documentatie van de Descoutter willen bekijken.

Die neuslijst van Descoutter is wel apart.

Ton

Ik heb m'n documentatie wel rond nu en ik denk dat ik tzt wel een overtuigende presentatie kan neerzetten. Ik heb echter alleen niet de gebruikelijke 3view, maar ja, 3views schijnen ook vaak inaccuraat te zijn.

Ik ben van plan tzt aan wedstrijden deel te nemen, maar niet per se om te winnen. Daarvoor had ik een andere kist moeten doen, ja. (En ik ben ook geen natuurtalent met vliegen.) Voor mij is de nostalgie en historie belangrijker. Ik wil deze ouwe Nederlandse kist zien vliegen! En ik weet er nog wel een paar...

Bert Hazeborg is een hele grote hulp voor me. En van zijn even 'hopeloze' projecten weet ik wat de investering is.

Old Warden is voor mij ook alweer een paar jaar geleden. Ik heb ook nog een stuk vliegshow meegepikt. Het meest indrukwekkend was dat ik aan het eind van het veld stond en dat vlak boven me de Hawker Hind schitterend in de zon, met klapperende motor, zijn bochten draaide. Ik heb nog wel wat andere plaatjes geschoten, maar zou die foto's en negatieven op moeten zoeken.

Zo ... ik ben er weer! En ik heb eindelijk alles mogen verhuizen van de woonkamer naar een hobbykamer voor mij alleen! :D

workshop.jpg

Ik ben nu bezig met een mal voor de gebogen onderste zijplaten, waar de struts en het landingsgestel op bevestigd wordt.

jan brilman zei:
De hogeschool van het modelbouwen. :worship:
Nou, om dit compliment maar weer te relativeren :oops: ... de huidige stand van zaken:

006startover.jpg

De bouwwijze die ik voor m'n romp bedacht had, ging op 1 punt fout ... eerst de spanten neerzetten (hoog) en dan de liggers erop en een mooie strak rechte outline krijgen ... dat gaat heel lastig, om niet te zeggen niet. Toen wist ik het weer ... je moet vanuit het grote geheel naar het kleine onderdeel werken en niet andersom. Nou ja, daar leer je van!

Ik ga nu de zijkanten als twee platte raamwerken maken (de gewone manier), cabine spanten ertussen en dan kan het weer op de bouwmal. En ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om de triplex delen die ik gelamineerd heb, van triplex-balsa-triplex laminaat te maken en behoorlijk wat gewicht te besparen.

Daar ben ik weer! ... ben helemaal overnieuw begonnen.

007sideframes.jpg

Geen triplex laminaat meer. Ik probeer het nu echt licht te houden. Alles is nu balsa, behalve de kleine grenen latjes waar de struts op bevestigd worden en vier staande lindehouten latjes bij de cabine.
Het origineel had een torsie box om de trekkracht van de motor onder het gat voor de deur te voeren en nu ik weet wat een torsie box is doe ik dat ook.

Voor de vier rompliggers moest ik balsa latten samenvoegen, waarvoor een aardige tip op m'n site: http://www.henrikaper.nl/tips/joints/

Laatst bewerkt:
Een eerste schaal detail ... de katrollen onder de stoel van de piloot die de (dummy) kabels van het voetenstuur door een tunnel in de cabine leiden. Ik was de schaal cabine spanten aan het bouwen en moest dit eerst doen voordat ik de spanten en romp zijkanten kan samenvoegen.

008pullies.jpg

De wieltjes zijn 2 cm in doorsnede en gemaakt van triplex plaatjes.

De spanten zijn nu lattenwerk en beplating ipv massief als eerst en dat scheelt een boel gewicht.

Ja, ik ben een beetje traag met bouwen, dus ook met de foto's. :oops: Als ik straks de spanten en romp-zijframes samengevoegd heb, volgt er meer.

Henry,

Netjes hoor heb je ook een foto van het grote voorbeeld is altijd leuk de wieltjes te kunnen vergelijken met het grote voorbeeld

De romp opbouw ziet er ook een stuk gewichtbesparender uit als de voorgaande constructie, was dat ook de rede van de herstart of heeft het een andere reden.

Ton

Hier een foto van hoe het er bij de Desoutter (de licentie-bouw van de F.K.41) uitziet en waar ik de katrollen dus van heb nagemaakt. Bij de F.K.41 zal het net zoiets geweest zijn, maar dat is onbekend.

008pulliesdesoutter.jpg

De wielrand is wat breder omdat ik lijmoppervlak moest hebben, maar ja, het is toch "hoe het geweest heeft kunnen zijn". De stuurknuppel en de overbrenging worden ook leuk :cool: ... maar dat moet even wachten tot ik de romp wat in elkaar heb.

De romp opbouw ziet er ook een stuk gewichtbesparender uit als de voorgaande constructie, was dat ook de rede van de herstart of heeft het een andere reden.

Ja, plus dat de bouwmethode die ik probeerde geen goed idee bleek, waardoor ik toch overnieuw moest beginnen. Ik probeer nu echt heel goed op gewicht te letten ... dat muntje moest nog even vallen bij mij. Je wil het graag heel houden, he? ... en dan wordt het gauw zwaar. "Build light to fly, not strong to crash."

Laatst bewerkt:
Henri, leuk detail met die katrollen. Zal ik op mijn Koolhoven niet zo kunnen doen, in de romp heb ik de ruimte voor het rubber nodig. Overigens fijn om te zien dat er bij jouw F.K.41 nog steeds voortgang inzit!

Zo, het klussen aan huis is weer even gebeurd ... weer verder met m'n Koolhoven!

Ik moest nog een enkel cabinespantje maken en ben toen de romp eindelijk maar eens gaan samenvoegen. Bouwplaat uitgevlakt en middellijn erop getekend. Ik was een beetje angstig ... hoe het allemaal uitgelijnd te krijgen en te houden?

De staart was recht gebouwd, de cabine gebogen, dus ik kon het best met de staart beginnen. Hiervoor maakte ik eerst een mal, een trapeze vormige kartonnen doos (onder de bakstenen), waarop ik de rompzijkanten vlak, in de richting van de staart en exact gespiegeld kon bevestigen. Toen ik één zijde had gedaan, kon ik het geheel probleemloos van de plank halen en omdraaien om de andere zijde te doen.

009joiningtail.jpg

Toen de staart gereed was, kartonnen mal verwijderd en voor verdere bewerking aan de kids gegeven :rainbow1: ... doet nu dienst als elfjes-huis.

Voor het naar binnen buigen van de neus en het plaatsen van de cabinespanten, heb ik de staart ook weer vastgezet in op de bouwplaat uitgelijnde kartonnen platen.

010joiningnose.jpg

Het is prima gegaan ... kaarsrechte romp! :proost:

Nu het motorschot en de motorbok. Daarvoor heb ik een van triplex gelamineerde kegel in gedachten in plaats van een 'box'. Zo zit de carburator afgeschermd en heb ik voldoende ruimte voor een demper op de kegel (de F.K.41 had een uitlaat naar boven).

011motormountsketch.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi hoor! :-)
Ik heb m'n gebogen laminaat klaar en heb de uitleg toegevoegd aan de tips
Ik vond vooral de tip over het precisie-schuren goed gevonden! De tip over het gebogen laminaat staat overigens niet in het menu Tips (ik heb hem in ieder geval niet gezien) zodat je er alleen bij kunt met een directe link zoals je die opgaf :-) Maar goed, voor dit project achterhaald omdat je het nu anders hebt opgezet. Voor het lamineren van de neuskegel zul je wel een mal nodig hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back