L-Spatz 55

Oke maar welke dikte zou het dan moeten worden, 0,4mm is gelijk weer ruim een keer zo duur. Anders roch gewoon balsa maar is nu slecht verkrijgbaar
 
Ben bezig geweest met de motor bevestiging, motor is een 42mm waar ik een langere as in geplaatst heb. Los in een alu buisje zit het steunlager welke pas aan het eind definitief in de gemaakte uitsparing gelijmd gaat worden. Ook is het geraamte van het richtingroer en kielvlak opgebouwd.



Kielvlak moet volgens tekening met 1mm triplex beplankt worden zou 1,5 ook kunnen ivm gewicht?
En volgende vraag, vleugelbeplanking had ik 2mm balsa gedacht maar zou ik ook kunnen overstappen op triplex? En welke dikte is dan aan te raden.
Heb gezien dat 0,8 nog wel te betalen is maar is dat niet te zwaar?

1.5 mm hard balsa kan hier soelaas brengen.
 
Kielvlak ben ik nog niet uit, dit kielvlak wordt ook gebruikt voor de bevestiging van het stabilo. Tekening geeft aan 1mm triplex en mijn voorkeur neigt nu toch hier naar toe. Stabilo is nu ook in ruwbouw gemaakt en wacht ook op een goede schuur beurt voordat hij beplankt kan worden. Komend probleem was mijn hout voorraad, door de laatste bouw projecten was de voorraad van 2 en 3mm bijna op. Kon gelukkig na een beetje rondzoeken nog een voorraadje bemachtigen bij Der Schweighofer welke naar verwachting in de loop van de week geleverd zal worden, ben wel nieuwsgierig naar de kwaliteit. Er is ondertussen ook een origineel gevonden welk als voorbeeld mag gaan dienen, deze laat ik later wel zien,vergt alleen wel wat aanpassingen die niet niet in het plan zaten maar ongetwijfeld verzin ik onderweg wel weer wat andere aanpassingen :)
En hieronder de huidige stand.

 
Kleine update, gaat nu even in het tempo van een 5 jaren plan:hammer:. Het stabilo in nu beplankt met 2mm balsa, 1vgl tekening en een bigin gemaakt met het aanpassen van de hoogteroeren met ronde voorlijst. Kielvlak is nu zoals de tekening aangeeft met 1mm triplex beplankt en het richtingroer grotendees aangepast met hier ook een ronde voorlijst. Ook de plek voor de accu is bepaald, deze komt bijna rechtop net achter de motor te zitten, en de accuplank gemaakt incl het gat in de bodemplaat die hiervoor nodig is. Wanneer je de foto's hiervan goed bekijkt kun je ook gedeeltelijk de aanpassingen van de bodem zien die nodig zijn om op het originel voorbeeld te gaan lijken.




 
Eerste delen van de bodem zijn nu bekleed met 1mm triplex, het vak hiervoor wordt ook nog voorzien van triplex. In dit vak zie je ook een zwarte buis om de servo kabel uit het zicht naar de neus te kunnen brengen. Bij het voorste vakje moet ik nog kijken of dit met triplex lukt of dat hier massieve blokjes in gezet worden.

 
Ook de mal voor de landings schaats is gemaakt en vandaag gevuld met triplex. Heb hiervoor 5 stroken triplex 1.5mm gebruikt, deze ruwe stroken eerst nat gemaakt en ruim voorgebogen en laten drogen. Nu alles ruim gelijmd en onder druk gezet en krijgt alles ruim de tijd om goed door en door te drogen voordat het uit de mal gehaald kan worden. Kan dus pas over enkele dagen beginnen met het in model maken van de schaats.

 
Nieuwsgierig als ik ben vandaag de schaats even uit de mal gehaald om even te kijken hoe sterk zo'n pakket triplex is. Toch wel sterk dus en gelijk maar op het kleine zaagmachientje in model gezaagd, machientje vond het wel een taai klusje maar met een beetje beleid net te doen. Ook beetje voor het zicht geschuurd en gepast, past netjes, ben er tevreden mee. Voor de foto de te gebruiken veer, welke nog ingekort moet worden, er even naast gezet.


 
Die veer is ook bij het origineel aanwezig, als je bij de foto in post 30 een stukje inzoomt kun je hem zien zitten.
Bij de tekening die ik gebruik is hij ook ingetekend maar heb in het duitse draadje wel gezien dat niet iedereen hem toepast.
 
Laatst bewerkt:
Weer een update, gaat langzaam maar gestaag verder. Tijdje terug de onderkant van de romp verder afgemaakt en de voorste neusblokken geplaatst en ruw in vorm geschuurt waarna de grote triplex zijdelen gezaagd en gelijmd zijn. Hiern was het moment aangebroken dat de balsa vormstukken aan de bovenkant gemaakt konden worden, omdat hier vrij veel kromming in zit deze stukken uit twee lagen balsa 5mm gemaakt. Na weer een sessie schaven en schuren om de neus bovenkant mooi rond te krijgen de bovenkant afgezaagd op het raakvlak waar de cockpit kap op komt te rusten waar na wat kleine correcties een triplex verstevegingsrand opgelijmd is. De bovenste triplex zijkantjes zitten er nu ook op net als enkele kleine balsa opvullatjes.
Nu weer bedenken waar ik nu eerst mee verder zal gaan, of het uitzoeken hoe de aansturing van het hoogteroer gemaakt gaat worden of een eerste begin met de vleugel maken.

Hier een contra mal gebruikt om de bodem in vorm te dwingen






 
Laatst bewerkt:
Technisch vraagje, vleugelverbinder van 6 lagen 1.5mm berkentriplex verlijmt en dan 17mm hoog is dat sterk genoeg.? Dit omdat hier in het midden de beplanking en liggers niet kunnen doorlopen.
 
Back
Top