kromme romp nieuwe dg-1000

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik hoop dat je je les geleerd hebt.
dat iets wat in serie gemaakt word zo kan verschillen snap ik nog steeds niet.

ik denk echt dat je beter iets meer eurotjes uitgeeft een een kist koopt waar je jaren mee kan vliegen... (zelf bouwen is de perfectie) dan weet je wat je doet. en hoe hij gebouwd is.

Ik heb een tijdje niet kunnen knutselen, maar ik ben weer bezig. Alle electronica zit er in. En inderdaad moest ik veel te veel aanpassen. Ik raad nu ook echt iedereen af deze kist te kopen, tenzij je het doet om het knutselen.

Iemand mailde mij eerder dat het zwaartepunt 25 cm van af de romp de vleugel op en 25 mm naar achter ligt. Nu blijkt dat ik rond de 200 gram gewicht in de neus bij moet stoppen. Ik heb nauwelijks ervaring, maar dat is toch belachelijk veel?!

Een paar aanpassingen in de staart kan ik wel nog lichter maken, maar dat gaat nooit veel schelen.

Bij een zwever moet vrijwel altijd lood in de neus geplaatst worden. Motorvliegtuigen hebben een zware motor en batterij voorin liggen voor balanceren, 1:1 zweefvliegtuigen hebben een persoon voorin zitten. Bij een modelzwever zit voor de vleugel nu eenmaal minder massa dan erachter, dus lood is vrijwel onvermijdelijk. 200 gram klinkt mij niet als onoverkomelijk veel.

Probeer toch de staart zo licht mogelijk te maken. Doordat de staart een lange arm heeft tov het zwaartepunt kan het veel lood schelen. 10 gram in de staart sparen kan betekenen dat je 30 gram minder lood hoeft te plaatsen. Dan wordt je vliegtuig door die 10 gram lichtere staart totaal dus 40 gram lichter! Elke gram in de staart eraf scheelt dus 4 gram op het totaalgewicht. (waardes zijn slechts een voorbeeld, maar in die orde ligt het wel)

ik heb in een 3meter zwever van vroeger ook 240gr zitten. en zweeft toch schitterend ;)

ik bouw altijd zo...

de accu helemaal tot in de neus... dan de servo's er vlak achter, en dan de ontvanger pas.
en dat alles wring ik zo ver als mogelijk naar voor. maar soms kan je niet anders dan lood steken...

ook lood moet je zo ver als mogelijk voorin steken.

heb je je romp wat recht kunnen maken? er zijn trucjes voor, maar of ze gaan werken durf ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Het is een elektrozwever. Ik heb dus al een elektomotor en accu voorin liggen, samen goed voor bijna 300 gram. Daar komt dan nog die 200 gram lood bovenop. Misschien lukt het me om 10 gram uit de staart te halen, dan hoeft er nog maar 160 gram bij. Het totaal gewicht schat ik dan op 1950 gram, 2,6 m spanwijdte.

Ik kan misschien nog rond de 100 gram besparen door de staaf in de vleugels (nu van ijzer) te vervangen voor een koolstof staaf. Is dat de moeite waard?

Je uitleg van de ligging van het zwaartepunt in me niet duidelijk. Dat ligt op 25 mm van de voorlijst van de vleugel??? Gebruikelijk ligt het zwaartepunt rond 1/3 van de koorde van de voorlijst.

Nu ligt het erg naar voor en dat zou de grote hoeveelheid ballast verklaren.

Ik kreeg de volgende tip: Vanaf de romp gemeten 25 cm de vleugel op en dan 25 mm naar achteren. Dit heb ik als volgt op de vleugel gemarkeerd:

full

full

Is dit fout? En wat is de koorde en wat is de voorlijst?

Laatst bewerkt door een moderator:
De voorlijst is het aller-voorste stuk van de vleugel. Het is zeg maar de lijn waar je tegenaan kijkt als je recht van voren tegen het vliegtuig kijkt. De achterlijst is de scherpe kant aan de achterkant van de vleugel. De koorde is de lijn van voorlijst naar achterlijst op een bepaald punt in de spanwijdterichting. De wortelkoorde is bijvoorbeeld de lengte van de koorde aan de wortel (vleugelaansluiting bij de romp), de tipkoorde is de lengte van de koorde aan de tip (zeg maar de breedte van de vleugel ter plaatse).

Bij een hele rechte vleugel (zonder pijlstelling en tapsheid) ligt het zwaartepunt altijd ergens rond de 30% van de koorde, gemeten vanaf de voorlijst. Stel dat je vleugel 30 cm breed is dan ligt het zwaartepunt dus ongeveer op 9 cm van de voorkant. Het verhaal wordt wat moeilijker als de vleugel pijlstelling heeft (dus naar voren of naar achteren wijst). Jouw vleugel lijkt wat voorwaartse pijlstelling te hebben (tippen liggen voor de wortel). Daardoor zal het zwaartepunt ten opzichte van de wortelkoorde wat verder naar voren liggen dan 30%, maar het door jou getekende zwaartepunt lijkt wel erg ver naar voren te liggen.
Heb je geen handleiding van het vliegtuig? Daar zou wel een waarde voor de ligging van het zwaartepunt in moeten staan.

Klopt, mijn vleugel heeft een beetje voorwaardse pijlstelling, althans ik snap wat je daarmee bedoelt. Helaas is ook een handleiding bij dit pakket te veel gevraagd... Ik ga het zwaartepunt bepalen zoals jij zegt en dan nog eens uit balanceren. Dat gaat zeker schelen.

Door de voorwaartse pijlstelling moet het zwaartepunt aan de wortel van de vleugel meer naar voren liggen dan 30% van de wortelkoorde. Ik zou de koorde op ca 1/3 van de spanwijdte (vanaf de wortel 1/3 naar buiten) nemen, en op die plek ca 30% van de koorde doen. Als je 30% ter plaatse van de wortelkoorde neemt ligt je zwaartepunt mogelijk te ver naar achteren, en dat is link (ver genoeg naar achteren en je vliegtuig is onvliegbaar).

Met het nieuwe zwaartepunt hoef ik nog maar 100 gram bij te voegen! Dat scheelt wel even. Het totaal gewicht ligt nu op 1850 gram. Dit lijkt allemaal wat beter te kloppen.

Nog steeds zo slecht?

Hallo allemaal,

ik lees de discussie (gelukkig net op tijd) over de DG 1000 van BMI. Alleen is deze discussie al redelijk oud. We zijn nu heel wat maanden verder en deze kisten worden nog steeds aangeboden. Is er in al die maanden wat verandert dat iemand weet of is het nog steeds zo schrik barend slecht gesteld met de DG 1000 van BMI en Jamara?
Kan iemand mij een ander merk DG 1000 van rond de 2,5 m aanraden?? Eentje waar ik een motor in de neus kan inbouwen?

Alvast bedankt.

Groet Joost

Laatst bewerkt:
ik heb al 3 verschillende modellen gezien van jamara... (zelf een ventus)
en ik heb bij geen van deze modellen ergens mankementen , zoals die kromme romp, nog tegen gekomen.
ik vermoed dat dit om fabrieksfouten gaan, maar een nonchalante chinees heeft dit op een maandag morgen toch in de doos geduwd.

ik denk dat je voor die prijs, niet erg veel schrik mag hebben.

Dat is mooi om te horen op de club vliegt ook zo'n soort zwever die was ook krom maar vliegt verder goed.
Deze was uit dezelfde periode als mijn maat hem had.
Als ze nu beter en netter zijn heb je een mooie kist voor die centen.
Ik heb er nog nooit zelf met 1 gevlogen dus hoe ze vliegen weet ik niet.

Scheef of niet, de DG 1000 heeft nog veel aanpassingen nodig om alles in te bouwen. Niet onmogelijk, maar je moet wel van knutselen houden. Anders raak je zeker teleurgesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back