Meestal ontdek ik dit soort draadjes eerder, maar ja, te druk met verbouwen van mijn werkhok. Ik kijk duidelijk te weinig op het forum ...
Je wilt een kist van scratch af aan ontwerpen en bouwen. Da's leuk! Doe ik ook graag. Je pakt het wel meteen groot(s) aan. Leuk, maar ook heel riskant ...
Om zo'n traject te doorlopen zie ik drie aandachtsgebieden:
- aerodynamisch ontwerp (hoe basaal dan ook)
Uit de mailtjes die je tot nu toe hebt gestuurd, blijkt niet dat die eerste 2 fases zijn doorlopen, en dat je niet alle ins en outs van het bouwen begrijpt.
Uit jouw beschrijvingen kan ik niet duidelijk opmaken om wat voor soort vliegtuig het gaat. Ik vermoed een motorvliegtuig. Een 4-motorige kist van 3 meter spanwijdte? Vleugelbelasting? Eigengewicht/nuttige load?
Ik bouw wel flaps in maar twijfel wel aan de toepassing daarvan bij modelvliegtuigen.
De oparateur/zenderbediener moet al zoveel in de gaten houden bij de landing en de flap niet juist gebruiken kan ook in een overtrek resulteren ...
Je bent kennelijk nog niet veel op een modelvliegveld geweest. Kisten zonder flaps zijn waarschijnlijk in de minderheid. Flaps zijn heel effectief en bruikbaar, vooral tijdens de landing en bij dit soort kisten ...
Bij een kist van 13 kg ga je niet meer 'effe' een handstartje doen om te controleren of ZW-punt en instelhoekverschil een vliegbare combinatie opleveren. Hoe zit het met tipstall?
Wie gaat die kist vliegen? zijn er clubleden die zo'n formaat kist aankunnen? Is het terrein groot genoeg voor de landing? De start zal met 6 kW wel geen probleem zijn, een postzegel is wellicht wat overdreven, maar een 1-persoons laken lijkt me al erg ruim ... Waar ligt het vliegveld? Niet te dicht bij de bebouwde kom of een belangrijke weg hoop ik.
Tot slot: er is niet agressief gereageerd. Wel zijn welgemeende twijfels geuit. Ik snap dat je je niet 123 laat afhouden van je plannen, aan de nadere kant heb jij ook een verantwoording naar ons toe. 1 gekke actie van een onbezonnen modelbouwer kan het hele modelbouwgebeuren van een club op losse schroeven zetten. Als er een serieus ongeluk gebeurt (en dat behoort tot de mogelijkheden met zo'n formaat kist) kan die club zomaar een bergje restricties opgelegd krijgen (of erger ...).
Dirk.