Update!!
Hoog tijd om dit topic even af te stoffen!
Zoals jullie in dit topic gelezen hebben was ik al een heel eind op weg met de productie van de gasturbine. Op turbinewiel na was de gasturbine klaar voor de eerste test.
Het turbinewiel heb ik gemaakt op de manier die Martin enkele pagina’s terug heeft laten zien.
De ‘pressure-side’ van het turbineblad is gefreesd met een 35mm frees. Waarna de ‘suction-side’ met de een bandschuurmachine in vorm is geslepen. Na twee dagen achter de bandschuurmachine te hebben gestaan was het eindelijk klaar, maar wat een monnikenwerk

.
Helaas heb ik niet veel gedetailleerde foto’s van het turbinewiel en het slijpen maar die houden jullie tegoed.
De pressure side van het turbineblad is gefreesd.
Daarna de bladen geboden met een hoek van 31 graden. Alle bladen heb ik gecontroleerd met een malletje om er zeker van te zijn dat je hoeken gelijk zijn.
Het turbinewiel gebalanceerd en gemonteerd.
Voor de eerste test moest natuurlijk de motor op een bok gezet worden om vervolgens alle randapparatuur aan te sluiten. De Bosch 044 brandstofpomp wordt aangestuurd door een standaard PWM regelaar. Dit is een vrij eenvoudig systeem maar werk goed genoeg.
De temperatuurmeting is ook vrij simpel, gewoon een thermokoppel en een goedkope thermometer. Daarnaast wil ik graag de compressordruk en de brandstof druk meten maar de juiste maat tap(3/8 NPT) wacht ik nog steeds. De eerste test zal dus even zonder moeten.
Naast de temperatuur en de drukken zijn ook de toeren van belang. Bij de KJ66 maak ik gebruik van een laser toerenteller. Deze moet je deze met de hand vasthouden en laat je bij het starten nou net beide handen nodig hebben

. Bij de eerste test dus geen drukmeters en geen toerenteller :s.
Motor met Fuel, Gas en Oil aansluitingen.
Gehele testopstelling (testbok is op deze foto nog niet vast gemaakt aan de grond)
Brandstof pomp met filter
Pwm regelaar met daarachter de thermometer
En als alles klaar staat is het moment aangebroken; de eerste test!
Test 1
De eerste test ging niet helemaal volgens plan. Het gas verwarmde de verbrandingskamer en met behulp van een compressor toerde de motor op. Toen de brandstofpomp begon met pompen, pompte hij veel te snel een gigantische hoeveelheid brandstof naar binnen. Dit resulteerde in een hele grote flame out. Conclusie; brandstofpomp is veel te sterk en een restrictie in de leiding is noodzakelijk.
Test 2
Na een kraantje geplaatst te hebben in de brandstofleiding, kon test 2 beginnen.
Bij het toevoeren van brandstof ging het weer fout, weer een gigantische flame out waarbij de lager begonnen te koken. Dus motor weer uitelkaar, alles grondig inspecteren, en natuurlijk de lagers vervangen.
Test 3
Eindelijk een filmpje; (sorry voor het schokkerige beeld)
Bij de derde test heb ik de brandstofpomp nog meer afgeknepen. Toch was er weer sprake van een flame out.
Even een paar dingen op een rij gezet;
• De lagers maken veel lawaai. Ik heb keramische besteld hopelijk lost dat het op.
• Door de hitte van de motor is het NGV het een beetje krom getrokken en het turbinewiel is gaan aanlopen. Dit kun je in het filmpje zien aan de ‘vonkjes’ bij de uitlaat.
• Bij het optoeren van de motor begon hij enorm te brommen, het leek wel een pulsejet!
Misschien is het NGV te gesloten, als ik binnenkort te kamerdruk kan meten kan ik hier denk ik meer over zeggen.
• Bij mijn KJ66 (en ook bij gasturbines van anderen) geven de sticks een mooi patroon op de voorkant van de verbrandingskamer. Dit patroon is bij de Kratos niet te zien, zou dit misschien betekenen dat de sticks te kort zijn? Dat zou misschien ook de flame outs verklaren.
• Flame outs, waar zouden deze worden veroorzaakt? Het lijkt met niet dat de brandstofpomp nu nog het probleem is. Misschien zijn de sticks te kort of start ik met een veel te laag toerental.
Volgende test zal ik proberen om de motor een hoger toerental te geven.
• Het laatste punt is iets vreemds wat ik niet kan verklaren. De verbrandingskamer is niet overal even warm geworden. Op de foto is duidelijke te zien dat tussen vijf en tien uur de verbrandingskamer veel minder heet is geworden dat de rest. Hebben jullie een idee waardoor dit wordt veroorzaakt?
Ik ben blij dat na bijna
3 jaar de motor eindelijk een kleine brul heeft gegeven, maar er is nog wel flink wat werk aan de winkel!
.