Weetje dan begin ik gewoon met elecktrisch vliegen kunnen die ook leuke snelheden halen trouwens?
de 'goedkopie' electrische foam Multiplex Funjet (LET OP! geen beginnerskist!) van een vliegmaatje van mij is echt iets van 3x zo snel als mijn grote benzine kisten. Zal me niets verbazen als zo'n funjet makkelijk 150km/h haalt met het standaard electro-motortje.
Maarja, die grote kisten zijn kunstvlucht kisten, daarbij wil ik helemaal geen hoge vliegsnelheid hebben. Bij 'langzaam' vliegen heb ik mooi de tijd om te reageren/corrigeren.
Multiplex funjet (wat is de spanwijdte van zo'n ding? 75cm ofzo?):
'grote' benzine kist (in dit geval een 2.2mtr Yak met een 58cc benzinemotor):
In dit geval is een 'simpel' electrokistje van 250 euro een heel stuk sneller dan een brandstofkist die dik 10x zoveel kost.
En weet je, af en toe met zo'n electrokistje rondscheuren (want dat is het.. je hoort hem echt door de lucht fluiten) is ONTZETTEND LEUK!
Maar nogmaals, dit is geen beginnerskistje. Is ie veel te snel voor. Je moet kunnen sturen zonder erbij te hoeven nadenken, want met 150km/h is de grond altijd minder dan een seconde van je verwijderd.
Ik heb naast mijn benzinekisten ook twee electrokistje. Die dingen pak je snel mee en je kunt even snel vliegen. Accu erin en gasgeven maar. Ik hoef geen benzine of startkist mee te sjouwen, ik hoef de motor niet af te stellen, hij start altijd meteen, het geeft geen ontzettende troep van allemaal onverbrande brandstof die overal aan je kist blijft plakken.. Dus als ik niet de hele dag op het vliegveld sta, maar gewoon even een uurtje wil vliegen is voor mij electro ideaal.
Hieronder een van mijn electrovliegtuigjes. Heeft een spanwijdte van 1.25mtr. Die kan dus qua vliegen hetzelfde als die grote/dure benzinekist hier boven. Gewoon vanaf de grond opstijgen, alle figuren die de grote ook kan, hij vliegt net zo snel en ik kan hem net als de grote gewoon netje op zijn wieltjes landen. Nouja, meestal op zijn wieltjes dan

Maar ook dit is geen beginnersvliegtuig.