Kyosho Inferno DX 1:8 3.5cc Buggy opknappen

Ik kan er geen foto meer van vinden, maar in de jaren 70 en 80 werden de RC-cars wel eens gestart met een fiets achterwiel.
Men zette een fiets op zijn kop en draaide aan de trappers totdat het wiel een redelijke snelheid had, en drukte de modelauto met het vliegwiel op het draaiende achterwiel. Wel de gloeiplug steker op de motor zetten.
Wel even opletten dat het vliegwiel op de motor 'tegen de klok in' moet draaien en dat je dus aan de juiste kant van het wiel staat, maar dan kan je de auto zeker starten!

PS: als je hem zo start, maak dan wel even een foto voor mijn archief!

Kijk, als je al zo'n vraag stelt zeg ik "nee!"

Natuurlijk kan je het zelf, een vliegtuig startmotor met een bijpassende startwiel in een kiestje timmeren met een schakelaar en een kleine 12v accu is wat iedereen vroeger deed. Maar ja, als je voor 40 euro bij de conrad een startkist kan kopen ga je niet meer moeilijk doen.

Je hebt gelijk zal eens googlen ;)

Het id erachter dat ik eerst wil testen is dat ik liever niet investeer in een apparaat als bijv. beide auto's niet werken.. Doen ze t wel dan koop ik met liefde een startbox :P

Ik kan er geen foto meer van vinden, maar in de jaren 70 en 80 werden de RC-cars wel eens gestart met een fiets achterwiel.
Men zette een fiets op zijn kop en draaide aan de trappers totdat het wiel een redelijke snelheid had, en drukte de modelauto met het vliegwiel op het draaiende achterwiel. Wel de gloeiplug steker op de motor zetten.
Wel even opletten dat het vliegwiel op de motor 'tegen de klok in' moet draaien en dat je dus aan de juiste kant van het wiel staat, maar dan kan je de auto zeker starten!

PS: als je hem zo start, maak dan wel even een foto voor mijn archief!

Nice echt superbedankt voor je reactie dat lijkt me idd erg leuk om te proberen al is t enkel om je te voorzien van foto's (en ik zal t filmen hahah)

Trouwens even voor t gemak, zodat ik niet onnodig eeb fout maak... Als de fiets op zn kop staat en ik trap dus vooruit (want achteruit ken njet)

Dan moet ik dus aan de rechterkant van t op zn kop staande fiets wezen, rechts van mij t stuur op de grond en links van mij t achterwiel omhoog welke dus naar links draait (ccw counter clock wise)

Alleen dan rest de vraag moet de neus van de auto dan naar mij toe wijzen of vanaf?

Trouwens toen ik de spoiler eraf haalde en even dit gauw probeerde was ik wel enthousiast moet ik zeggen :)

u8anagy5.jpg

8y4emebu.jpg

nu6epe6u.jpg

ruda8umy.jpg

Je moet zo staan dat het fietswiel met de klok meedraait, en de auto zo houden dat de motor tegen de klok in zal draaien, gezien vanaf de koppelingszijde van de motor...

hallo aangezien de RC winkel degene die voor mij al aardig ver weg was nu afgefikt is, kan ik helaas niet 2 wagens testen die ik opgeknapt heb... deze hebben geen trekstarter en il best investeren maar alleen als de auto het doen, anders vind ik t de moeite niet waard...

is er een simpele/goedkope manier om zelf je auto zonder trekstarter te starten? (nee deze heeft ook geen aansluiting met moer etc.)

ook hier nogmaals de oproep als iemand dichtbij leusden..
een startkist heeft zou ik t erg fijn vinden als ik eens 1x kan testen :cool:

ik woon in amersfoort en heb een startkist, kunnen wel een keer afspreken.
zal ff kijken wanneer ik tijd heb. misschien zondag..... volgens mij heb ik ook nog een oude 40mhz pistoolgripzender ergens liggen. zal eens zoeken.

groet Efrem.

Nice Bart & Efrem!! :)
Zal je even PM sturen...

Desondanks zal ik een keer voor het nageslacht de fiets methode proberen hahah

Maar zal eerst gebruik willen maken van de A'foort startkist aanbieding ;) thnx man!

update:
vandaag bezoek gehad :D
en deze wagen op zijn startkist gedaan
hij had em snel aan de praat en tegen alle verwachtingen in liep hij erg vlot
advies was dat ik t beste de lagers kan vervangen...

omdat ik daar met dit blokje nog niet aan durf te wagen,
heb ik een ander blok waar ik dit op ga testen ;)

als ik er dan genoeg vertrouwen in heb de lagers eruit te krijgen,
dan zal ik dit ook bij deze buggy doen..
iemand een id wat de standaard maten van deze lagers zijn?
zo nee, dan zal ik moeten wachten tot ze eruit zijn om op te meten

nogmaals bedankt voor je hulp :)

Ik heb de REX versie van de 350 en ik geloof dat er een 13mm krukas in zit, dan zal waarschijnlijk het lager 13 x 25 zijn. Zeker weten doe je het als je hem eruit wipt.

Zit er een 14mm krukas in zal het hoogstwaarschijnlijk een 25.4 x 14 zijn. Voorlager is een standaard 7x19

Ik heb de REX versie van de 350 en ik geloof dat er een 13mm krukas in zit, dan zal waarschijnlijk het lager 13 x 25 zijn. Zeker weten doe je het als je hem eruit wipt.

Zit er een 14mm krukas in zal het hoogstwaarschijnlijk een 25.4 x 14 zijn. Voorlager is een standaard 7x19

Ok denk dat ik t tzt wel zal opmeten om zeker te zijn, maar ergens een DIY hier op t forum te vinden? En mag ik vragen waar ik ze bestellen kan? Had begrepen vandaag dat ze tegenwoordig niet zo exteeem duur meer zijn...

Als het 13mm is zal origineel Novarossi niet meer lukken vrees ik maar de 13x25 is een veel gebruikte maat (oa Force en oudere RB modellen) als ook de 14x25.4 in veel merken te vinden is.

TKO, Bocabearings, ABEC35, ACER zijn een aantal merken die RC lagers verkopen, ook voor motoren.

Back