Krijg FF Free flight board niet aan de praat.

Hallo
Ben al 2 weken met mijn nieuwe FF board aan het stoeien maar krijg het niet voor elkaar.
Als ik alles heb aangesloten motoren,regelaars,ontvanger e.d en ik sluit de lipo aan (op het powerboard) gaat het blauwe ledje niet aan,sluit ik nog een lipo aan
met de jst stekker op het FF board dan pas gaat het ledje branden.
Je hoeft toch niet 2 lipo's te gebruiken?
Als ik hem op de computer aansluit met de usb programmer moet ook de lipo direct op het FF board en dan pas kan ik de instellingen doen,via het power board lukt niet.
Wat kan er hier aan de hand wezen , als ik een kk board aansluit op dezelfde configuratie (dus via het powerboard) gaat het wel goed.

Gr B

ja die handleiding heb ik al tig keer gevolgd maar geen respons.Misschien zie ik iets over het hoofd.
Maar ik probeer het nog een keer.

FF board wordt gevoed via de JST stekker en niet via de BEC van de regelaars. Dus of een 2de lipo hiervoor gebruiken of een JST kabeltje aan je lipo solderen.

info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1548820

_DSC31400.jpg

wat drkdgglr al zegt. je voed het FF bord via de jst steker, deze steker kan gewoon dezelfde voeding/lipo krijgen als de esc's.

de stroom van de esc's voeden alleen de 2 servo outputs. de rest van het bord word via een eigen stroom regelaar gevoed.

dit hebben ze gedaan om storingen via de esc's in de voeding uit te sluiten en zodat het bord gecalibreerd kan worden zonder dat er spanning op de motoren staat.
anders kan je ook niet de esc's calibreren.

om de esc's te calibreren kan je eerst je FF van spanning voorzien (via een aparte lipo, hierna de app opstarten en de motor sliders alle 4 helemaal naar boven zetten.
vervolgens zet je je esc's onder stroom en ze zullen in calibratie modus gaan (ze geven piepjes ter bevestiging) nu doe je de sliders weer naar beneden en de esc's piepen weer. haal de stroom van je esc's en ze zijn gecalibreerd.

ok thanks ga ik proberen,als ik het goed begrijp kan ik dat jst stekkertje op mijn powerboard aansluiten.Heb ik nog een vraagje,waar is die regenboog kabel voor?

je hebt 2 regenboog kabels.
1 heeft aan beide kanten dezelfde steker, deze is voor het aansluiten van de programmer. op het bord en op de programmer staan de kleuren aangegeven bij de pins. (de eerste letter van de kleur)
de andere heeft aan de ene kant een platte steker en een futaba steker en aan de andere kant 1 volledig bedrade futuba steker en 7 futuba stekers met 1 draadje.
deze is om je FF met de RX aan te sluiten.
de kant met allemaal futuba stekers (pwm,+ en GND) gaat in je ontvanger. de steker met 3 draden moet aangesloten worden en de 3 ernaast. de overige 4 zijn optioneel. zodat je een schakelaar kan gebruiken voor 3D flight, camera pan, calibratie/alt hold en een toekomstige functie.
de andere kant van deze kabel komt op je ff bord de futuba steker met 3 draden moet ook aangesloten worden , de platte steker komt ernaast.

om de esc's te calibreren moet je eerst spanning op het FF bordje zetten en geen spanning op je esc's. als je 2 lipo's hebt waarvan 1 met een jst steker (en een female/female adaptertje maakt) doe je eerst je FF bord aansluiten via de jst steker en daarna op de pc aan te sluiten en het ZN programma op te starten, hierna open je de comport, ga je naar het motors tabje en selecteer je motor enable en all.
schuif de slider omhoog (ze zullen alle 4 omhoog gaan).
pak nu je 2e lipo en zet de esc's onder spanning, ze zullen gaan piepen dat ze in programming mode zijn. schuif nu op de PC de sliders(s) weer naar beneden.
de esc's piepen weer en zijn gecalibreerd.
haal de spanning van de esc's af.
sluit de com poort op het programma.
koppel de usb los.
haal de spanning van de FF.

sluit de FF aan op je quad zoals hij zit als je vliegt. (dus jst stekertje op het power board aansluiten.

Zo ben weer een stukje verder bedankt voor jullie hulp.
Nu heb ik het volgende probleem ,ik kan hem nu armen en de motoren draaien maar als ik gas geef blijft ie alleen maar om zijn as draaien( bij het HK bordje moest je dan de YAW reversen )hoe krijg ik dat bij deze goed.

M v Groet B

Ja die staat goed dubbel gecheckt.

Hij doet het !!!! Ik heb alles nog eens nagelopen alles opnieuw gecalibreerd en weer geprobeerd en hij bleef maar draaien
tot ik de stoute schoenen aantrok eendot gas gaf en daar hing ie een halve meter boven de zolder vloer.
Nu naar buiten en fine tunen.Als het weer mee zit.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Heb toch nog een probleem met de YAW , hij blijft toch nog draaien linksom als ik rechts tegenstuur doet ie niks ,als ik de trim helemaal in rechts in de hoek druk kan ik met vol rudder rechts een klein beetje sturen laat ik de stick weer los begint ie weer te draaien.
Ik moet dat denk met de pid instellingen doen ,maar welke?
Er staan 3 Yaw_Stick/Yaw_P en Yaw_D.Iemand die mij verder kan helpen?

Allemaal de zelfde ESC's, Props en Motoren?

evt je ESC's opnieuw calibreren mogelijk een motor die trager draait dan de rest?

gr
Thijs

euhhh... nog niet, staat op het to do lijstje..
heeft er soms last van maar meestal niet, vandaag op de meeting 2X last van gehad.
verder lekker een beetje kunnen stunten en crashen............

voordat ik mij met het yaw probleem bezig ga houden ga ik eerst een paar kuup zand uit mijn motoren halen. (ondersteboven in het zand landen houden ze niet van.. lol)

na het yaw probleem ga ik een dikke loep halen want mijn baro lag eindelijk op de mat..
ik had hem klein verwacht... maar niet zo klein... sjees, wat een vliegenpoepje is dat..
ding is SMD formaat.. oeps.. 30% kleiner dan ik comfortabel durf te solderen.. of fatsoenlijk kan zien..

Als je dat Yaw probleem hebt opgelost hoop ik dat je dat hier post,want zo is met die van mij niet te vliegen.
Mijn naza met rc timer frame en motoren vliegt trouwens als een zonnetje.

Gr B

Back