koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

  1. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Lelystad
    @Roelof Waarom is er dan weer voor de zoveelste keer gewijzigd van motor/regelaar combi en banden??
    Dit brengt weer eens extra kosten met zich mee net als weer eens overstappen naar andere banden.
    Het lijkt het TC NK wel waar ook om de zoveel jaren maar weer eens gewisseld word van motor/regelaar combo of banden wissel.
    Dit blijft mensen op kosten jagen en daardoor haken ze ook af.
    Ik zie bij de Pro10 een vaste ploeg rijden waar wij eigenlijk geen regel wijziging hebben en daardoor zie je vaak de zelfde mensen ieder jaar terug komen.
    Soms wat afvallers en ook weer wat nieuwe rijders.
    Tis bij de Pro10 op de Baanbrekers gewoon 10.5 motor boosted, 2S accu, minimum gewicht, een x aantal bodies en foam banden en max 235mm breed en 270mm lange wielbasis.
    DMC(Duitse klasse) is modified op de gebruikte motoren na voor zover ik weet vrij.
    Max maten en gewicht daar gelaten
    De blinky klasse is wel een bepaalde motor lijst verplicht maar qua windingen is dit altijd 10.5.
    Houd het simpel en betaalbaar en daardoor blijf je ook mensen hebben die blijven rijden.

    Mvg Roy
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.602
    Locatie:
    Sassenheim
    Begin vorig jaar als ik het goed heb waren ze overgeschakelt naar de Volante en de Scorpion set. Dit omdat de ETS dat ook deed.
    De Tamiya cup houdt zich nog wel vast aan de Ride band en de HW motor.

    Overigens bij de TW zijn ze nu ook over naar de Muchmore set met RPM limiter zoals de ETS. Op zich is dat niet verkeerd, dit soort regels zorgt er voor dat er in de stock minder gesjoemeld wordt en maximaal de focus op de setup en het rijden gelegd wordt. Maar als door de monopolie positie de prijzen hoog zijn en de kwaliteit slecht is men verkeerd bezig, dat lijkt met de Muchmore motor/ESC combo niet zo te zijn maar helaas met de banden wel. Bij de TW modified klappen de banden en de F1 had geen grip (de banden van dit jaar zouden wel goed zijn), TW is dan ook dit jaar over op de Rush band.
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @hugo, De Formula Ten van HPI had ook een open geardiff, deze was in mijn geval ook nog eens met ovale gears uitgevoerd, vuil maakt het ook niet echt gemakkelijk om diffgrease erin te gebruiken, de rubbere banden balloneerde teveel waardoor op topsnelheid alle kanten op ging, alles bij elkaar opgeteld was het geen goed project…hopelijk gaat het jouw beter af..!!!


    @Roy, het continue veranderen van de regelgeving in alle klasse is voor vele een probleem met name voor gelegenheidrijders zoals ik, iedere keer moet ik voor 1 enkele race in een seizoen opnieuw investeren om aan de regels te voldoen, en uiteindelijk heft men nog de klasse op voordat ik een 2de keer aan de start wil kommen…per race kost mij dit een fortuin en is simpelweg niet te verantwoorden…


    Ik doe dit spelletje al zo’n 15jr en ik verbaas mij nog steeds waarom men voor 1 man en een paardenkop op een club, landelijke of internationale reglementen wil volgen, met als resultaat dat de rest afhaakt en de klasse opgegeven moet gaa worden wegens gebrek aan rijders…ik kan mij nog herinneren dat iedereen euforisch was toen de brushless zijn intrede deed, lange levensduur dus kosten besparend, vreemd genoeg wisselen heden ten dagen nog meer de esc en motor dan in de tijde van de brushed motor, mijn kosten per race zijn inmiddels de pan uitgerezen, slechts 1x met mijn M-07 gereden, eerst was deze niet voorradig, en nu is de klasse is de klasse alweer opgeheven bij de HFCC…ik heb nog niet eens de setup voor elkaar…zo ook bij de TC met motoren en esc…pfff


    @narfer007, bij de HFCC kan met een F1 gereden worden, kijk op de site en het reglement onder het kopje “Invitatie Klasse - open F1 klasse”, deze is al voor het 2de jaar en afgelopen wedstrijd heb ik hier zelf ook aan deelgenomen met een “leenauto” van iemand anders, het is een gezelligheidklasse met een redelijk vrij reglement, dus als je een relaxed dagje F1 rijden hoog op je lijstje wil hebben…2de paasdag kan je aan de bak…


    Het reglement is hier te vinden…


    http://hfccracing.nl/zondag-26-augu...DK9mQhDUlmtwk_EgvuTSL2yr94AFV6BgrB27gpp-6Jt0Y
     
    Tazman vindt dit leuk.
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.602
    Locatie:
    Sassenheim
    Sinds stock bestaat wordt er gesjoemeld. serieuze stockrijders halen veel meer topsnelheid en vermogen uit hun motoren dan een starter in die klasse wat niet zou mogen. Dit was extreem aanwezig met de SpeedPassion set waar op dit forum ook enkele discussies over te vinden zijn t/m het zelfs toegeven van moeten cheaten door een goede rijder om de A finale op het randje te halen.
    De 1e Muchmore set was duidelijk een hele verbetering als ook de motoren met hele kleine afwijkingen van elkaar. De laatste set met de RPM limiter heeft de verschillen nog verder terug gebracht en daar draait stock om.
    Clubcompetitie en Nationale competitie zegt het al, het gaat om een competitie over meerdere wedstrijden. Bij het NK hebben "gelegenheidsrijders" het voor elkaar gekregen om het licentiemodel om te gooien zodat ze tegen weinig kosten die ene wedstrijd mee kunnen rijden. Ik persoonlijk vind het zeer onbeschaafd dat dergelijke rijders dat voor elkaar hebben gekregen. Het gaat om een competietie waar je aan moet voldoen en je moet een competitie niet naar jouw hand zetten zodat je maar 1 race mee kan rijden. Het licentiemodel is dit jaar weer enigzins hersteld met tegenzin van sommige rijders.

    Dat in zo'n competitie de verplichte materialen eens per jaar veranderen is vervelend maar ik zelf zou da liever een stockklasse rijden waarbij ik weet dat iedereen een zo goed als dezelfe powerplant heeft ipv tot ergenis zoek gereden worden met "dezelfde combo's" die veel sneller gaan. En ja, als je competitie rijdt (6 clubraces en/of 6 NK's) dan wordt de investering van een ESC/motor combo pinuts. Wil je wat minder verplichtingeen kan je MOD rijden.....
     
  5. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Lelystad
    Daarom ook onze simpele regels bij de Pro10.
    Wij rijden volgens mij de laatste 6/7 jaar al met de zelfde regels.
    Word niet over geklaagd, iedereen kan er aan mee doen, iedereen helpt iedereen om een zo leuk mogelijke dag te hebben en de sfeer tijdens de races is ook altijd goed.
    Een stock klasse hoort idd zo te zijn dat een ieder met het zelfde materiaal een kans krijgt om op het hoogste schavot te eindigen en niet zoals in het verleden was dat je op het rechte stuk voorbij gesjeesd werd alsof je 2 of 3 tanden op het pinion minder had.
    Het zou mooi zijn om inderdaad landelijk eens voor een aantal jaren de regels gelijk te houden zodat een ieder ook zonder behoorlijke kosten mee kan blijven doen.
    Slijtage gevoelige onderdelen daar buiten gelaten
    Wat ik heb begrepen is de stock klasse nu met een motor/regelaar combo met rev limiter.
    Dit zou al uit kunnen sluiten dat men geen grote snelheids verschillen zou moeten hebben.
    Kan altijd wel wat in zitten maar dit heeft vaak te maken met het onderhoud van de auto, denk aan bv de lagers, aandrijfassen en snaren die niet meer lekker lopen.
    Voor de rest zou het dan op stuurmanskunst uit moeten komen en niet op wie kan weer de beste combo kopen om het snelste te zijn.
    F1 is he zelfde.
    In het begin een hype en goed bezocht, nu een dood bloedende klasse ivm de steeds veranderende regels.
    Hou het gewoon eens een aantal jaren het zelfde.
    Waarom moet de nationale F1 klasse gelijk lopen aan het ETS?
    Omdat er een paar mensen aan mee doen??
    Dit moet geen reden zijn.
    Ook het continu wisselen van banden merken is een dure post.
    Vroeger was er foam en ja ik begin daar weer over.
    Als je keek naar wat er gebruikt werd door de snellere rijders waren dit nagenoeg altijd de zelfde banden en deze bleven ook het jaar er op nog steeds goed werken.
    Niet zoals nu met rubber.
    Dit jaar merk A en volgend jaar weer merk B omdat ETS daar ook mee rijd.
    Maakt het kosten plaatje weer hoger en daardoor haken mensen af
    Om de klasses vol te krijgen zou het juist laag drempelig moeten zijn zodat je niet direct op grote kosten gejaagd word.
    Kijk nu maar eens naar een NK.
    Hoeveel mensen doen daar nog aan mee?
    Kijk dan eens naar de Tamiya cup.
    Ik weet dat dit een merken race is maar als je ziet hoeveel mensen zich daarvoor inschrijven??
    Daar kunnen ze bij een NK nog een voorbeeld aan nemen.
    Wij hebben eind deze maand de IFR in Rucphen en zitten nu op 37 inschrijvingen voor diverse klasses en dit voor een eerste keer.
    Het is en race voor allerlei soorten pan cars in de 1:10 en 1:8, geveerd of ongeveerd.
    Voor diegene die een kijkje willen nemen, het is in het weekend van 26 tot en met 28 april.
    Hier zijn op vrijdag de vrije en gecontroleerde trainingen, zatredag de kwalies en zondag de finales

    Mvg Roy
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.602
    Locatie:
    Sassenheim
    Naar wat ik begrepen heb is Muchmore 1 van de weinigen of misschien wel de enige die bezig is om de prestaties voor stock zo gelijk mogelijk te maken. Zoals ik al aangaf waren voorheen hun motoren bijna identiek en nu met de limiter nog meer gelijkwaardig. De Muchmore set zal nu dan ook wel een tijd blijven omdat die prima voldoet en ook clubraces die dit materiaal gebruikt voorlopig geen reden zien om te veranderen.
    ETS volgen is best wel makkelijk, daar verzinnen ze de regels voor gelijkwaardigheid en kiezen de componenten welke dan ook door heel Europa makkelijk te verkrijgen zijn, helaas aan de bandenkeuze kan je ook zien dat commercie mee speelt.

    Ben ook benieuwd hoe de IFR zal zijn, de Nederlandse 1:8 pancar rijders hebben zichzelf andere regels opgelegd dan wat er internationaal is vastgelegd, scheelt niet veel maar toch... Ik kom wel weer effe foto's rammen.

    Eerst komend weekend de BK, zal mijn 1e rce van het seizoen zijn, ook hier veel 1:8 pancars aan de start.
     
    Tazman vindt dit leuk.
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Beetje jammer dat dit bij de leverancier niet in hun voordeel is, op korte termijn zal deze esc en/of de motor niet meer voorradig zijn, en dus ook reglementair vervangen moeten worden (historisch gevolg)...overigens was een rev limiter vanaf het begin met een brushless set al technisch mogelijk, maar niet in belang mbt de strategie van de leveranciers, maar goed, uiteindelijk heeft toch iemand het aangedurfd om hem op de markt te brengen...na tig jaar...???

    Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook een groot voorstander van gelijkheid in bv een TC Stock klasse, alleen veel clubs hebben geen goedkope TC instap of een gezelligheid klasse meer, dat is de nu in veel gevallen de Stock geworden bij gebrek aan rijders...maar op deze manier komen er ook geen nieuwe rijders bij, de drempel wordt te hoog...de vlucht naar een alternatief, inclusief mogelijk met wat ongelijkheid (dat neemt men op de koop toe), maar wel met gezelligheid (lekker relax dagje uit), dot onder de noemer... zolang het reglement maar langdurig is, zal opkomst gaan genieten denk, off-road schijnt hier ook al van te profiteren...Tamiya Cup is ook redelijk stabiel ondanks Tamiya aanstuurd met steeds nieuwe klasse, nieuwe hypes kosten ook weer geld...maar die keuze heb jezelf, want er worden daar niet snel klassen opgegeven...maar het is mij te druk daar...andere vinden dat weer prettig...
     
  8. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Zoetermeer
    @drift-junkie
    Ik was al van plan om op 2e paasdag weer een kijkje te komen nemen bij HFCC, (misschien met zoon lief om te kijken of die net zo gek te krijgen is van RC, net als ze vader vroeger ). En wie weet krijg ik het in me bol om het weer op te pakken.
     
  9. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Als specifiek F1 jouw interesse heeft, en op 2de paasdag de "invitatie klasse - open F1" wordt verreden, vraag dan naar Paul Seyn de initiatiefnemer van deze gezelligheid klasse, hij kan je zo weer helemaal up-to-date brengen...:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina