Korte zenderantenne

Heren,

Zoals reeds in een ander draadje vermeld maak ik gebruik van een korte zenderantenne type CSO35F van de Fa. Becker. Deze antennes, voorzien van een kleine zendspoel onder aan de voet kunnen gebruikt worden op alle Multiplex en Graupner zenders. De totale uitgeschoven lengte is 52 cm. Binnen onze vereniging zijn nu acht van deze antennes in gebruik. Uitgebreide testen vooraf hebben aangetoond dat deze antenne beduidend meer reikwijdte over de grond heeft dan de lange orginele MPX antenne. Daar waar de het model "flutter" op de roeren kreeg is met gebruik van de korte antenne de servo's nog stil. Zelfs met wedstrijden waar 12 modellen gelijktijdig starten en het model laag en ver gevlogen wordt is geen enkele vorm van storing vast te stellen. Ook op de "wasserkuppe" zowel hoog, laag als ver geen enkele vorm van storing. Graag wil ik de mening van de technische mensen onder ons hierover horen. :pc:

Ik weet niet wat je precies wilt horen, als zo'n zenderantenne voor jou goed werkt onder alle omstandigheden. Waarom zou je dan op aanraden van een 'expert' iets anders gaan gebruiken. Misschien zit er nog iets wettelijks achter, de zender is namelijk niet gekeurd/gecontrolleerd met die antenne (niet org. MPX/Graupner) en kan dus buiten de type-keuring vallen.
Je zou eens contact kunnen zoeken met de F3J jongens uit Swalmen deze gebruiken ook de Becker antenne. Maar aangezien je uit Venlo komt en ik weinig andere wedstrijd takken ken waarbij 12 kisten tegelijk de lucht in gaan, ken je ze hoogstwaarschijnlijk wel. Ik meen dat die jongens toch af en toe naar de standaard (lange) antenne switchen als ze het niet helemaal vertrouwen.

Rick

Van die F3J jongens uit Swalmen ben ik er een van. De lange antenne wordt alleen gebruikt op de 40Mhz band, doodeenvoudig omdat niemand binnen de vereniging in het bezit is van een korte antenne op deze band.

Dat een korte antenne meer bereik zou leveren dan de standaardantenne lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Dit zou betekenen, dat men bij Multiplex en Graupner JR niet goed hun huiswerk hebben gedaan bij het ontwerpen en afregelen van de zendermodulen.
Beide merken leveren zelf ook korte antennes (Wendelantenne in het Duits) en daarover worden eigenlijk weinig of geen klachten vernomen. In de praktijk is het verlies in bereik (meestal zo'n 20%) dus niet erg en vrijwel niet merkbaar.

De Beckerantenne zal hier verder weinig gebruikt worden, dus daarmee zijn waarschijnlijk nog maar weinig ervaringen opgedaan. Het is mooi om te horen, dat daarover ook volle tevredenheid bestaat. Wél opmerkelijk, dat deze met een antenne-verlengspoel is uitgerust. Zo'n verlengspoel is ook al in de zender aanwezig (omdat de standaardantenne in principe ook veel te kort is).

Corrien,

Dank voor je reaktie, het bevreemde mij overigens ook ten zeerste dat de lange antenne minder rijkwijdte had. Wij hebben op het grote zweefvliegveld hier in Venlo deze testen uitgevoerd op verschillende lokaties en onder diverse weersomstandheden (ik heb geen flauw idee of dit er ook maar iets mee te maken heeft), ook met de orginele wendelantenne van MPX die inderdaad een mindere rijkwijdte heeft dan de orginele. De servicedienst van MPX in Niefern heeft exact dezelfde mening als jij. Daarom ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn uit andere dan zeefvlieggelederen die ook ervaring hebben met deze korte antenne.

@ Arnout: waar halen jullie die antenne's, rechtstreeks bij Becker in Duitsland? Kun je die firma via internet/mail bereiken? Ik ken alleen een adres in engeland die ze op hun webshop hebben staan.

m.vr.gr.

Rick

Corrien,

Toch nog even een vraag betreffende die antenne-verlengspoel: zou dit om de een of andere reden de oorzaak kunnen zijn dat er (volgens ons)meer rijkwijdte is dan de orginele antenne???

Dat verwacht ik eigenlijk niet, een antenneverlengspoel is er tenslotte alleen voor om de zender te foppen, zodat het lijkt alsof de antenne wel de juiste lengte heeft. Overigens geeft een antenne het beste afstralingspatroon als deze spoel in de top zit (toploaded-coil) of afgekort tlc-antenne). Iets minder is de spoel halverwege de antenne (clc-antenne; de c is van centre), wat we vroeger ook bij modelbouwzenders wel tegenkwamen. Wat we tegenwoordig uitsluitend nog zien zijn de blc-antennes (baseloaded coil), die dus het minst effectief zijn, maar ook het minst kwetsbaar.

Maar laten we even afwachten wat Hans Delemarre hierover te vertellen heeft. Volgens mij is hij op dit forum degene, die het best onderlegd is in de theorie en praktijk van antennetechnieken.

Horst Becker bouwt al jaren proffessionele RC producten (en heel goede "hobby" RC producten)
  • Ing. Horst Becker
    Fernwirk- und Meßtechnik
    Im Markwäldchen 1
    D-64839 Münster
    Tel. 06071- 35565
    Fax 06071- 62540
Hij heeft nog e-mail, nog een website (en hij moet ondertussen al 65+++++ zijn)

Zijn korte antennes zij echt "toppie" ... deze zijn net zo goed of zelfs beter dan zijn dan de origenele lange antennes, en hebben zelfs een beter afstraal patroon, hoe hij het doet, gewoon 50 jaar ervaring/kennis, ook in de professionele RC.....und "handgefertigd".....

Zie ook discussie op Duits forum. rc-network.de

P.S. Graupner en Multiplex zouden graag zijn antennes leveren, maar hij wil deze firma's uit principe niet leveren !!

Juist ja, als ik goed ben ingelicht produceert de Fa. Becker momenteel alleen nog RC besturingen voor de professionele markt, met name voor de "Drohnes" van de Luftwaffe.
Ook hier worden volgens Becker deze korte antennes gebruikt.

Rubber-duckies zij héél erg kritisch...... horen echt bij één frequentie-band en één type zender ......... anders is het bereik nul,nul,niets......

@Marijn,

Hier worden onderstaande antennes bedoeld

becker.jpg

in tegenstelling tot de zgn 'rubber duckies' zijn deze antennes wel uit te schuiven tot een lengte van +- 0.5 m ofzo.

Rick

Dat verschillende antennes een verschil in reikwijdte opleveren valt goed te begrijpen uit het driedimensionale uitstralingspatroon. Wat ik denk dat er speelt bij de Becker antenne, waarvan ook gegevens bekend zijn dat zij ongeveer 5-10% MINDER afstand overbruggen, is dat zij een vlakker afstraal patroon hebben dan de gebruikte staafantennes. Het zijn allemaal rondstralers, dwz dat er in een cirkel rond de loodrecht opgestelde antenne in alle richtingen in een horizontaalvlak een gelijke afstraling plaatsvindt. Wat wel kan verschillen is de opstralings component van dit stralingspatroon. De als een doughtnut in de rondte gaande straling blijft niet evenwijdig aan de grond maar gaat onder een hoek van ongeveer 40-45 graden omhoog (nog steeds bij een loodrecht opgestelde staafantenne) Door de antenne te voorzien van een inductie (spoel) in de basis en de lengte effectief te verkorten kan de impedantie aangepast worden zodanig dat deze voor het betreffende hoogfrequent deel optimaal is (Becker heeft voor verschillende HF delen verschillende antennes) en dus het afgegeve vermogen optimaal. Het driedimensionale afstralingspatroon kan echter anders zijn waardoor er over de grond een grotere afstand overbrugd kan worden terwijl er 'de lucht in' iets minder bereik is. (hetgeen overigens niet bemerkt wordt omdat de reikwijdte immers meer dan voldoende is en in praktijk de zendantenne vrijwel nooit loodrecht gehouden wordt). Ook kan een grondeffect meespelen omdat de zenders die wij gebruiken via ons lichaam een capacitieve koppeling met de aarde maken en via die weg ook een deel van de HF energie de ontvanger, die ook door ons wordt vastgehouden bij het doen van deze metingen, kan bereiken. Afhankelijk van de antenne eigenschappen kan dit effect in meer of mindere mate meespelen. Dit kan ook verklaren waarom afstanden verschillen per plaats waar gemeten wordt. In ieder geval zijn twee dingen duidelijk: de Becker antennes behoren tot de beste "after market" antennes die er zijn, en , als je ze gebruikt, is de zender die je gebruikt NIET type goedgekeurd en ben je DUS niet verzekerd. Ik heb zelf een Robbe zender en een MPX zender die ik gebruik met de gewone staafantenne. Ik heb (nog) geen ervaring met de Becker antennes.

Hans Delemarre, PH7JDE

Voor diegene die Duits lezen. Ik heb dit stukje tekst zojuist gevonden op het Duitse discussie forum. Het is afkomstig van Dieter Perkuhn, een radio techneut die zeer goed weet waar het over gaat. hij is de officiele radiotechneut van de Duitse modelaero club DMFV. De tekst heb ik via copy-paste overgenomen en spreekt voor zichzelf.....

Sie können einen vergleichbaren Effekt erziehlen, wenn Sie die Teleskopantenne teilweise einschieben. In jedem Fall wird bei Verwendung von Kurzantennen, auch bei jener von der Firma Becker, die recht große Reserve des Systems Sender-Empfänger erheblich reduziert.
Zur Frage der Zulässigkeit hat sich einiges geändert: Seit April 2000 werden unsere Fernsteuergeräte nicht mehr typgeprüft. Aus diesem Grunde werden in die Frequenzuteilungsurkunde keine Geräte mehr eingetragen.
Sie dürfen mit Ihrer personengebundenen Zuteilungsurkunde beliebig viele Sender und Empfänger betreiben. Seit April 2000 ist der Hersteller bzw. Importeur verpflichet, dafür zu garantieren, daß die von ihm in Verkehr gebrachte Anlage den technischen Spezifikationen der CEPT ERC/DEC/(01/11) entspricht. In dieser europäischen Richtlinie ist festgelegt, welche abgestrahlte Leistung, Frequenz, Frequenzhub, Kanalraster, Nachbarkanalleistung usw. die Fernsteueranlage haben muß.
Sie als Betreiber sind verpflichtet, diese Spezifikationen einzuhalten.
Wenn dies mit einer Kurzantenne der Fall ist, dürfen Sie dieselbe benutzen. Weil alle Kurzantennen grundsätzlich weniger und niemals mehr abstrahlen, als die serienmäßige Teleskopantenne, ist der Gebrauch einer Kurzantenne erlaubt. Daraus folgt direkt, daß der Gebrauch einer Kurzantenne keinen Einfluß hat auf die Leistungspflicht der
Versicherung. Die Versicherung hat nur dann die Möglichkeit, Sie in Regress zu nehmen, wenn Ihnen ein kausaler Zusammenhang zwischen einer Änderung an der Fernsteueranlage und einem daraus resultierenden Unfall
nachgewiesen werden kann. Wenn also ein Unfall geschieht, weil durch Verwendung einer Kurzantenne die Reichweite sehr stark reduziert war und bei Verwendung der serienmäßigen Teleskopantenne wäre der Unfall nicht geschen und das wird Ihnen durch ein Gutachten nachgewiesen, dann haben Sie ein Problem.
Ich würde Ihnen raten, Kurzantennen nur dann zu verwenden, wenn Sie absehen können, daß kein Risiko besteht.

Met name de veranderde wetgeving (ook in Nederland geldig? Als je de CEPT verwijzing ziet zou dit wel zo moeten zijn) was nieuw voor mij maar de opmerking over het feit dat de verzekeraar regresrecht heeft was niet nieuw voor mij. Dit betekent dat als de verzekeraar moet uitkeren wegens veroorzaakte schade in geval van aanwijsbare tekortkoming van de verzekeringnemer, deze schade door de verzekeraar te verhalen is op de verzekeringnemer. Maw: je draait er toch voor op. Goed nadenken dus bij wat je doet. Alleen als je over korte afstanden vliegt een andere antenne gebruiken anders gewoon de staaf antenne en die echt helemaal uittrekken.

Hans Delemarre, PH7JDE

@Hans,

In Duitsland bestaat er een apparte aansprakelijkheids-verzekering voor o.a. modelvliegtuigen......de "RC-Modell-Haftpflichtversicherung" uiteraard met eigen polisvoorwaarden .....

In Nederland bestaat zo iets niet (nou ja een beetje de aanvullende verzekering van de KNVvL) ...

Modelvliegen is verzekeings-technisch toch al erg "vaag" ... het "enige" wat de verzekerings maatschappij eist is dat je er alles aan doet om schades te voorkomen, de schade moet dan ook het karakter van "onverwacht en niet te voorkomen of te vermijden" hebben (wat dat ook moge betekenen bij modelvliegen)....

Overigens "beweert" Herr Ing. Horst Becker dat zijn antennes beter afgestemd zijn dan de "goedkope troep" die Graupner/Robbe/Multiplex etc. standaard bij hun zenders leveren (ook de officiële rubber-duckies) .... met als gevolg dat meer zendenergie de antenne verlaat.... :-) .... met een betere afstraal karakteristiek die meer naar het "nier"vormige gaat, dan naar de standaard "donut"vorm ......

Het is ondertussen een jaar of 12, 13 geleden dat ik mijn toen nog nieuwe Futaba FC18 op m'n werk eens grondig aan de tand heb gevoeld. Ik werkte toen bij Fokker op Schiphol op het Electronisch Calibratie Centrum (het ECC in gebouw 44 op de begane grond).
Ik had daar de beschikking over alle benodigde apparatuur en een "dode" kamer. De metingen hebben me toen zeer aangenaam verrast. De zender was bijzonder goed afgeregeld, verbeteringen waren nauwelijks mogelijk. Ook de antenne was prima afgestemd op de zender. Voor de kenners de SWR was ongeveer 1:1,02. Dit betekend dat de overgrootte meerderheid van de energie die naar de antenne toe ging ook door de antenne werd opgenomen. Een antenne kan er niets anders mee dan die energie weer uitstralen dus ook dat zal zeker in orde zijn geweest. De zendkarakterestiek (donut, hartvorm of niervorm) kan je niet zo makkelijk bepalen en zeker niet in een kleine ruimte dus dat heb ik niet gemeten.
Omdat het van die Futaba zender prima in orde was heb ik ook de zender van een clublid eens meegenomen voor een meting. Dit was een Multiplex zender, het type weet ik niet precies meer maar het was toen al een ouder type. Ook dat bleek prima te zijn, alleen de harmonische uitstraling was iets aan de hoge kant.
Nog weer later heb ik ook andere zenders na een reparatie gemeten en afgeregeld. Allemaal waren goed tot prima of in ieder geval goed af te regelen.
Ik wil hiermee zeggen dat ik de beweringen van Herr Ing. Horst Becker wel een beetje hardt vind. Ook de spullen die in de winkel liggen zijn heel goed maar daar verkoop je natuurlijk je eigen antennes niet mee. Ik wil natuurlijk ook niet beweren dat de antennes van de heer Becker slecht zijn, verre van dat zelfs. Becker staat goed bekend en zijn korte antennes zullen zeker goed zijn maar per definitie beter dan de originele, dat vraag ik me af.

Heren, goedenavond, ik haak even aan bij dit draadje. :wink:

Zondagmiddag jl. overkwam mij het volgende.

Futaba FC-18 met (sinds kort) Wendel-antenne, P-51 van Alfa Models met een MP-Jet brushless motor en een Simprop ontvanger.

Nou had ik vorige week tijdens het DLG-treffen al het idee dat die Wendel-antenne vreselijk voor storing zorgde, maar vanmiddag (zonder reikwijdte test, laat staan met draaiende motor :oops: ) gebeurde het volgende: iemand lanceert de Mustang, die gaat netjes onder een hoek van plm. 30 graad omhoog, om vervolgens in één vloeiende beweging, langs een perfect parabolische baan, over een vleugel weg te draaien en aansluitend loodrecht de grond in te duiken. 8O

Ik heb uiteraard (tegen-)gestuurd: nada noppes, niets. :nooo:

Total loss . . . :(

Aansluitend heeft iemand de brokstukken vastgehouden en ben ik al up-en-down gevend naar een hoek van het veld gelopen: niks aan de hand (zonder lopende motor).

Suggesties? :?

jan.

Back