Kratos I, 127mm gasturbine (eigen ontwerp)

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met de leidingen.
Aan de voorkant olie en gas aansluitingen
IMAG0016.jpg


De olieleiding:
Om de olieleiding vast te zetten moest er eerst een platte kant aan de astunnel worden gefreesd.
Vervolgens word de olieleiding met twee kleine m3 boutjes vastgezet. Ik moet nog even bedenken hoe ik dit goed ga borgen.
IMAG0010.jpg


IMAG0018.jpg


IMAG0017.jpg


Afgelopen dinsdag heb ik een heel mooi pakketje van Rene gekregen met daarin onderdelen voor het turbinewiel. De snijdelen schelen een hoop werk!(en tijd)
IMAG0036.jpg


IMAG0037.jpg
 
als je nu precies wilt weten hoe je ze moet slijpen, dan kan ik je daar wel tips in geven
ik heb er pas geleden 1 moeten maken van 81mm
Mvg,
martin.
 
ik gebruik een powervile
maar ik denk dat jij het beste gewoon een schuurband op z,n kant kan leggen
gaat beter
even hoek bepalen en slijpen maar
 
OH Patrick
nou zie ik nog wat
die kleine schijven moeten iets kleiner
want als je gaat buigen ,en je buigt ze vlak boven de schijfjes ,dan scheurt ie als nog af
iets ruimte laten
ik doe meestal 3mm
 
Welke hoek moet ik bepalen voor het slijpen?

De schijfjes zijn inderdaad iets te groot ik moet er even een paar mm van afdraaien.
Waarschijnlijk ga ik komend weekend een bandschuurmachine maken/kopen.
 







dit zijn de verschillende stappen
de hoek heb je nodig omdat je tip van de bladen dunner moet zijn
dus als je de bladen schuin tegen de schuurband houd , dan word dit automatisch gedaan.
Mvg,
Martin.
 
Mooi Martin, zo kun je alle maten wieltjes maken, tapsleuteltje omgebouwd v0or het buigen?slim gedaan.
mooie foto,s , m,n handen beginnen ook al te jeuken prachtig om te zien.
groetjes Rene.
 
Komt me bekent voor Mart :-).... tot de blaren op je vingertoppen staan.

Belangrijk advies in deze... ABSOLUUT EEN STOFMASKER DRAGEN...
Zeker als je Inconel gaat slijpen. Is inzake dit, echte bende en wil je niet in je longen/lichaam hebben. !!
 
Helaas is de bandschuurmachine nog niet binnen. Ik heb dus nog niet aan het turbinewiel kunnen werken.

Ondanks dat ik het behoorlijk druk had wilde ik even snel wat doen aan de brandstofleidingen. Nu is haast en tappen van schroefdraad absoluut geen goede combinatie . Het is vervelend om er (wederom) op de harde manier achter te komen.

Terwijl ik bezig was met het tappen van m6 in de diffuser gebeurde het. TAK! tap stuk :(.

IMAG0071.jpg


Allerlei dingen geprobeerd maar niets lukte.
Daarom was het tijd voor zwaar geschut, een zinkvonkmachine. Zelf heb ik geen zinkvonkmachine maar gelukkig waren de mensen van MAFA in delft erg behulpzaam.

IMAG0074.jpg



IMAG0079.jpg


IMAG0080.jpg


IMAG0083.jpg


De overblijfselen van de tap:
IMAG0084.jpg


Eind goed al goed!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja dat zijn van die leuke dingen:mad:
maar ik heb gelijk ook een tip voor je
een splinternieuwe tap gebruiken enkel maar voor alu
dus geen staal of rvs er mee tappen, apart houden
en ik tap altijd met een boormachine , waar je de kracht mee kan regelen
nooit geen tap kapot gehad op deze manier
als het te zwaar gaat begint hij te ratelen
en dan zet je hem een stukje zwaarder
Mvg,
martin.
 
Bedankt voor de tip!
De tap was al redelijk oud en voor alle denkbare materialen gebruikt:).

Nog steeds geen vooruitgang wat betreft het turbinewiel:(.
Ik wacht namelijk nog steeds op de bandschuurmachine die ik besteld heb

Wel heb ik kunnen werken aan de brandstofleidingen.
Het brandstofspruitstuk en olie leiding had ik natuurlijk al gemaakt.
Gisteren heb ik de gasleiding gemaakt en alle aansluitingen door de diffuser.
De aansluitingen die ik eerder heb laten zien heb ik niet gebruikt, het zijn rechte pijpjes geworden.

Foto's van de leidingen:
IMAG0092.jpg


IMAG0094.jpg


IMAG0095.jpg


IMAG0096.jpg


Voor de eerste tests zal ik gewoon gas gebruiken om te starten. Uiteindelijk wil ik deze gasturbine proberen om te bouwen tot kerostart. Ik benieuwd of dat veel problemen oplevert.
 
schitterend project Patrick! Vooral het formaat verbaast me iedere keer als ik in vergelijking een tangetje er naast zie liggen!:D Ben ook erg benieuwd hoe hij gaat lopen, ik neem aan dat de meeste maten vrij simpel op geschaald zijn? Ik zie trouwens dat je de achterkant van de buitenste verbrandingskamer met bouten vast hebt gemaakt, je zult er vast aan gedacht hebben maar die moertjes aan de binnenkant zitten goed vast? Die wil je natuurlijk niet door het turbinewiel hebben hé. ;)

Grt,
Gerald
 
De moertjes zijn eigenlijk plaatjes die zijn vastgelast aan de achterkant van de verbrandingkamer.
De boutjes moeten nog met borgdraad vastgezet worden. Turbiewielen houden denk ik niet van m5 boutjes;-).
De plaatjes zijn op deze foto goed te zien:

DSC_0139.jpg


Sommige maten zijn inderdaad simpel opgeschaald. Echter bij grote onderdelen(diameter inlaatdeksel, lengte van de as bijvoorbeeld) zijn de afmetingen ook deels bepaald door het bereik van de draaibank;-).
Maar het is inderdaad een hele grote motor vooral als hij naast zijn kleine broer(kj66) staat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten :wink:
Maar hier op het forum zitten hele goede leermeesters! Zonder de hulp van andere(zowel forummers als bedrijven) zou ik nooit zo ver gekomen zijn.
 
Back
Top