Kyosho Offroad Elektro algemeen

Ben benieuwd naar het eindresultaat! Mooi spul, ben benieuwd hoe sterk zo'n "nieuwe" Scorpion is. Vind zelf re-releases (bijvoorbeeld Tamiya-buggy's) altijd erg gaaf, maar volgens mij draai je alles aan gort met een beetje snelle brushless combi.
 
De gearbox van de re-re Scorpion is onder handen genomen. Ik las wel elders dat de schokdempers iets minder tegen het zwaardere werk kunnen, maar dat kan een enkel geval zijn geweest.
 
Ik ben voornamelijk bezig met multicopters maar vandaag heb ik de zolder afgezocht naar mijn oude RC wagens. Ik heb namelijk een volledige FPV setup gekocht voor op m'n multicopter maar wou deze eerst uittesten op een iets veiliger medium. Op zolder vond ik een RC model terug dat nu blijkbaar echt een Vintage stuk is :p Namelijk een Kyosho Raider Outlaw. Deze ziet er met de originele kap zo uit:

425773d1236258720-new-unbuilt-vintage-kyosho-outlaw-raider-new-012a.jpg


Ik denk dat hij al 15 a 20 jaar oud moet zijn. In de lokale RC shop een nieuwe NiMH 3000 mah batterij gaan halen en hij reed weer zoals vroeger. Echter heeft het spijtig niet lang geduurd. Plots hoorde ik een luid geratel en ging hij niet meer vooruit bij het gas geven. Het differentieel tanwiel dat de achterwielen aandrijft is uitgesleten. Na lang het internet afzoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat deze onderdelen uiterst zeldzaam zijn. Met een voorlopige oplossing heb ik hem terug aan het rijden gekregen, echter kan ik er niet te hard mee gaan of ik heb weer brokken. Waar ik aan het denken was om de differentieel er volledig tussenuit te halen en de achterwielen gewoon samen vast te laten draaien, zo kan ik terug volgas mee gaan zonder dat het differentieel doorslipt. Dit zou normaal toch niet te veel problemen mogen geven? Hij zal alleen niet meer zo scherp draaien neem ik aan.

Hier enkele foto's en een filmpje waar we er zeeer voorzichtig wat mee gingen testen:

148749_10203811981971553_7019997057332862048_n.jpg


10603573_10203811983931602_4089008065885682792_n.jpg


10628014_10203811982771573_4007363636486218391_n.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de mechanische regelaar vervangt door een echte ESC, voor iets van een tientje heb je die al, dan krijgt de aandrijving niet zo'n klap bij het optrekken vanuit stilstand. Zeker met een lipo als accu (want op die foto zie ik toch duidelijk een lipo, of is dat voor de camera?) scheelt dat enorm.
 
Ok, maar dan nog blijft het advies om een echte regelaar in te bouwen, ipv zo'n 3-standen schakelaar met weerstanden. Je tandwielen zullen je dankbaar zijn, en het rijdt ook veel fijner.
 
Die mechanische regelaar is de reden dat ik omstreeks '92 al gauw genoeg had van de RC hobby (in combinatie met de matige accu's en het budget van een 12-jarige). Wat een vreselijk ding is dat. Wel grappig dat ik de overige electronica nog herken, dat weerstandje enzo.
 
45A ESC van HobbyKing erin, heeft hele goede regeling ook in het lage toerengedeelte, en je kan de rem uitschakelen, wat bij FPV rijden misschien wel handig is. Prijs, ca een tientje, ex verzenden. Ik gebruik ze veel in mijn vintage Kyosho buggy's.
 
Ik zal eerst al kijken hoe lang ik deze ga blijven gebruiken. Het kan zijn van zodra de camera op de drone staat dat ik er weer niet zoveel mee ga rijden. Ik ga niet te veel kosten doen aan iets dat duidelijk goed versleten is :-) heb de indruk dat het toch 1 na 1 de geest kan geven
 
Als ik het goed begrijp gaat alles op deze foto er dan bijna tussenuit?
3abedb6b47cb68b323b0498a795f9d49.jpg


Dus servo, die regelbare weerstand die met de servo staat verbonden, en dat witte blokje met hitteschild ook? Wat doet dat blokje eigenlijk?
 
Gisteren tegen acht uur ben ik begonnen met bouwen, ik heb het bijna afgekregen, op de "paint job" na. Vanavond zal ik afstellen en nog over de kabelleiding nadenken. Ik moet denk ik de lexan body gaan knippen, anders krijg ik de kabels niet ondergebracht.


start
by Istvan Penzes, on Flickr


frame assembly
by Istvan Penzes, on Flickr


diff unit
by Istvan Penzes, on Flickr


gear box
by Istvan Penzes, on Flickr


motor plate layout
by Istvan Penzes, on
Flickr


gear box and motor assembly
by Istvan Penzes, on Flickr


suspension assembly
by Istvan Penzes, on Flickr


one done, three to go
by Istvan Penzes, on Flickr


rear suspension arm
by Istvan Penzes, on Flickr


rear shock and engine
by Istvan Penzes, on Flickr
 
Vandaag even alles ingesteld, met de 13.5 brushless motor is de Scorpion erg snel! :D

Nu nog de kap snijden voor de kabels en dan kan ik mijn project afmaken.
 
Als ik het goed begrijp gaat alles op deze foto er dan bijna tussenuit?
3abedb6b47cb68b323b0498a795f9d49.jpg


Dus servo, die regelbare weerstand die met de servo staat verbonden, en dat witte blokje met hitteschild ook? Wat doet dat blokje eigenlijk?


Dat klopt, de servo kan ook vervallen. De ESC komt tussen accu en motor, en dat is alles.

Het witte blokje is de weerstand. Het bewegende gedeelte dat op de servo is aangesloten, is een 3 standen schakelaar, en bepaalt hoeveel weerstand er tussen accu en motor wordt geschakeld. Hoe meer, hoe meer energie in warmte wordt omgezet, en minder in snelheid. Vandaar de metalen kooi, om te helpen de warmte af te voeren.

Hier een plaatje van de Raider van onze dochter, met ESC:

a6876432-2-Raider22.jpg




En fraaie plaatjes van die re-release Scorpion.
 
Back
Top