Kyosho Calmato trainer 40 class

• Topicstarter Topicstarter stekelmus
  • Startdatum Startdatum
En niet te vergeten het neusje van de zalm op F3A gebied.

Oh, vertel. Je nieuwe ABBRA F3A? :-D

Om even op de discussie in te spelen; vergeet het vliegen met een Calmato zonder begeleiding maar. Voordat ik ook maar zelfstandig kon starten en landen, had ik ruim 25 vluchten achter de rug, waar de instructeur in de eerste 10 vluchten regelmatig moest ingrijpen. Pas na ongeveer 50 vluchten, deed ik mijn brevetvlucht.
Zonder hulp houd je je Calmato hoogstens 5 seconden in de lucht.

Laatst bewerkt:
@Stekelmus
Elektrisch kun je goedkoper beginnen zoals Hezik al aangaf.

Ga naar club, kijk/informeer/voel/vluchtje, geeft goed overzicht van wat wel/niet mogelijk is. Zonder deskundige hulp (starten/landen) ga je met vliegtuig de wei in en kom je met onelegante bouwdoos weer thuis (ALS je de motor al aan de praat krijgt). Contributie heb je in één middag terugverdiend. Toestel wordt gecontroleerd, er zitten ALTIJD foutjes in, en ervaren leden nemen voorlopig start en landing van je over.

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs
Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes from Amsterdam by Toine Martens
-> clubs

Zeer nuttige informatie voor de beginner, lezen:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Mocht je het toch zelf willen proberen, blijf dan 4-5 uit de buurt van clubs, dit om wederzijdse storing te voorkomen. En vlieg ook niet in dezelfde gemeente als een club zodat jij de club niet in problemen brengt (geluid, crash, vinger in prop).

Kinderen van 13 zijn niet handelingsbekwaam.

In geval van wild vliegen, anders dan met parkflyer, met een brandstoftoestel vliegend en schade veroorzakend? Zijn de ouders verantwoordelijk.
Schade als gevolg van nalatigheid, onkunde of vermogen of zenderuitval.
Het maakt niet uit. Je bent bent in serieus zwaar weer.

Indien deze ouders van de activiteiten op de hoogte zijn (daar kan vanuit worden gegaan als er kist in de familiewoning staat), schade veroorzaakt bij het gebruik in de openbare ruimte, dan zal de verzekeringsmaatschappij(en) mogelijk weigeren de WA uit te keren. Wegens ernstige nalatigheid!
Daarmee is zijn familie verdoemd tot de armoede. Dan kan er voor jaren stevig gedokt worden. Is het einde oefening voor iedere vorm van hobby.

Moderator: Bij onverantwoordelijk gedrag ingrijpen.
Draadje opschonen + moderator advies aan deze knul.
Bij aanhoudende domheid Stekelmuts blokkeren.

Laatst bewerkt:
Ik zie nog geen onverantwoord gedrag, ik zie iemand advies inwinnen en aangeven wat ie wil. Vooralsnog is 'm genoeg verteld dat dat niet handig is.

Zozo! We hebben zo te zien met z'n alle veel berichtjes geplaatst hmm... heb je er weer wat posts bij en weer wat reputatie!

Ten Eerste

Mijn leeftijd:

Ik ben Inderdaad 13 Je zult er mee moeten leven! Ik ken genoeg mensen op school die ook aan modelbouw doen en ook rond deze leeftijd begonnen zijn! Zo heb ik al iemand gevonden om mij te kunnen helpen! Het intresseerd mij niks hoe oud ik ben en ik vind het ook dan zeer vervelend dat sommige mensen denken intressant of grappig te zijn om mijn reacties af te danken als oud vuil! Ik kan niet zeggen van ploeps ik ben 16! of 30! Om het maar kort en krachtig nog iets duidelijker te maken zou je ook tegen een persoon met een andere huidskleur kunnen zeggen Hee wordt eerst blank kom daarna terug!

Mijn doel van mijn topics

Ik heb Inderdaad hier al eens eerder wat topics geplaatst! Weten jullie waarom ik dat doe? Dat doe ik om informatie in te winnen ik wil namelijk zeer graag beginnen met deze hobby! Dat gaat een beetje moeilijk als ik dit soort om nog maar zacht uit te drukken ZIELIGE reacties krijg!
Zo moeilijk is het toch niet om een beginner te helpen? Volgens mij is het forum namelijk hiervoor deels opgericht! Gelukkig zijn er ook nog mensen die normaal berichten plaatsen!

Leren vliegen

Natuurlijk heb ik al gehoord dat vliegen zeer moeilijk is en het is natuurlijk anders dan met een speelgoedautootje rijden! Deels om mijn leeftijd heb ik geen tijd om naar een vliegclub te gaan nee! En daarom heb ik al professionele mensen gevonden Die mij hiermee kunnen helpen.

Nog even over mijn leeftijd .... Budget.

Ik las ook een reactie dat op mijn leeftijd wel eens de fantasie toe kan slaan :rolleyes: Yeah, Right dat snap ik nogwel maar is het niet een beetje raar dat mijn reacties serieus zijn? Over mijn budget hoef je je geen zorgen te maken! Ik heb een krantenwijk waar ik genoeg geld mee verdien om te kunnen sparen voor een vliegtuig! En nu voel ik hem al aankomen HAAHHAAHA een krantenwijk dan heb je nooit genoeg geld voor modelbouw jonguh! stop er gewoon mee! Het antwoord is nee! Ik loop meerdere dagen per week wat dus meer geld opleverd maar dat gaat jullie eigenlijk niks aan!

Goed kortom mijn conclusie die ik hieruit zelf kan opmaken is: Post alleen nuttige informatieve reacties en als je denkt dat je jezelf grappig vind best zoek dan alleen een Offtopic forum daar kun je je ( niet ) grappige innerlijk tonen! Good luck

Met een hopelijk nog vriendelijke groet,
Stekelmus

Als je al professionele mensen gevonden hebt waarom vraag je dan nog verder op het forum ?

Of vind je dat ook een zielige vraag .

Mvg Johan

En daarom heb ik al professionele mensen gevonden Die mij hiermee kunnen helpen.

Goed, dan stel ik voor dat je je vragen verder stelt aan die professionele mensen.

Verder heb ik geen antwoorden, want je weet blijkbaar alles al. Ik vraag mij af waarom je het hier nog vraagt dan.

Pffft... En dan vindt men het gek dat ik vraag om een subforum voor beginners in het autogedeelte :rolleyes:
Ik zou zeggen: heren vliegers, prijst u gelukkig dat dit soort figuren zich meestal meer interesseert voor auto'tjes. Het zou bijna een reden zijn om met bootjes of onderzeers te beginnen.

Tsja dan wil Roel straks een beginnersforum in het botengedeelte om van die lastige Micropuller af te komen ;)

Ach, wat zal ik zeggen over Roel...
Hij woont (bijna) daar waar ik ooit heb gewoond.
Hij rookt hetzelfde merk shag wat ik ooit heb gerookt.
Had ik al gezegd dat ik een tijdje niet meer zo actief ben in de micropulling?

... Ik ben Inderdaad 13 Je zult er mee moeten leven!...
Daarop werden wij geattendeerd zodat we voorzichtig met je om zouden springen, niet om tegen je te gebruiken.

Ik zie nu dat je al eens eerder een beginnersdraadje geopend hebt, daarin werden ook al de nodige adviezen gegeven en ook daar ging je er tegen in. Nu begrijp ik ook de lichtelijk geïrriteerde reacties in deze discussie. Eigenwijsheid is een goede eigenschap voor een modelvlieger maar je kunt het ook overdrijven ;)

Wat bedoel je met 'professionele hulp'? Mocht dat een 1:1 vlieger/piloot zijn dan heb je daar niets aan, modelvliegen is totaal anders. Als het een ervaren modelvlieger is, zit je goed, maar denk aan die 3-4km tot aan vliegclub.

Laatst bewerkt:
ok Jup dan snap ik het maar ik vond die informatie in mijn vorige topic eigenlijk een beetje magertjes maargoed. Het ergste vond ik wel dat iemand hier een ban voor mijn account aanvraagt!!! Dat slaat natuurlijk 100% nergens op maargoed. Ik denk wel dat ik genoeg weet. Over die persoon op school die mij zou helpen die doet aan turbine vliegen maar heeft thuis ook Brandstof modellen staan. Op welke schaal heb ik nog niet gevraagt!

MVG stekelmus

p.s topic mag van mij gesloten ( desnoods ) verwijdert worden

Gewoon beginnen met electro vliegen:) neem het nou maar aan...

Ik heb thuis diverse brandstofmotoren liggen, maar voordat je daar een kist meet draaiend hebt. een electro laat je op en vlieg je mee weg, bij wijze van spreken...

Ik ben ook blij dat ik daar eerst het meeste mee leer.

p.s. je handtekening is ontzettend overdreven irritant groot

Over die persoon op school die mij zou helpen die doet aan turbine vliegen maar heeft thuis ook Brandstof modellen staan.
Staat zijn Turbine niet thuis dan :?: ;-)

Maar als dat een ervaren vlieger is dan kan hij je op alle vlakken helpen met de juiste keuze en hoef je hier geen draadje voor te openen over de Calmato.

Als hij ook zo`n ervaren vlieger is dan vliegt hij ook op een club (zeker met de turbine) en zal hij jouw dus ook een keer mee kunnen nemen naar de club om je te leren vliegen.

Deze ervaren vlieger zou jouw dan ook verteld hebben dat leren vliegen met een brandstofkist in een weiland niet echt aan te raden is en jouw dus eerder een elektro kist proberen aan te praten.

En jij heb geen tijd om naar een club te gaan maar wel tijd om te vliegen?!?!?!?!?
Dan heb je dus ook wel tijd om op een club te gaan vliegen :roll:

Begrijp me niet verkeerd maar wij proberen je alleen te behoeden voor schade aan je eigen kist en daarmee misschien ook het stoppen vand eze geweldige hobby.

Over die persoon op school die mij zou helpen die doet aan turbine vliegen maar heeft thuis ook Brandstof modellen staan. Op welke schaal heb ik nog niet gevraagt!

Je bent 13, dus je zit op de middelbare school neem ik aan. Ik ken geen enkele scholier die al geld genoeg heeft voor turbinekisten, of heeft die persoon ook al zo'n goede krantenwijk?:D

Ik snap de reacties in dit topic wel, zeker gezien het feit dat je al eerder draadjes hebt geopend. Ik heb ook zo'n idee dat er met een aantal weken weer een nieuw draadje opduikt met dezelfde vragen;)

Ik ben zelf op mijn 11e begonnen met vliegen, bij een club en met brandstofmodellen, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Zeker als je weet hoeveel ellende je bespaard blijft. Er zijn heeeeeeeel wat draadjes over te vinden, hier eentje uit eigen ervaring, die mij 2 leerlingen opleverde die ondertussen hun brevet hebben gehaald en dit jaar zelfs al F3A-C wedstrijden gaan vliegen, kun je nagaan, in ongeveer een half jaar tijd op dit niveau gekomen dankzij goede begeleiding. Denk maar niet dat je dat in je eentje op een weiland gaat lukken, dat durf ik best te zeggen zonder arrogant te zijn.....

tips-voor-wild-vlieglocaties

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent 13, dus je zit op de middelbare school neem ik aan. Ik ken geen enkele scholier die al geld genoeg heeft voor turbinekisten, of heeft die persoon ook al zo'n goede krantenwijk?:D

Ik snap de reacties in dit topic wel, zeker gezien het feit dat je al eerder draadjes hebt geopend. Ik heb ook zo'n idee dat er met een aantal weken weer een nieuw draadje opduikt met dezelfde vragen;)

Ik ben zelf op mijn 11e begonnen met vliegen, bij een club en met brandstofmodellen, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Zeker als je weet hoeveel ellende je bespaard blijft. Er zijn heeeeeeeel wat draadjes over te vinden, hier eentje uit eigen ervaring, die mij 2 leerlingen opleverde die ondertussen hun brevet hebben gehaald en dit jaar zelfs al F3A-C wedstrijden gaan vliegen, kun je nagaan, in ongeveer een half jaar tijd op dit niveau gekomen dankzij goede begeleiding. Denk maar niet dat je dat in je eentje op een weiland gaat lukken, dat durf ik best te zeggen zonder arrogant te zijn.....

tips-voor-wild-vlieglocaties

Weetje dan begin ik gewoon met elecktrisch vliegen kunnen die ook leuke snelheden halen trouwens?

Laatst bewerkt door een moderator:
Weetje dan begin ik gewoon met elecktrisch vliegen kunnen die ook leuke snelheden halen trouwens?

de 'goedkopie' electrische foam Multiplex Funjet (LET OP! geen beginnerskist!) van een vliegmaatje van mij is echt iets van 3x zo snel als mijn grote benzine kisten. Zal me niets verbazen als zo'n funjet makkelijk 150km/h haalt met het standaard electro-motortje.

Maarja, die grote kisten zijn kunstvlucht kisten, daarbij wil ik helemaal geen hoge vliegsnelheid hebben. Bij 'langzaam' vliegen heb ik mooi de tijd om te reageren/corrigeren.

Multiplex funjet (wat is de spanwijdte van zo'n ding? 75cm ofzo?):
funjet.jpg

'grote' benzine kist (in dit geval een 2.2mtr Yak met een 58cc benzinemotor):
img_6233.jpg

In dit geval is een 'simpel' electrokistje van 250 euro een heel stuk sneller dan een brandstofkist die dik 10x zoveel kost.

En weet je, af en toe met zo'n electrokistje rondscheuren (want dat is het.. je hoort hem echt door de lucht fluiten) is ONTZETTEND LEUK!
Maar nogmaals, dit is geen beginnerskistje. Is ie veel te snel voor. Je moet kunnen sturen zonder erbij te hoeven nadenken, want met 150km/h is de grond altijd minder dan een seconde van je verwijderd.

Ik heb naast mijn benzinekisten ook twee electrokistje. Die dingen pak je snel mee en je kunt even snel vliegen. Accu erin en gasgeven maar. Ik hoef geen benzine of startkist mee te sjouwen, ik hoef de motor niet af te stellen, hij start altijd meteen, het geeft geen ontzettende troep van allemaal onverbrande brandstof die overal aan je kist blijft plakken.. Dus als ik niet de hele dag op het vliegveld sta, maar gewoon even een uurtje wil vliegen is voor mij electro ideaal.

Hieronder een van mijn electrovliegtuigjes. Heeft een spanwijdte van 1.25mtr. Die kan dus qua vliegen hetzelfde als die grote/dure benzinekist hier boven. Gewoon vanaf de grond opstijgen, alle figuren die de grote ook kan, hij vliegt net zo snel en ik kan hem net als de grote gewoon netje op zijn wieltjes landen. Nouja, meestal op zijn wieltjes dan :( ;) Maar ook dit is geen beginnersvliegtuig.
ede28-06.jpg

Laatst bewerkt:
Back