Krijg FF Free flight board niet aan de praat.

ik had hem klein verwacht... maar niet zo klein... sjees, wat een vliegenpoepje is dat..
ding is SMD formaat.. oeps.. 30% kleiner dan ik comfortabel durf te solderen.. of fatsoenlijk kan zien..

Als je wilt heb ik wel een 20x stereoscoop te leen.
Hiermee heb ik Atmel SMD's gesoldeerd om de ESC's te flashen en ook MSOP chipjes (3 x 3mm met 8! pootjes :cool:)

IMG_0776.JPG

IMG_0777.jpg

Laatst bewerkt:
euhhh... nog niet, staat op het to do lijstje..
heeft er soms last van maar meestal niet, vandaag op de meeting 2X last van gehad.
verder lekker een beetje kunnen stunten en crashen............

voordat ik mij met het yaw probleem bezig ga houden ga ik eerst een paar kuup zand uit mijn motoren halen. (ondersteboven in het zand landen houden ze niet van.. lol)

na het yaw probleem ga ik een dikke loep halen want mijn baro lag eindelijk op de mat..
ik had hem klein verwacht... maar niet zo klein... sjees, wat een vliegenpoepje is dat..
ding is SMD formaat.. oeps.. 30% kleiner dan ik comfortabel durf te solderen.. of fatsoenlijk kan zien..

Ik hoor het al dat wordt een nieuwe wellert voor Thijs
Dat gaat mn huidige bout niet trekken :?

Succes zie de foto's graag tegemoed :)

Ciao en suc6
Thijs

holy crap.. da's priegelwerk!:shock:
het barotje is ongeveer net zo groot maar er zitten gelukkig noiet zoveel pootjes op!

ik ben zo bijziend als een kip, dus ik sla vanavond even mijn lenzen uit mijn ogen en druk mijn neus op het soldeerwerk. (voordeel van mijn slechte zicht, zonder lenzen of bril kan ik heeeeeeel dichtbij heel scherp zien!)

mocht het niet lukken houd ik mij graag aanbevolen!

Als je wilt heb ik wel een 20x stereoscoop te leen.
Hiermee heb ik Atmel SMD's gesoldeerd om de ESC's te flashen en ook MSOP chipjes (3 x 3mm met 8! pootjes :cool:)

IMG_0776.JPG

IMG_0777.jpg

Injectie naalden, of insuline naalden doen het goed om te solderen van dit kleine grut...
Heb een 15watt soldeerboutje gemod , voor gebruik van naalden, echt ideaal werken...

Als het echt enstig moet, dan gebruik ik me kruistafel er ook nog bij... 1 rondje van 365% is 1mm. ;)

Injectie naalden, of insuline naalden doen het goed om te solderen van dit kleine grut...
Heb een 15watt soldeerboutje gemod , voor gebruik van naalden, echt ideaal werken...

Als het echt enstig moet, dan gebruik ik me kruistafel er ook nog bij... 1 rondje van 365% is 1mm. ;)

Injectie naalden??
Foto?

sjees, 2 uur aan het prutsen geweest..
direct op het bord vast solderen lukte niet, er zitten acht strips onder de baro en het tin moet daar heen vloeien en dat gaat nogal moeilijk als je maar 1 baan verhit en de andere 7 niet, die houden de baro te hoog zodat de tin niet aan de strip vloeit..

toen had ik een idee!
de soldeer banen op het bord steken buiten de chip uit.
dus dacht ik dat als ik "pootjes" op de chip zou maken, het wel eens zou moeten kunnen lukken.

dus een draadje gepakt, gestript en 3 aders samen gedraait en vertint, deze op de chip gesoldeerd. (op alle 8 pootjes een stukje welke 2mm buiten de chip uitsteekt) en de chip op het bord gelegd.
ieder pootje verhitten en zonder (al te veel) problemen de baro op het bord gezet! :p
baro1-1.jpg

in mijn eigen topic zet ik het wat uitgebreider neer.;)

Heb toch nog een probleem met de YAW , hij blijft toch nog draaien linksom als ik rechts tegenstuur doet ie niks ,als ik de trim helemaal in rechts in de hoek druk kan ik met vol rudder rechts een klein beetje sturen laat ik de stick weer los begint ie weer te draaien.
Ik moet dat denk met de pid instellingen doen ,maar welke?
Er staan 3 Yaw_Stick/Yaw_P en Yaw_D.Iemand die mij verder kan helpen?

Heb na veel geklooi het yaw probleem goeddeels verholpen,heb de yaw_stick met het pid's programma verhoogd naar 16 en hij reageerd nu op rechts rudder.Nu heb ik een ander probleem ,als ik alles heb ingesteld met het FF progamma kan ik de multi armen en vliegen maar als ik hem disarm wil hij 2 van de 3 keer niet weer armen.Ik moet eerst via de computer alles weer opnieuw instellen en dan kan ik hem pas weer armen.
Wat kan er aan de hand zijn?

Gr B

YES die van mij heeft vandaag eindelijk een verticale lift gehad en een beetje kunnen sturen (68cm quad) in een 350x350 ruimte waar ook nog spullen staan.

Mijn FF is een witte met de opdruk v1.31 en als firmware 1.30
Het enige wat hij deed is de achterkant omhoog gooien en over de kop willen slaan.
Heeft me nu al 3 props gekost.

Ik heb overal gezocht en gekeken.
Met de PID software lopen klooien maar dit deed helemaal niets.
Echter overal waar ik keek was de laatste versie v1.24 en verder niet.
1.30 is dus nergens te vinden :?

Ik heb daarop mijn firmware opgeslagen en v1.24 erop geladen en na het calibreren van mijn RC steeg hij recht op tolde niet geen yaw probleem niets gewoon recht zoals je het zou verwacht :)

Dus HELEMAAL TOP!!!
nu ff wachten tot mooi weer (zal wel weer ff duren :( ) en dan een Maiden.

Dus Birddog zet ff je firmware er opnieuw op it might does the trick.
Het kan zowiezo geen kwaad als je je oude firmware eerst even netjes opslaat.

Hier de stappen/HowTo

Ciao

Thijs

het is nu droog en windstil... maar dan moet je wel wakker zijn natuurlijk...

ik ga zo de reïncarnatie van mijn quad uitproberen..

Heb na veel geklooi het yaw probleem goeddeels verholpen,heb de yaw_stick met het pid's programma verhoogd naar 16 en hij reageerd nu op rechts rudder.Nu heb ik een ander probleem ,als ik alles heb ingesteld met het FF progamma kan ik de multi armen en vliegen maar als ik hem disarm wil hij 2 van de 3 keer niet weer armen.Ik moet eerst via de computer alles weer opnieuw instellen en dan kan ik hem pas weer armen.
Wat kan er aan de hand zijn?

Gr B

Op hoeveel staat je YAW_p en YAW_d?
(ik heb namelijk ook het yaw-probleem)

Armen lukt enkel na het calibreren.
Calibratie is hij soms zonder reden kwijt.
Ik kalibreer hem dan even via de zender en kanaal 5 optie.
Meestal werkt dit.

Soms na het verbinden met de pc en enkele instellingen te wijzigen lukt dit niet meer en moet hij via de zn-app gecalibreerd worden.
In principe lukt het nadien steeds via de zender.

het is nu droog en windstil... maar dan moet je wel wakker zijn natuurlijk...

ik ga zo de reïncarnatie van mijn quad uitproberen..

Wakker ben ik wel :) maar helaas mn baas verwacht dat ik bij een klant zit :(

hoop vanmiddag of morgen (schijnt het ook droog te zijn :) )

maaruh hij is weer gereincarneerd :) nice
"It's alive, ALIVE!!!!"

okee een longshot hier voor degenen die hun instellingen kwijt raken.

als je het bord opnieuw flasht zorg ervoor dat er niets aan zit speciaal de ontvanger en wat er aan de ontvanger vast zit.

neem een gevoede USB hub. dus met een draadje naar 220V (via een adapter).
eerst was dit een probleem wat bij rabbit voorkwam en nu ook bij FF. bij rabbit heb ik de PC's gezien van een aantal jongens en die flashten via een "gewone" usb hub.
direct op de PC werkte dan al vaak beter (wel usb2.0) maar ook dan kwam soms het probleem.
met een losse stevige voeding op de +5V van de usb *dus via een gevoede hub. bleven de instelllingen wel hangen......

ik denk dat de usb van sommigen niet voldoende spanning leveren tijdens programeren of flashen en hierdoor "loopt" het geheugen langzaam weer leeg.

bij de Rabbit is het makkelijker te begrijpen, want de problemen kwamen pas na het plaatsen van baro, magneto, sonar etc. allemaal componenten die via het bord dus de usb gevoed worden. en dus allemaal stroom van de TX van de usb af snoepen..
(condensatoren moeten geladen worden om het flash geheugen "op peil" te houden,en die worden niet voldoende geladen denk ik..)

Toen ik gister mijn FF ging flashen moest ik toch echt de LiPo aan mn FF hangen anders zag hij hem niet.

Ciao

ja sorry ik had duidelijker moeten zijn wel de lipo verder niets eraan.

vind het nog steeds raar, wil de FF quadjes wel eens in real life zien (op een meet) en dan gewoon bordjes uitwisselen, is makkelijker om het frame uit te sluiten.

probleem opgelost door 2 rondelletjes onder 1 kant van 1 van de motoren te plaatsen.
Ik kan nu 2 richtingen uit.
Raar want nu staat er eigenlijk 1 van de motoren zichtbaar schuin... :s

Back