Kyosho Calmato trainer 40 class

• Topicstarter Topicstarter stekelmus
  • Startdatum Startdatum
S

stekelmus

Guest
Hallo allemaal!

Na lang wikken en wegen ben ik tot de conclussie gekomen dat het misschien beter is om een RC brandstof vliegtuig te kopen! Dit omdat deze veel goedkoper zijn en ik een pracht vliegtuigje op het tegen kwam namelijk de KYOSHO 11211R CALMATO TRAINER 40 Class

Voordat ik deze ga kopen ( waar ik vrijwel zeker van ben ) Heb ik een aantal vragen opgesteld:

- Hoe start je hem ( Gloeiplug? en waar koop ik die? liefst op internet )
- Zijn er ook vliegklare modellen te koop op het internet?
- Wat voor brandstof heb ik er voor nodig?

Zouden jullie op mijn vragen willen reageren?
En alles zo duidelijk mogelijk uit leggen?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Noob,

ik haak even in op jouw verhaal:

Na lang wikken en wegen ben ik tot de conclussie gekomen dat het misschien beter is om een RC brandstof vliegtuig te kopen!
Beter want ... ?

Dit omdat deze veel goedkoper zijn en ik een pracht vliegtuigje op het tegen kwam namelijk de KYOSHO 11211R CALMATO TRAINER 40 Class
Goedkoper dan wat ?
Overigens is je keuze van trainer prima, want de Calmato is een van de best vliegende trainermodellen :)

Voordat ik deze ga kopen ( waar ik vrijwel zeker van ben ) Heb ik een aantal vragen opgesteld:

- Hoe start je hem ( Gloeiplug? en waar koop ik die? liefst op internet )
- Zijn er ook vliegklare modellen te koop op het internet?
- Wat voor brandstof heb ik er voor nodig?

Die start je idd met een gloeiplug. Keuze is glowdriver (met ladertje) of aansluiten op een accuutje of power panel. Ik dnek via RCtechnics.eu wel te koop. Anders ook wel op de site van Hobbyin.nl.

Zullen wel te koop zijn, maar een ontvanger en zender koop je beter los, in beginnerssets zitten niet de beste zenders.

Vliegtuigen vliegen doorgaans op methanol of benzine.
Zouden jullie op mijn vragen willen reageren?
En alles zo duidelijk mogelijk uit leggen?

Alvast bedankt!

Als ik zo zie welke vragen je stelt, kan je beter eerst even bij een ervaren vlieger of een club wat vragen stellen.

Niet om je niet verder te willen helpen, maar er komen nog veel meer vragen ...

Je bent toch niet van plan alleen met die trainer te gaan vliegen ? Buiten dat de pret dan van korte duur zal zijn, is het ook niet veilig !

Zoek een club in je omgeving op en laat je helpen / les geven.
Op dit forum is er een speciaal beginnersgedeelte waar velen de vragen hebben gesteld waar jij nu mee zit, lees het eens door en raak geinfecteerd met het modelvliegvirus :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Als je brandstof wil vliegen zou ik eerst een club gaan bezoeken.

Elektro kan je nog wildvliegen als je ver genoeg bij de clubs weg blijft .
(ook ben ik er geen vorstander van)

Maar met brandstof zeker niet en dat gaat ook met zekerheid meer kosten als bij een club (die misschien ook gebruikte modellen hebben)
En veiligheid gaat voor , je vingers heb je nog langer nodig .

Mvg Johan

Om te beginnen verschil tussen Noob en newb =

Noob= Nieuweling die IRRITANT is
Newb= Nieuweling.

Ik ben niet van plan naar een club te gaan maar wel naar een aantal wedstrijden in de buurt waardoor ik meer ervaring op kan doen :P Ik bedoelde dat deze vliegtuigen goedkoper zijn dan nitro auto's Dus als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

- Benzine
- Gloeiplug

En hij heeft geen trekstarter ofzo?
p.s ik had die calamato al eerder op het oog omdat ik hoorde dat het een prima trainer is voor beginner en de prijs ook redelijk laag is!

EDIT: Gloeipluggen staan niet op die twee sites! En is er niet een calmato te koop RTF? met alles erop en deraan?

Met vriendelijke groet,
Stekelmus

Zo ben je voor mij wel een Noob die na de eerste crashen (zonder schade voor derden hoop ik) het snel weer opgeeft .

Mvg Johan

Ik ben niet van plan naar een club te gaan maar wel naar een aantal wedstrijden in de buurt waardoor ik meer ervaring op kan doen :P
Mhhhh, laten die wedstrijden nu altijd op eenclub plaastvinden en laat je nou voor die wedstrijden geen ervaring genoeg hebben en laat je nu ook nog voor die wedstrijden 9 van de 10 keer een brevet nodig hebben die je alleen maar kan halen op een club :roll:

Met deze zin: "Ik ben niet van plan naar een club te gaan"is al direct duidelijk wat jij wilt en wat niet kan terwijl Menno en Johan al aangeven wat de beste weg is.

Ik bedoelde dat deze vliegtuigen goedkoper zijn dan nitro auto's
Wij spreken je na de eerste vliegpoging nog wel een keer, de eerste investering is zo een 500 euro (zla een autootje ook wel kosten) maar na jouw eerste zelfstandige vliegpoging kun je daar weer 200 euro bij optellen, bij je tweede poging nog eens 200 euro en ai, ik denk dat je nu ineens al weer veel duurder uit bent dan een autootje.

Wees dus wijs en luister naar de aanwijzingen die hier gegeven worden, dat scheelt jouw een hoop geld en levert je heel veel plezier extra op :yes:

Ga naar een club in de buurt en laat je informeren, dat is naast de veiligste en minst frustrende weg ook de goedkoopste weg ;-)

Om te beginnen verschil tussen Noob en newb =

Noob= Nieuweling die IRRITANT is
Newb= Nieuweling.

Ik ben niet van plan naar een club te gaan maar wel naar een aantal wedstrijden in de buurt waardoor ik meer ervaring op kan doen :P Ik bedoelde dat deze vliegtuigen goedkoper zijn dan nitro auto's Dus als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

- Benzine
- Gloeiplug

En hij heeft geen trekstarter ofzo?
p.s ik had die calamato al eerder op het oog omdat ik hoorde dat het een prima trainer is voor beginner en de prijs ook redelijk laag is!

EDIT: Gloeipluggen staan niet op die twee sites! En is er niet een calmato te koop RTF? met alles erop en deraan?

Met vriendelijke groet,
Stekelmus

hallo noob dus,

laat je niet beinvloeden door de ervaringsdeskundigen alhier, je hebt tenslotte heel het internet afgelezen om te zien hoe een perfecte trainer de calmoto al is, dus ben je ongetwijfeld ook tegengekomen dat je die wel prima alleen even kan starten en vliegen, dus daar geef ik verder geen tips over gaat prima.
lees ook de andere succces verhalen hier op het forum maar eens door.

verder zit er een trekstarter op, een toutje om de spinnner draaien en trekken en lopen maar, de rtf versie loopt zelfs al stationair in de doos !
vliegen gaat als vanzelf, hij loopt op euro 95 met koude boegies.

gerard.

hahahahahhahsahahahahhaha :rolling:

Jah, je lacht er nou om, maar ik vind het wel sneu voor die jongen. Wil hij beginnen met een nieuwe hobby, gooit er een hoop geld tegenaan en denkt dan leuk te kunnen vliegen.

Terwijl wij al weten dat het gedoemd is tot mislukken. Hij geeft een hoop geld uit, bouwt een vliegtuig en boort hem na een paar meter in de grond (als ie hem al gestart krijgt). Vervolgens flikkert ie het spul in de kliko is ie super-gefrustreerd en een hobby armer.

Je ziet het al van verre aankomen.

Ik heb laatst nog een verhaal gehoord van een vader en zijn zoontje.. Zoontje wilde graag vliegen en had de hele zomer-vakantie gewerkt. Dus vader vult nog wat zakgeld aan en ze gaan naar een modelwinkel. Daar kopen ze een simpel zwevertje, waarbij de verkoper zegt dat je daar prima mee kunt leren vliegen. Dus ze bouwen samen dat zwevertje en zoeken een stukje weide op om te vliegen. Zoontje staat met de zender klaar en pa gooit.. kist gaat recht omhoog en meteen daarop recht omlaag om zichzelf 2mtr voor de voeten van pa in de grond te boren en zichzelf te herleiden tot snippers. Nog voor zoontje maar aan sturen toe kwam. Zoontje huilen en pa kon ook een traantje wegpinken. Dit voorval dateert van 20 jaar geleden en vader en zoon hebben beide nooit meer een modelvliegtuigje aangeraakt. Hardstikke zonde. Ik denk meteen.. Goh zou het zwaartepunt wel goed hebben gelegen?

Het gemene is.. Als je het van afstand ziet lijkt het zo makkelijk. Tik tegen de prop en vervolgens een beetje met zo'n zender roeren.. Hey ik kan een afstands-bestuurbaar autotje rijden.. dus waarom zou ik niet kunnen vliegen.. Zelfde principe! toch?

Laatst bewerkt:
Hee Jaap,

ik lachte om de reaktie van Gerard.

en volgens mij terecht gezien dit: "Ik ben niet van plan naar een club te gaan maar wel naar een aantal wedstrijden in de buurt waardoor ik meer ervaring op kan doen".

Er zijn er maar weinigen zie zichzelf het vliegen aan kunnen leren, ik zeg niet dat hij het niet kan maar luisteren naar de ervaren personen hier kan je soms heel veel geld en frustraties besparen.

In mijn tijd was dit forum er nog niet en dat heeft mij redelijk wat hoofdbrekens gekost al heb ik mijn eerste kisten altijd heel weten te houden terwijl ik nul ervaring had.
Het kan dus wel maar dan moet je wel rustig beginnen, ik ben begonnen met zweven in de tuin en daarna een motorzwever en dan een echt motorvliegtuig bij ons op het terrein.

Later naar een club gegaan en daar pas echt leren vliegen (alhoewel :roll: ;-) )

Allereerst, als computernerd van bijna het 1e uur, er is geen verschil tussen newbie en noob. Noob is zogeheten 'leet speak' voor newbie. Het uitgangspunt van die term is dat alle nieuwelingen irritant zijn, omdat ze vragen stellen ;)

Ten tweede plaats ik mijn sterke twijfels bij je keuze. De Calmato is zonder meer een goed beginnerstoestel, maar heden-ten-dage is naar mijn mening het enige echt goede advies wat je een beginner kunt geven, zeker eentje die wil gaan wildvliegen, om een electrokist aan te schaffen. Dat scheelt je een hoop gepruts en gesmeer met een brandstofmotor.

Ten derde gaat er geen benzine in een brandstof calmato, maar een methanol mengsmering waaraan eventueel nitro is toegevoegd.

Ten vierde; bij een vliegtuig telt elke gram, alles moet immers mee de lucht in. Er zijn wel vliegtuigen met trekstarters of zelfs electronische starters, maar dat zijn altijd grotere kisten waarbij een paar honderd gram meer of minder niet uitmaakt. Bij een calmato maakt dat wel uit; dus geen trekstarter etc.

Ten vijfde: bij wedstrijden in NL is het bijna altijd mogelijk om zonder brevet etc mee te doen, maar een 13 jarige die wil komen leren vliegen met een calmato, zal niet mee mogen doen. Je kunt dan dus alleen een dag lang kijken naar mensen die vliegen en hoewel dat erg leuk is, bijster leerzaam (om te vliegen) is dat niet.

Ten zesde wil ik iedereen die tot nu toe in dit draadje gereageerd heeft er met klem op wijzen dat we hier te maken hebben met een 13 jarige vraagsteller.

Goed.. na dit hele lijstje afgelopen te hebben. Als je de RTF set van een kyosho calmato koopt, zit daar bij mijn weten alles al bij wat je nodig hebt om 'm te starten.

Het is dan een kwestie van zorgen dat er volle batterijen in de zender zitten, het accupack uit het toestel geladen is, de tank vol is, starten en vliegen maar.

Nee.. toch niet. Helaas is niets zo simpel in onze hobby. Als je kiest voor een toestel met brandstofmotor, krijg je eerst het hoofdstuk 'inlopen' nog. Nu zit er bij de Kyosho Calmato RTF set een GX-40 motor en gelukkig zijn de inloopinstructies daarvoor niet zo complex. 2 tankjes op de grond en dan vliegen maar.

Als ik jou was zou ik een heel ander pad bewandelen. Kijk eens bij de firma multiplex voor een RTF set van de MiniMag of de Easystar. Beiden zijn electrotoestellen. Uiteindelijk zul je er in totaal ongeveer evenveel geld voor kwijtzijn, alleen hoef je er geen brandstof meer bij te kopen.

Grootste voordeel van die kistjes is dat ze gemaakt zijn van een soortement van piepschuim, wat bijkans onbreekbaar is. Als je het toch lukt om ze kapot te vliegen, dan is het heel eenvoudig met superlijm weer te lijmen.

Met die twee kistjes kun je prima op de manier waarop jij het wilt leren vliegen. Het is niet de beste manier, het verstandigst/best is het om toch bij een club te gaan kijken, maar als je perse wildvliegend wil beginnen, zijn dat soort kistjes echt een veel betere keuze.

Voordelen:
- iets goedkoper in aanschaf
- veel steviger
- bij schade makkelijker te repareren
- bij ongelukking brengen ze minder schade toe aan anderen
- geen brandstofmotor; je hoeft niet te leren om te gaan met een brandstofmotor, het is stekker erin en vliegen maar

Er is eigenlijk, ten opzichte van de brandstof calmato, maar 1 nadeel en dat is dat de brandstofcalmato groter en zwaarder is en daarom beter vliegt bij meer wind.

In jouw geval is dat niet zo'n probleem, want jouw eerste calmato vlucht zou je niet eens aan vliegen toekomen, het ding zou na 200 meter in brokken op de grond liggen...

Hee Jaap,

ik lachte om de reaktie van Gerard.

en volgens mij terecht gezien dit: "Ik ben niet van plan naar een club te gaan maar wel naar een aantal wedstrijden in de buurt waardoor ik meer ervaring op kan doen".

Er zijn er maar weinigen zie zichzelf het vliegen aan kunnen leren, ik zeg niet dat hij het niet kan maar luisteren naar de ervaren personen hier kan je soms heel veel geld en frustraties besparen.

In mijn tijd was dit forum er nog niet en dat heeft mij redelijk wat hoofdbrekens gekost al heb ik mijn eerste kisten altijd heel weten te houden terwijl ik nul ervaring had.
Het kan dus wel maar dan moet je wel rustig beginnen, ik ben begonnen met zweven in de tuin en daarna een motorzwever en dan een echt motorvliegtuig bij ons op het terrein.

Later naar een club gegaan en daar pas echt leren vliegen (alhoewel :roll: ;-) )

Jah precies!

Ik heb op een modelvliegsimulator (aerofly) leren sturen en met een zelfgeplakte foam shockfliertje leren vliegen. Potverdorie dat heeft me echt wel 20 propellors gekost en ik was meer aan het lijmen dan aan het vliegen. Op een gegeven moment belde ik de winkel waar ik die propellortjes bestelde op en vroeg ik alleen maar: hoeveel propjes heb je liggen?stuur ze me allemaal maar op!

En dat was nog leren vliegen onder begeleiding van een paar hele ervaren vliegers ook. Als ik dat alleen had moeten doen, was ik er toen mee gestopt.

Ten zesde wil ik iedereen die tot nu toe in dit draadje gereageert heeft er met klem op wijzen dat we hier te maken hebben met een 13 jarige vraagsteller.
Ik zou alleen maar willen dat ik zo vroeg met deze hobby was begonnen ipv pas toen ik ruim 2x zo oud was.
Ik kan me niet voorstellen hoe goed ik nu zou kunnen vliegen als ik met mijn 13e begonnen was.

Allereerst, als computernerd van bijna het 1e uur
:banana:NERD!:banana:

;)

Laatst bewerkt:
Nu maar weer :ontopic:

Nou als het echt moet.... ;)

Maar dan wil ik graag ook even verwijzen naar een ander draadje wat onze stekelmus op dit forum gestart heeft:

[76735] beginnen-bouw-brandstof-rc-vliegtuig

Hierin heeft iedereen (inclusief ikzelf) hem ook al uitgelegd dat ie moet leren vliegen en hoe hij dat het beste kan doen. Dus het heeft weinig zin om dat verhaal nog een keer af te steken. En ik vind het nu al weer jammer dat ik dat dus wel gedaan heb zojuist.. Want ik had al zoiets van.. "Hey, heb ik dit niet eerder al eens langs zien komen."

Volgende keer ga ik eerst zoeken en dan pas typen. Dit is zonde van mijn tijd, Stekelmus is toch te eigenwijs. Koop een calmato, flikker hem de lucht in en veel plezier zou ik zeggen. Het is allemaal zo eenvoudig joh dat vliegen. Stelt niets voor!

Of nee wacht, in dat andere topic lees ik dat je graag turbinekisten wil vliegen. Dan zou ik die stomme calmato gewoon overslaan en een turbinekist kopen. Die zijn teminste lekker snel. Zo'n trage calmato is saai man. Berto hierboven vliegt ook met een turbinekist. Als hij het kan, moet jij het toch zeker ook kunnen! Eitje man! Het is maar speelgoed joh! Net als die afstandsbestuurbare autotjes van de intertoys. Dat kan iedereen!

Je hebt deels gelijk Fraggy.

Ik vraag jou. Stel morgen komt er een 13 jarige bij jou op de club. Op die leeftijd is er vaak nog redelijk veel fantasie aanwezig. Ga je dan ook zo van leer trekken als volwassen vent? Of besef je je dan dat je het tegen iemand van 13 hebt, en ga je een beetje mee in de fantasie en stuur je ze vervolgens wel de goede kant op? ;)

@Stekelmus: in dat andere draadje zie ik dat je uit Utrecht komt. Ik ook. Ik vlieg bij Modelvliegclub Midden Nederland. Als je daar afgelopen zondag was komen kijken, had je naast een schitterende dag buiten, ook van alles en nogwat zien vliegen, van trainer tot aan een joekel van een turbine-helicopter.

Je hebt deels gelijk Fraggy.

Ik vraag jou. Stel morgen komt er een 13 jarige bij jou op de club. Op die leeftijd is er vaak nog redelijk veel fantasie aanwezig. Ga je dan ook zo van leer trekken als volwassen vent? Of besef je je dan dat je het tegen iemand van 13 hebt, en ga je een beetje mee in de fantasie en stuur je ze vervolgens wel de goede kant op? ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil vreselijk veel doen voor iemand die wil leren vliegen. Ik heb het zelf ook moeten leren en ik weet maar al te goed hoe belangrijk en fijn het is om hulp van ervaren vliegers te krijgen. En ik vind het nog steeds fijn om af en toe te kunnen terugvallen op ervaren vliegers. Dus ik zal de laatste zijn om een 'beginner' niet te helpen.

Maar dan moet ie wel willen en niet het idee hebben dat ie het allemaal kan. Dat heeft geen zin. Dan heb ik zoiets van.. probeer het zelf maar en als hij het spul kapot hebt gevlogen komt hij maar met hangende pootjes terug. Dan heeft hij zelf ervaren hoe lastig het is en zal hij waarschijnlijk wel wat tips en truuks willen leren.

En ik snap dat echt niet. Je kunt gewoon vrijblijvend bij zo'n club langs gaan. Grote kans dat ze daar een trainertje hebben staan en dat je daar met een instructeur zo een rondje mee kunt vliegen. Nog voordat je zelf ook maar een euro-cent hebt uitgegeven. Dan kun je leren vliegen zonder risico's en kun je meteen advies krijgen over wat voor kist je het beste mee kunt beginnen. Misschien heeft iemand nog wel een kistje staan voor een paar euro's.

Laatst bewerkt:
En ondertussen is Newbie Mus-stil.
Ik denk dat het wel duidelijk is jong....'f nie?
We praten samen hier met een paar honderd jaar modelbouwervaring, en jij denk dat je op het internet even de beste oplossing kunt vinden?
Ga met je verlanglijstje naar een club, praat met die mensen, en dan zul je zien dat alles goed komt.
Mogen wij trouwens nog weten waarom je jezelf zo ingraaft tegen clubs?

Trouwens in Oss ben je van harte welkom om met onze clubkisten (Calmato's) les te komen nemen, voor slechts 5 euro per les. Voor de eerste 10 lessen hoef je geen lid te worden.
Bij ons ook genoeg te zien, kampioen F3A-C, kampioen F3A-B en runner up, en nog twee F3A piloten. Afgelopen weekeinde waren er (met een gastvlieger erbij) 6 personen F3A aan het trainen. (AenB)

Laatst bewerkt:
Back