Kooltje

@ Loet:

A deal's a deal! :)

@ Bart:

De buitenste laag is hier 65gr onder 45/45 en binnenin zit een laag 160gr onder 0/90 graden
Voor een volgende romp prefereer ik 80grams weefsel voor de buitenste laag, omdat dit dichter is qua structuur en de vezels dus makkelijker bij elkaar blijven als ik het weefsel in de mal leg met een kwastje. En voor de binnenste laag zou ik dan 120 grams koolstog kiezen omdat dat weer minder stug is dan het 160 grams weefsel.

@ Peter:

Het 52 grams weefsel is voor mij nieuw, maar Roel had het volgens mij al eerder ergens gezien. We wisten alleen niet dat het ook leverbaar was. Ik heb dus een metertje voor proef besteld. Roel heeft ermee geexpirimenteerd en het is perfect dicht te rollen, net als het 65 grams weefsel (er wordt ook dezelfde roving voor gebruikt). De 52grams variant wordt alleen iets dunner dan de 65grams, maar wel heel mooi dicht. Ik verwacht dus dat er in verhouding niet meer epoxy in gaat als bij het 65 grams weefsel.
Op deze vleugel zit trouwens nog 65 grams weefsel en geen 52 grams.
Hij zou dus zomaar iets van 8 gram lichter kunnen worden met het dunnere weefsel 8)

Jurgen,

Zo dat wordt een k(c)ole mini.
Hoe ga je het kistje besturen, hoogte en richting of komen er ook ailerons op, in, aan.

Frans

@ Frans:

Het wordt weer een 2 kanaals besturing --> hoog/laag en links/rechts. Alles op de staart. De ailerons bewaar ik voor de 1.5m kist :-)

@ Bram:

Ik weet nog niet precies hoeveel het rompje weegt, want ik moet de randen nog bijwerken enzo. De schaaltjes zijn wel lekker stijf geworden met de opbouw die ik gekozen heb. Het jammere aan het 90 grams weefsel dat ik heb liggen is, dat het vrij open is en de vezel stug is. Je krijgt hiermee denk ik dus snel "gaatjes" in je romp (waar alleen epoxy zit en geen koolstof). Ik zou voor een volgende romp kiezen voor 2 lagen 80 grams weefsel. Dit is fijner weefsel, dat gemakkelijker de vorm van de mal volgt, zonder open te worden.

Jurgen,

Het wordt weer een 2 kanaals besturing --> hoog/laag en links/rechts. Alles op de staart. De ailerons bewaar ik voor de 1.5m kist Smile

Helemaal goed.
Een echte mini kan (moet) zonder ailerons.
Dat zeg ik, die ken zonder elerons.

Leuke vraag om over te discussiëren.
Wat is de specificatie van een Mini.
Ja, één meter maximale spanwijdte.
Maximale gewicht?
Besturing aantal assen maximaal?

Maar dit is nogal :offtopic:.
Wel aardig om eens over na te denken.

Frans

Hoi Bart,

Ja en nee, jain dus.

De Mini klasse is de klasse om in te stappen.
Dus eenvoud is hier drempel verlagend.
Ook dat een twee assen bestuurd model wat meer past bij een beginner kan een argument zijn om het te beperken tot twee assen.
Andere kant is een full-house mini eigenlijk best geinig.

Je kan een ARF Venus kopen (helaas net te groot om voor een mini door te gaan) voor 79 Euro.
Voor deze prijs krijg je er zelfs 4 servo's bij.
De kosten zijn het tegenwoordig niet meer, dus dit argument kan in de Kliko.

Groet

Frans

Frans Bal zei:
Hoi Bart,

Ja en nee, jain dus.

De Mini klasse is de klasse om in te stappen.
Dus eenvoud is hier drempel verlagend.
Ook dat een twee assen bestuurd model wat meer past bij een beginner kan een argument zijn om het te beperken tot twee assen.
Andere kant is een full-house mini eigenlijk best geinig.

Je kan een ARF Venus kopen (helaas net te groot om voor een mini door te gaan) voor 79 Euro.
Voor deze prijs krijg je er zelfs 4 servo's bij.
De kosten zijn het tegenwoordig niet meer, dus dit argument kan in de Kliko.

Groet

Frans

Dus gewoon het reglement voor de mini's aanpassen en de ARF Venus toelaten tot de Mini-klasse. En dan voor nu alleen de ARF Venus. Maar je kan met deze kist ook meedoen met de 1.5 meter klasse dus geen belemmering om ook maar ergens binnen F3K mee te doen.

Frans, volgens mij moeten we juist niet meer regels dan max 1m span (en geen motor...) aanhouden. Houd het lekker vrij :).

Ik denk persoonlijk dat 99% van de vliegers het beste zal vliegen met alleen richting en hoogte. Die mini´s zijn gewoon te klein en reageren te fel om efficient met rolroeren te kunnen sturen. Alleen als je het echt goed door heb zou het misschien wel nut kunnen hebben.

Daarnaast ga ik het zowieso wel een keer proberen natuurlijk :). Flaps moeten wel een voordeel zijn lijkt me. ailerons dan gewoon zo weinig mogelijk gebruiken (veeeeeeeeel expo), maar de lol is dan wel dat je belachelijk hard rollend over kan komen :). aerobatic DLG! hehehe

Vraag me af of het bij de mini echt voordeel oplevert om ailerons in te bouwen. Natuurlijk wel goed om mee te stunten! Maar echt langere vliegtijden weet ik niet.

Misschien wel dat de brakes efficient zijn voor nauwkeurige vliegtijden, kan handig zijn voor bepaalde (mickey-mouse) taken.

Peter

O jee,
:ontopic:

Jurgen,

Heb je al ideeën voor de staartvlakken?
Balsa met poriënvuller of 25 gram glas of ????

Frans

Nieuwe foto's heb ik nog niet, want ik heb er de afgelopen twee dagen niet aan verder kunnen werken (ik moest een keuken uitzoeken :-) )
Dit weekend ga ik weer verder, dus hopelijk heb ik maandag weer wat nieuwe plaatjes voor jullie.

De staartstukken heb ik inmiddels uit heel licht kwartiers balsa (33 gram voor een 4mm plank) gehaald en in profiel geschuurd. Ook zitten er dunne koolstof liggertjes overheen. Dit maakt het geheel al buigstijver dan bij een eerder experiment, waarbij ik alleen glas indekking op het balsa heb aangebracht. Die dingen waren echt floppie :?
Goed, dit nieuwe kielvlak en stabilo worden ook weer ingedekt met 25 grams glas. Gewichtstarget is 7 tot 8 gram voor het kielvlak en het stabilo samen.

Het gaat een druk weekend en weekje worden, wil ik hem volgende week af hebben. Ik hou jullie op de hoogte :-)

maaskie zei:
Nieuwe foto's heb ik nog niet, want ik heb er de afgelopen twee dagen niet aan verder kunnen werken (ik moest een keuken uitzoeken :-) )

lekker boeie als je hem in real life heb mogen aanschouwen... wat een beauty.....
en gewoon bijna even hoog al Peter gooien, en dat voor iemand met normale armen!

Ja ja, ik ben echt super blij met dit kistje!!! :D

Voor diegenen die er gisteren niet bij waren, ff een fotootje:

kooltjeio0.jpg

Ik heb hem gisteren onder uitstekende weersomstandigheden in kunnen vliegen in Zoetermeer. Het zwaartepunt lag te ver naar achter, waardoor hij in eerste instantie vloog als een herftblaadje dat van de boom waait. Nadat ik het zwaartepunt (misschien wel een cm) verder naar voren had gelegd, ging het al een stuk beter. Na de juiste zweef instelling erin getrimd te hebben, durfte ik steeds harder te gooien en had ik er genoeg vertrouwen in om zelfs de laatste rond van de wedstrijd ermee te vliegen (all up last down).
Het kistje zweeft prima. Over de lanceerhoogte nog maar niet gesproken. Tegen de 1,5m kisten leg ik het wel compleet af in het windstille weer met 0,0 aan thermiek. Maar bij de mini's ging het erg goed (alle 3x als laatste geland 8) )

Even nog wat technische data:
- Vleugel is opgebouwd uit schuimkern (van dat roze spul), een koolstof ligger van 3x0.6mm en 65grams koolweefsel indekking.
- Het rompje bestaat uit 1 laag 65 en 1 laag 160gr glas. De pook is een tapse vliegerstok (12gr/82cm).
- Stabilo en kielvlak zijn gemaakt van heel zacht balsa (4mm plank, 30 gram, teruggeschuurd van 4 naar 3mm), een capstrip als ligger en 25gr glas indekking.
- De electronica bestaat uit een MzK quatra ontvanger, 2 Dymond D47 servo's en een 4 cellen 160mAh Nmh accu.
Het geheel komt nu (met het zwaartepunt op de juiste plek) op 170 gram.
Misschien dat ik nog een loodkamer in de romp ga maken, maar ik denk dat ik eerst maar eens in wind uit ga proberen of ik tegen de wind in kom met dit gewicht. Door de dichte vleugel constructie lijkt het kistje erg goed te kunnen steken. Er is in ieder geval genoeg snelheid op te krijgen.

Daalsnelheid valt ook niet tegen . 3 keer winnen tegen Peter in all up last down terwijl peter toch nog ietje hoger gooit dan jij. Chapoo.

Jurgen,

Zeker, een echt goed vliegende mini die ook nog echt mooi gebouwd is.
Man, 100 seconden in lucht zo dood als een pier, petje af.

Sietse,

Wat bedoel je nu met "normale armen" ik zie niets raars hoor.

peter.jpg

Frans

Back