Allereerst, als computernerd van bijna het 1e uur, er is geen verschil tussen newbie en noob. Noob is zogeheten 'leet speak' voor newbie. Het uitgangspunt van die term is dat alle nieuwelingen irritant zijn, omdat ze vragen stellen
Ten tweede plaats ik mijn sterke twijfels bij je keuze. De Calmato is zonder meer een goed beginnerstoestel, maar heden-ten-dage is naar mijn mening het enige echt goede advies wat je een beginner kunt geven, zeker eentje die wil gaan wildvliegen, om een electrokist aan te schaffen. Dat scheelt je een hoop gepruts en gesmeer met een brandstofmotor.
Ten derde gaat er geen benzine in een brandstof calmato, maar een methanol mengsmering waaraan eventueel nitro is toegevoegd.
Ten vierde; bij een vliegtuig telt elke gram, alles moet immers mee de lucht in. Er zijn wel vliegtuigen met trekstarters of zelfs electronische starters, maar dat zijn altijd grotere kisten waarbij een paar honderd gram meer of minder niet uitmaakt. Bij een calmato maakt dat wel uit; dus geen trekstarter etc.
Ten vijfde: bij wedstrijden in NL is het bijna altijd mogelijk om zonder brevet etc mee te doen, maar een 13 jarige die wil komen leren vliegen met een calmato, zal niet mee mogen doen. Je kunt dan dus alleen een dag lang kijken naar mensen die vliegen en hoewel dat erg leuk is, bijster leerzaam (om te vliegen) is dat niet.
Ten zesde wil ik iedereen die tot nu toe in dit draadje gereageerd heeft er met klem op wijzen dat we hier te maken hebben met een 13 jarige vraagsteller.
Goed.. na dit hele lijstje afgelopen te hebben. Als je de RTF set van een kyosho calmato koopt, zit daar bij mijn weten alles al bij wat je nodig hebt om 'm te starten.
Het is dan een kwestie van zorgen dat er volle batterijen in de zender zitten, het accupack uit het toestel geladen is, de tank vol is, starten en vliegen maar.
Nee.. toch niet. Helaas is niets zo simpel in onze hobby. Als je kiest voor een toestel met brandstofmotor, krijg je eerst het hoofdstuk 'inlopen' nog. Nu zit er bij de Kyosho Calmato RTF set een GX-40 motor en gelukkig zijn de inloopinstructies daarvoor niet zo complex. 2 tankjes op de grond en dan vliegen maar.
Als ik jou was zou ik een heel ander pad bewandelen. Kijk eens bij de firma multiplex voor een RTF set van de MiniMag of de Easystar. Beiden zijn electrotoestellen. Uiteindelijk zul je er in totaal ongeveer evenveel geld voor kwijtzijn, alleen hoef je er geen brandstof meer bij te kopen.
Grootste voordeel van die kistjes is dat ze gemaakt zijn van een soortement van piepschuim, wat bijkans onbreekbaar is. Als je het toch lukt om ze kapot te vliegen, dan is het heel eenvoudig met superlijm weer te lijmen.
Met die twee kistjes kun je prima op de manier waarop jij het wilt leren vliegen. Het is niet de beste manier, het verstandigst/best is het om toch bij een club te gaan kijken, maar als je perse wildvliegend wil beginnen, zijn dat soort kistjes echt een
veel betere keuze.
Voordelen:
- iets goedkoper in aanschaf
- veel steviger
- bij schade makkelijker te repareren
- bij ongelukking brengen ze minder schade toe aan anderen
- geen brandstofmotor; je hoeft niet te leren om te gaan met een brandstofmotor, het is stekker erin en vliegen maar
Er is eigenlijk, ten opzichte van de brandstof calmato, maar 1 nadeel en dat is dat de brandstofcalmato groter en zwaarder is en daarom beter vliegt bij meer wind.
In jouw geval is dat niet zo'n probleem, want jouw eerste calmato vlucht zou je niet eens aan vliegen toekomen, het ding zou na 200 meter in brokken op de grond liggen...