kortsluiting in 2200mAh lipo

Heren,

Als je kortsluiting hebt gehad in een LIPO is deze dan nog te herstellen?

Meerkeuzeantwoorden:

A) Nee, u dient de LIPO weg te gooien.
B) Ja.

Wanneer het antwoord B betreft, hoe dan te herstellen?

ALvast bedankt voor jullie reactie

Groeten,

Ligt er aan hoe lang en hoe hevig de kortsluiting was, als de lipo niet bol staat en de cellen niet te ver ontladen zijn is de lipo nog gewoon goed.

Bedoel je inwendige kortsluiting, of zijn de kabeltjes maar even tegen elkaar aan gegaan en alleen wat vonkjes? hoe lang etc...
Een lipo overleeft een korte kortsluiting van max. een seconde wel. Als het langer is kan er een soldeer verbinding los zijn of een lipje van de lipo gesmolten. Als je cellen bol staan zou ik m niet meer gebruiken.
Is dat niet, dan opladen met een ballance lader, en erbij blijven.

grt Ron

De + en min kabeltjes zijn tegelijk doorgeknipt wat resulteerde in kortsluiting. ik denk minder dan 4 seconden.
De accu's staan niet bol. maar wanneer ik meet met de voltmeter geeft deze 0 aan.

Dan is er idd een lipje doorgebrand....
Deze zou je weer kunnen solderen, maar of dat een goed idee is?, dat hangt af van je skills.

Persoonlijk zal ik een lipo die een lipje heeft doorgebrandt niet vertrouwen.. En dus als verloren beschouwen....

Waarschijnlijk is het cirquit bordje (of hoe je het ook schrijft) doorgebrand.

Makkelijk te maken door aan de kant waar de draden uit komen voorzichtig de verpakking (niet het aluminium folie van de cellen) te verwijderen en dan vervolgens wat soldeer te doen op de plek waar het is doorgebrand.

Zijn het toevallig turnigy lipo's?

Ik heb het ook gehad met een Flightpower 1365mAh 3s Accu.
Per ongeluk beide stekkertjes van de accu in elkaar gestoken voor ongeveer 3 sec. Kwam een beetje rook uit en er was één lipje doorgebrand.
De 2200 lipo's zijn meestal aan een print gesoldeerd, dat betekend dat je ze vaak met een beetje soldeer ervaring goed en betrouwbaar kan repareren.
Als de lipjes van de cellen aan elkaar zijn gelast betekend dat vaak dat deze moelijk tot niet te solderen zijn.
Gewoon de lipo voorzichtig uitkleden en kijken wat er aan de hand is.

probeer eens te laden zonder balanceerdraden en gewoon op nimh bijv, als je lader dan boven de 6 of 9 volt weer komt met laden(2of 3S) daaarna op lipo's weer terugzetten , je kunt niets verknallen maar blijf er wel even bij

Here we go again.... :roll:

beter voorbeeld:

je gooit toch ook geen diesel in een benzine auto
en benzine in een diesel auto?

er is een reden dat lipo laders weigeren te laden...

Huh? Die opmerking snap ik niet Alwin???
Hoe kom je bij NiMH? Die is toch nergens genoemd?

Jerros, zoals Calmatosport al aanhaalde, voorzicht uitkleden (zorg dat je met mesje niet nog eens kortsluiting maakt ;) en kijken wat je aantreft. Anders binnenkort meenemen, kijken we even samen :yes:
In slechtste geval nieuwe bestellen, gelukkig had je deze lekker snel binnen... :shock: :sad: :cry: :cry:

Ja, krimpkous ervan af halen en kijken (of hier een foto plaatsen).
Is een spoor op de printplaat door (als er een printplaat is) dan is het heel simpel te fixen door dat spoortje te vervangen met een kabel.
Is een lipje door dan is dat lastiger, er zijn lipo's met koperen lipjes en die solderen prima, is het aluminium dan word het moeilijk, maar is te doen.

@cheeta, WAT????????
Ik laad over-ontladen lipo's altijd met de nimh stand, zolang de spanning niet boven de 4,2V/cell komt is er niks aan de hand. (als je doelt op de post van adop)
En een doorgebrand spoortje fixen is hardstikke veilig (als je post betekend dat je het onveilig vind een kapotte lipo te fixen)

@adop, ik kan mij niet voorstellen dat hij in <10sec zover over ontladen is dat hij 0v aangeeft op de meter, er moet wel iets stuk zijn.

ja wat jullie altijd doen moeten jullie weten ik geef alleen aan dat het met vuur spelen is.

In een vliegtuig zou ik geen risico nemen met afgebroken lipjes. In een auto of ander voertuig waar snel ingegrepen kan worden heb ik er een stuk minder bezwaar in.

ik snap niet dat er nog steeds op veiligheid wordt beknibbeld...

Nogmaals, het kan een doorgebrand spoortje zijn, als je die fixt is het steviger dan voorheen.
Als het een soldeerbaar lipje is (zippy-h bv.) ook dan is het zeer goed te fixen.

Zomaar weggooien zonder ernaar te kijken vind ik ook prima, maar gooi hem dan in mijn prullenbak ;)

uhm een soldering is ten alle tijden slechter dan een printbaan. zeker zodra je met trillinge en schokken te maken hebt.

ja en toch is het zwakker. maar dat heeft te maken met massa en nog een hoop natuurkunde wetten.

verder controleer je soldeerwerk echt goed!, zeker als je dit gebruikt voor vliegen moet je 110% achter je soldering staan.

ja en toch is het zwakker. maar dat heeft te maken met massa en nog een hoop natuurkunde wetten.
Wat een onzin, sorry hoor... Als je het gewoon goed doet dan zal hij kwa trillingen veel meer overleven dan de lipjes zelf, en al maak je je een crash waarbij de hele prinplaat breekt en alle cellen ervan af geschuurd worden, zelfs dan nog is dat stukje heel.

Ik zat nog te zoeken naar de foto van een accu waar ik het bij heb gedaan, No way dat dat faalt voor iets anders.

En als je normaal gesproken een accu koopt en niet bekijkt (zoals bijna iedereen) dan is het goed mogelijk dat daar een niet al te fijne soldering tussen zit. Ik heb meer vertrouwen in mijn gerepareerde dan in een gloednieuwe...

Laatst bewerkt:
uhm een soldering is ten alle tijden slechter dan een printbaan. zeker zodra je met trillinge en schokken te maken hebt.

Dat is natuurlijk onzin .
Vooral als je bedenkt dat je bij een printje voor elke cel 1 soldering meer hebt .

Dan is er idd een lipje doorgebrand....
Deze zou je weer kunnen solderen, maar of dat een goed idee is?, dat hangt af van je skills.

Bij kortsluiting is het bijna altijd een lipje wat wegbrandt zoals Emil al schrijft .

Het was bij de lipo,s die ik gestuurt gekregen heb van verschillende mensen altijd het aluminium lipje .

En hij brandt weg waar hij het dunste is , precies , direkt aan de cel .

En waar niks is kan je ook niet solderen , en zou er nog iets zijn heb je een special vloeimiddel nodig voor alu .

Het is mij nog niet gelukt zo,n cel te repareren . :mrgreen:

Ik maak van de 3 celler dan een 2 celler .;)

Mvg Johan

Back