Kyosho Raider Pro ARR weer opknappen

Zoals gezegd, de stuurservo is weer ingebouwd:

a7872523-214-Raider05.jpg

Het was even afstellen om de besturing nergens te laten aanlopen, maar het is gelukt.

De shims waren gisteren ook binnen, dus kon ik verder met de achterwielophanging. De meegeleverde banden waren intact, maar erg droog. Die bewaar ik wel voor een model dat op de plank staat, voor rijden heb ik een paar Dirt Paw 2.0 banden gepakt, die ik jaren geleden bij Conrad had gekocht voor de Optima. Ze passen goed op de Kyosho velgen, slippen niet snel door, ook zonder gelijmd te zijn.

a7872524-56-Raider06.jpg

Wel blijkt nu dat 1 asje wat krom is, en het wiel daardoor slingert. Misschien dat ik nog aan een vervanger kan komen. Deze auto hoeft niet hard te gaan voorlopig, maar het is niet zo best voor de lagers en de ophanging als een wiel slingert.

Verder loopt de transmissie erg licht gezien dat er alleen kogellagers in de wielblokken zitten. Het diff loopt zwaarder dan de aandrijflijn naar de motor. Op zich prima, bij een 2WD mag een diff wat stroef lopen, om meer grip te hebben met optrekken.

Laatst bewerkt:
De spullen zijn binnen sinds gisteren, nog bedankt! Envelop was wel gescheurd, ik vond 2 body pins, hopelijk zaten er eerst niet meer in. Gear cover past goed, motor plate ga ik waarschijnlijk weglaten, ik mis de toegevoegde waarde, gear mesh afstellen kan ik wel zonder preset posities en het is een ramp dat ding er tussen te krijgen. Pinion is helaas wel erg scherp geworden, en liep niet lekker tegen het spur. Toch maar even een nieuwe besteld, moest toch wat bestellen voor een andere Kyosho. Wel weer even wachten helaas, maar het is niet anders. En ondertussen kan ik alvast de regelaar en ontvanger een plekje geven.

Oei, denk dat ik 4 pins in gestoken had. Waarvan 2 met één kant zo omhoog gebogen.
Motor plate: oh ja, ik heb hem er telkens wel tussen gestoken, eerder met het gedacht dat het een bescherming is naar de kunststof als de motor heel warm wordt. Inderdaad moeilijk om ertussen te monteren. Lukt wel hoor.
Pinion, ja, kan eventueel nog wel even mee, maar ik had het gezegd..
Ok, hopelijk toch een stapje dichter.

Er zat van beide nog maar 1 pin in. Pinion had je gezegd, klopt, neem ik je niet kwalijk. Misschien dat het met een dikke laag vet een tijdje goed gaat, maar als ik het spur sloop ben ik verder van huis. Nieuwe 14T is onderweg. En ik heb een side cover nu.

Motorplaatje zal weinig beschermen tegen de warmte, die geeft dat gewoon door. Maar er komt een motor met interne ventilator in, oude Blast motor. Zal dan met de warmte wel meevallen. Maar misschien ga ik hem er wel op zetten, die motorplaat. We komen er wel.

Het nieuwe 14T pinion was gisteren binnen, dus ik kon de motor erin zetten. Wel een gepriegel, je moet 4 gaten in lijn krijgen (schroefgaten in motor, gaten in grote motorplaat, gaten in gearbox, en gaten in de kleine motorplaat) en dan nog een schroef erin. Met de bovendeksel op de gearbox bleek dat ondoenlijk, dus maar even wat losgehaald, en besloten de grote motorplaat weg te laten. Toen lukte het wel. De gear mesh lijkt goed, ik hoor geen bijgeluiden, en inmiddels zitten ontvanger en regelaar ook op hun plek. Met een beetje geluk kan ik vandaag een proefrit maken.

Update: Net even gereden, eerste indruk is goed. Het stuurt niet zo strak als een Optima, maar dat is ook een compleet andere auto. De aandrijving is vrij stil, alleen kwam er na een aantal rondjes een piepje van rechtsachter. Ik denk dat het komt omdat de dogbone door een veer in de drive cup van het wiel wordt gedrukt, en dat wat gaat schuren. Straks eens proberen met een likje vet op de dogbone.

Snelheid is waarschijnlijk precies goed voor een beginnende bestuurder van 7, misschien al iets te snel zelfs. Er zit nu een 6 cel nicad in, ik kan nog met een 6 volt proberen, maar kans dat de LVC van de ESC dat niet gaat slikken. Eerst maar eens kijken hoe het gaat, kinderen pikken dingen vaak sneller op dan je denkt.

Laatst bewerkt:
Wat foto's om te laten zien hoe de auto er nu voor staat:

a7872525-152-Raider07.jpg

a7872526-121-Raider08.jpg

En met kap:

a7872527-90-Raider09.jpg

a7872529-204-Raider11.jpg

Op de accu en motor na komt de elektronica van Hobby King. De servo had ik al met goede resultaten in gebruik in mijn Team C Jekyll en in de groene Optima Mid. De regelaar heb ik op aanraden van een mede-MBF'er aangeschaft, en bevalt erg goed. Wat vooral opvalt is dat hij erg goed is in het lage toeren gedeelte. Je kan de auto bijna als een crawler laten rijden. Regelaar en motor blijven koel, wat ook wel een beetje te verwachten was gezien de lichte motor.

Update: Vandaag ook wat sprongetjes gemaakt met de Raider Pro, iets wat in de handen van de toekomstige bestuurder vast ook wel zal gebeuren. Auto reageert daarbij heel stabiel, waarschijnlijk door de betere gewichtsverdeling met die middenmotor. De werking van de met friction grease behandelde dermpertjes valt me niet tegen, nergens gaat de auto stuiteren.

Laatst bewerkt:
Op hier en daar wat stress-lijntjes, waar iets lucht tussen verf en lexan zit, is de kap inderdaad nog netjes. Misschien nog een paar stickers erop, en qua uiterlijk is het af.

Ik ben er trouwens ook achter waardoor het ene wiel begon te piepen. De dogbone heeft aan 1 kant een vlakke zijde aan het "bolletje" en aan de andere kant helemaal bol. De platte kant moet op de veer drukken, in de outdrive van het diff, en de ronde aan de wielzijde. Ik had dat verschil niet opgemerkt, en rechts zat hij dus verkeerd. Omgedraaid, en het bijgeluid is weg.

Dat van die dogbone is mij nog nooit opgevallen, tenzij ik een andere versie heb. Ik zal eens kijken.
Een piepje heb ik ook nog wel gehad, met wat WD40 was dat weg.

Ik ben benieuwd. Normaal zijn dogbones symmetrisch. Met wat smering was het ook waarschijnlijk wel weg geweest, dan verminder je de wrijving ook.

Probleem, ik begin de kap al bijna te mooi te vinden om mee te laten raggen. Misschien toch maar eens op zoek naar een kapje, of een goedkope donor-auto. Ik had me nog wel zo voorgenomen niet ook maar een beetje aan deze auto gehecht te raken, weer niet gelukt... ;-)

mooi mooi! Nu nog de spoiler erbij?
Kap ziet er inderdaad heel goed uit.

Gisteren de kap gestickerd, en wat foto's genomen met 2 verschillende spoilers. Eerst met blauwe wing:

a7872530-36-Raider12.jpg

a7872531-133-Raider13.jpg

a7872532-102-Raider14.jpg

En daarna met een witte, die ik ook nog had liggen, en eerder bedoeld was voor een Optima Mid:

a7872533-198-Raider15.jpg

a7872535-8-Raider17.jpg

a7872537-234-Raider18.jpg

a7872538-75-Raider19.jpg

Laatst bewerkt:
Met witte voorvelgen zou de witte spoiler ook best wel eens aardig kunnen staan. Maar eigenlijk hoop ik nog steeds tegen een klassieke Raider met rode kap aan te lopen voor een zacht prijsje. Dan houd ik de blauwe kap voor mooi, en de rode voor als onze dochter ermee gaat rijden.

ik heb nog wel een rode kap, maar van de raider, niet raider pro. Die ziet er wat anders uit.Vooral, heeft geen aparte spoiler, maar met wat knipwerk moet dat wel netjes op te lossen zijn.
Zoek die kap eens op, bij interesse hoor ik het wel.
Voor zover ik mij herinner was ze in goeie staat, maar ik zou ze eens moeten bovenhalen om te checken.

Dat zou op zich mooi zijn, voor als onze dochter ermee rijdt hoeft het geen Pro kap te ziin. Alleen vraag ik me af wat de Belgische post voor verzenden zou gaan rekenen.

Back