Ik heb mij de laatste dagen bezig gehouden met de vraag; of ik op dit topic mensen aan het helpen ben, of dat ik mijn kennis probeerd op te dringen, ik ben bang voor het laatste.
Ik ben geen specialist noch deskundige op het gebied van antennes, vroeger wel toen ik alleen de theoretische kennis bezat. Toen was alles duidelijk: geen verkortingsfactor, een halvegolfstraler was in praktijk net zo lang als in theorie, ook de impedantie lag toen nog bij 73Ohm [de theorie gaat uit van een oneindig dunne draad, zonder weerstand, die nog niemand mij heeft kunnen aanleveren] in praktijk ligt dit ongev. gem. bij 62,5Ohm, en wordt beinvloed door de omgeving. Een rondstraler produceerde toen nog een doughnut, nu wordt dit ook al beinvloed door de omgeving. Wat ik wel ben is een "verward man" door toedoen van "het boek", de praktijk kennis en ervaring.
Toch wilden ik nog enkele zaken toelichten, maar bij naslagwerk bleek ik niet kundig genoeg te wezen om dit op een breed toegankelijke manier uit de doeken te doen, een probleem dus. Als problemen groter zijn dan je zelf, kan je ze laten leggen of er omheen proberen te werken, dit laatst ga ik nu proberen door een aantal herkenbare praktijkvoorbeelden, die bij de meeste mensen die ooit met zendsignalen gewerkt hebben bekend zijn.
Hans, je weet meer dan je denkt. Als je uit het raam kijkt wemelt het van de tegencapaciteiten, auto's. De ene antenne verlangt hier meer naar, en de andere juist niet. Neem bv een mobiele antenne, plaats je deze op en houten paal, of het balkon hek dan is het stralingspatroon niet veel goeds. Ga je deze op een impreaal van je auto plaatsen, dan gaat dit al een stuk beter. Boor je nu een gat in je dak en zorgt dat deze goed contact maakt met de voet van de antenne dan is hij optimaal, en verdient zich terug in de reikwijte. Mobiele antennes al dan niet verkort worden hierop berekend.
Een rondstraler die niet rond straalt; ook hier ben jij denk ik bekend mee. Om even bij de auto te blijven; plaats nu de antenne op de kofferbak, het stalingspatroon veranderd nu met als voorkeur waar de auto heen wijst. Iemand heeft een flinke hap uit je doughnut genomen. Nog misschien een leuk vb; de "boomerang" antenne, waar het onderste been heen wijst heeft de voorkeurs richting. Ook de omgeving is hiervan van invloed, vb. als je dichtbij de antenne loopt/ben kan je onmogelijk goede metingen hieraan verrichten [klink misschien bekend]. De antenne zal jou als een parrasitaire element zien mede door, zoals in mijn pistoolzender, de kolf is uitgerust met een plaat die dient als capacitaire aarde naar die gene die hem vast houdt. Wat denk jij dat dit doet met jouw dougnut, deze is nl theoretisch, en mits dat de antenne geheel vrijstaand is.
[vrijstaand: praktijk-advies min. 5 golflengte of meer] Deze afstand lijkt veel maar ik ken antenne-systemen die gebruik maken van "bundelling" van signalen, die enkele golflengte uit elkaar geplaatst "moeten" worden voor het optimale resultaat, mbt de richting en versterking.
Luchtvochtigheid: Bij zeer smalbandige antennes kan je dit zelf waarnemen, de SWR schommelt en kan bij wissenlende weersomstandigheden [mist bv] een heel stuk hoger of lager liggen, ook lijkt het of de antenne soms "verstemd" is [ik dacht dat dit effect toenam na mate de frequenties hoger wordt, het heeft iets te maken met de geleidingsfactor van water en lucht, maar daar ben ik niet zeker van]
Dat meer stralende lengte beter zou zijn dan een kortere versie, staat bij mij als een paal boven water, theoretisch gezien dan. Maar mijn praktijk ervaring heeft wel meer vreemde dingen laten zien, zoals; een antenne die binnen opgesteld stond beter werkten dan buiten, een lager beter dan een hogere, 5 meter naar links vielen stations van volle bak naar onvindbaar en andersom, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stel dat iemand ondekt heeft dat bij een langere straler de omgeving van een groter negatieve invloed is dan bij een kleinere straler [en nu dichter bij het omslagpunt zit, qua reikwijte] en ook nog betere matrialen heeft gebruikt, waardoor hij een beter stralingspatroon heeft weten te creeren, wat genoeg is om de relatieve kleine aftand die wij moeten overbruggen te optimaliseren, waarom niet??? Of ben ik nu echt verward??? [geloof mij, er is altijd wel iemand slimmer dan jijzelf]
m.vr.gr. Per.