dag allemaal,
tijdje geleden dat ik nog postte!
de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".
Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:
het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:
de spanten uitgezaagd:
en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen
de voorkant. de stembar is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:
de beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!
de achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in vorm geschuurd, op hun plaats komen.
romp volledig beplankt:
en geschuurd:
zicht van de binnenkant, naar achteren:
een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:
motor en schroefaskoker zitten erin:
tot de volgende keer!
Laurent