Korte vraag: Waar is "Mylar" te koop?

Dikte moet minimaal 0,3mm dik zijn. Bloemen folie gaat niet.

@Dirk en Indoorflyer
Helaas te dun dus :cry:

@Theo
Het folie wat jij noemt bij Showmapjes gebruik ik nu voor kleine stukjes te lamineren schuim. Ik gebruik het dikst verkrijgbare en dat werkt goed.
Ik zal even navragen in Kerkrade wat ze daar hebben.

Kreeg het volgende mailtje uit Kerkrade

Geachte heer Schoorl,

Wij hebben geen Mylar film. We zijn producent van thermische lamineerfilm voor de printindustrie. De PET films die wij hebben zijn voorzien van een EVA (lijm) laag en variëren van 38mic - 250mic.
Mocht u hiernaar op zoek zijn, dan kunnen we wel enkele meters opsturen.

Tja dat is nu jammer van die lijmlaag. Zoek nog even verder naar PETfilm en anders laat ik wat komen.

Leuk al die reacties!

vanacht werd ik een keer wakker, en toen bedacht ik mij dat je wellicht ook anders te werk kan gaan. Nu concentreerd de zoektocht zich op EN glad EN stevig.

Boeklonfolie is glad. Tekenkarton is stevig. Waarom niet het boeklon met fijn schuurwol aan een zijde opruwen en verlijmen, met spuitlijm, op (teken)karton!?

karton deukt te makkelijk. Een harde oneffenheid resulteert in een deukje in het karton of boeklon ipv het harde object in het schuim weg te drukken. Bij het verwijderen van het karton na het uitharden zal het karton knikken of in stevigheid afnemen en is het ongeschikt voor hergebruik.

Test eerst eens wat op kleine stukjes dan zul je er snel achter komen wat voor jou doeleinden een gewenst resultaat geeft.

Nog even verder gezocht.
Vink kunststoffen uit Didam heeft Pet platen in het programma.
Afmetingen 1.400 x 1000 mm dikte 0.2/0.3/0.4/0.5 mm.
Wat het materiaal kost? Aan de hand van wat oude prijslijsten schat ik zo'n 10 - 15 Euro per vierkante meter. let op ex. BTW. en verzending.
Of ze aan particulieren verkopen weet ik niet.

Het materiaal wordt ook gebruikt voor het dieptrekken van blisters en tray's (koekjes en chocolade verpakkingen)

Polyester tekenpapier is, denk ik, geen optie. Te dun en vaak gematteerd.

Bij Van Beek design http://www.vanbeekdesign.nl hebben ze PET materiaal 0.18 dik. 700 * 1000 mm. 2.46 Euro per vel.
Zoeken op -polyester folie-

Groeten

Frans

Ik had bloedig een antwoord getyped, toen de database-server ermee ophield.

Hier nogmaals:

Welke ik nog niet gezien heb, zijn reststukken van windsurfzeilen. Dat is mylar, behoorlijk dik en stug, en in behoorlijke afmetingen te verkrijgen.

Op naar de zeilmaker dus, liefst 1 die zelf surfzeilen maakt. Eventueel kunnen jullie ook nog proberen bij Thom. van de Boon in Schiedam (www.vdb.nl uit mijn hoofd). is groothandel in zeildoek en kampeeruitrustingen, maar het staat me bij dat hij geen mylar had.
Anders Contender (fabrikant / groothandel in zeildoek) of Dimension Polyant (fabrikant zeildoek). Contender zit in Nederland, in Mijdrecht uit mijn hoofd.

Een zeilmaker waar je kans maakt: Hagoort, de Vries Grou, Scaldis. Allen in NL (resp Hazerswoude, Grouw, Zeeland (middelburg?))

----------------------------------------------------------------------------------

Vraagje: Leggen jullie het mylar bovenop het laminaat, om te voorkomen dat je moet schuren? Of gebruik je het als vacuumfolie?

Om te zien hoe Mylar bij het lamineren gebruikt wordt en hoe dik het ongeveer moet zijn bekijk volgend filmpje even. Bestand is 16MB en bekijk het rustig helemaal. Er zal veel duidelijk worden. Deze Japanner gebruikt mylar met een dikte van 0.5mm wat hij met een mes op maat snijdt
http://www.mimei.jp/~r/movie/Tail.wmv

Onderstaande foto is van de staartdelen voor de SuperGee II die ik inmiddels gemaakt heb. Hiervoor heb ik een soort dikke overheadsheets gebruikt. Resultaat is redelijk. Delen zijn erg sterk en heel licht.
Wegen samen 13,5 gram. De staart van mijn eerste DLG woog 40 gram!!

tail.jpg

Hagoortsails zit in Benthuizen.
Ik ben daar nu bijna een jaar werkzaam.
We hebben geen mylar meer op voorraad we hebben het vroeger gebruikt voor surfzeilen en het maken van mallen. Maar nu word het niet meer gebruikt.

LA 84 is een leverancier van ons, en die hebben mylar mallen materiaal in hun assortiment. of ze aan particulieren leveren weet ik niet.

LA 84 levert niet aan particulieren, hooguit via de handel. (watersportwinkel).

Vroeger kreeg ik van Wouter Hagoort altijd vuilniszakken met afsnijsels van surfzeilen, toen hij nog in Koudekerk zat. Hier prutste ik destijds zeiltjes van. Heel lang geleden dus...

Van de jongens van LA84 heb ik nog eens een boot gekocht. (Topper Boss)

@Btje

De voor en achterrand is niet in twee zinnen te vertellen, maar ik zal het proberen duidelijk te maken.
Bij sommige modellen loopt het glas mooi door. Dit was ook bij mij de bedoeling maar is niet helemaal gelukt. Bij menig Amerikaans topmodel loopt het ook niet door en moet je de rand mooi rond schuren en daarna het foam met wat CA versterken.

Even van binnen naar buiten. Eerst heb je je schuimkern, daarna je laminaat, dan je mylar dan folie, dan doek (breather) en dan je vacuumzak. Dat folie moet soepel zijn zodat je laminaat bij het vacuumtrekken mooi rond de randen gaat en daar opelkaar aansluit. Ik had hiervoor dunne overheadsheets gepakt. Dit was dus al niet soepel genoeg en na het uitharden zag je dus dat niet alle randen mooi aansloten. Op zich is dat geen probleem bij de staart. Ik heb het kielval nadien aan de onderrand nog voorzien van wat roving om het te beschermen tegen landingen op een harde ondergrond.

Bij de neuslijst van de vleugel moet het natuurlijk wel netjes en mooi rond lopen om je profiel te behouden en voor de stevigheid. Hiervoor neem je een strook glas van ongeveer 3cm breed en die lamineer je over de gehele lengte mooi rond de neuslijst. Daarna komt de boven en onderhuid op de vleugel en die overlapt dit randje maar komt niet aan de voorzijden helemaal bijelkaar.

Bij de achterlijst loopt het glas gewoon door. Even als voorbeeld:
Neem een A4tje en vouw die dubbel en weer open. Leg nu je te lamineren deel met de achterlijst in de vouw en vouw het weer dicht. Zo vormt de boven en onderhuid 1 geheel en krijg je een vlijmscherpe achterrand. Ik heb dit ook met het richtingsroer gedaan en heb daar wat foto's van gemaakt. Komt binnenkort op de DLG-site.
1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden 8)

Berrie zei:
1m^2

Het ging meer om de verwerkings en verzendkosten als om de materiaalkosten.

heb je gevraagd of ze nog afval/rest stukken hadden liggen?

ik heb het opgehaald en men was zeer behulpzaam.
alleen kostprijs voor ik denk een levenslange voorraad mylar om mijn combat modellen te bekleden.

75 euro is idd erg veel voor een m2

gr,
marco

marco_leeflang zei:
Berrie zei:
1m^2

Het ging meer om de verwerkings en verzendkosten als om de materiaalkosten.

heb je gevraagd of ze nog afval/rest stukken hadden liggen?

ik heb het opgehaald en men was zeer behulpzaam.
alleen kostprijs voor ik denk een levenslange voorraad mylar om mijn combat modellen te bekleden.

gr,
marco

Jep, ik heb zeker gevraagd naar afvalstukken. Het ging ze vooral om de verwerkings en verzendkosten.

Fijn als je het af kunt halen.
Een ritje Schoonhoven-Enkhuizen is nogal veel...

Kan ik niet wat bij jouw kopen? :wink:

Ik weet niet of het echte Mylar is. maar volgens mij is het inpak folie van de V&D ook te gebruiken.Die glimmende folie. Aan een kant zilver kleurig en aan de Andere een soort metalic kleurtje.

Als je het goed gebruikt dan is het vreselijk sterk. En het is niet zo heel erg duur. De laatste keer heb ik het bij de Aldi mee genomen. De feest artikelen winkel verkoopt het ook.

En het is als je de rol niet mishandeld echt super glad. Geen kreukels of andere ellende.

Verder heb ik ook nog een paar honderd meter vacuum folie liggen en als je de moeite wilt nemen om het te komen ophalen. Dan kan je zo een paar meter krijgen. dat spul is speciaal voor dit doel ontwikkeld. Net iets dikker dan Mylar, Doorzichtig dan kun je zien of alles op zijn plek blijft zitten. en echt super glad. Ook epoxy hecht er na het uit harden niet aan.

Er is schijnbaar nog een groot misverstand tussen het gebruik van Mylar http://en.wikipedia.org/wiki/Mylar in de modelvliegerij.

De een bedoelt eigenlijk "Mylar FILM" (dikte 0.13mm of 0.005inch) en bespant zijn model hiermee.

De andere bedoelt eigenlijk "Mylar SHEET" (dikte 0.5mm of 0.014inch) en wil dit gebruiken bij het "vacuum bagging" van b.v. vliegtuigvleugels.

Voor de FILM kun je te kust en te keur, de SHEET versie ben ik in nederland niet tegen gekomen (2 jaar geleden alweer) en heb het besteld in de USA... bij http://www.acp-composites.com
Dit kost dan een boel geld, maar dan heb je teminste wat je nodig hebt.

Back