L6018 RC heli stijgt niet (meer) op

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Lotte, 7 dec 2012.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.418
    Locatie:
    Rotterdam
    Een coaxiaal vliegt door toeren, en een bladhoek in de bladen.
    meer toeren = omhoog.
    neus naar links/recht doet hij door 1 van beide motoren een beetje af te remmen/meer gas te geven.

    dus inderdaad, als hij niet hoger wil, mis je ergens een rits toeren.
    als de accu dan goed is. want dat is vaak verdachte nummer 1.
    meet de accu eens als hij net van de lader komt, wie weet slaat de lader te vroeg af.

    weerstand. zoals hiervoor vermeld, haren of misschien wat krom.

    bladen: misschien een paar oplazers teveel gehad, hoek er een beetje uit gebogen.

    gewicht is heel erg belangrijk. heeft er iemand misschien reparaties uitgevoerd met tape?
     
  2. mauritszz

    mauritszz

    Lid geworden:
    zaterdag
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alblasserdam
    Bedankt voor jullie reacties! Heel fijn.
    Er is nooit eerder aan gerepareerd, dus er is geen tape o.i.d. op de helikopter.
    Ik heb rond de tandwielen en as goed nagekeken, maar geen haar te ontdekken. Wel een beetje stof, dit weggehaald, ook gelijk de as gesmeerd. Vervolgens nog 2 (van de 4) vleugels vervangen door nieuwe die er nog bij zaten in de doos. Daarna de accu doorgemeten. Zou 3.7 v moeten geven, geeft 4,1 v volgens de meter. Ruim voldoende dus.
    Is er nog meer wat ik zou kunnen nakijken / herstellen?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.722
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gemeten bij lopende motoren?
    Zou best kunnen dat de accu toch flink heen is en dan is deze niet meer in staat het benodigde vermogen te leveren. De spanning zakt dan makkelijk onder de 3,5 Volt, meet dat eens.
    Opstijgen kan zo onmogelijk worden.
     
  4. mauritszz

    mauritszz

    Lid geworden:
    zaterdag
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alblasserdam
    Ik heb hem nu doorgemeten bij vol draaiende motoren, dan komt hij inderdaad op 2,6 v. Dat is te weinig. Kan ik daarmee de conclusie trekken dat het toch aan de accu ligt? Aangezien het al de 2e accu is in die paar keer dat hij heeft gevlogen, heeft iemand nog een tip voor een andere accu. De accu die er nu in zit is deze:
    https://starbazaar.nl/MJX-F28-onderdelen/F28-Battery-Accu-1150mAh-(originele-accu)
    Geweldig bedankt alvast weer!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.418
    Locatie:
    Rotterdam
    4,1 voor een volgeladen accu is al laag. vind ik.
    het is een lipo, die horen per cel op 4,2 volt te zitten.
    dat dit na een uurtje 4,15 is oid, ok.

    Best kans dat de accu overleden is...

    Ik weet ook niet hoe oud de heli is, hoeveel vluchten..
    wordt het ding nu een jaar dag in dag uit gebruikt, zou het nog kunnen dat de 2 borstelmotoren hun borstels versleten hebben.
    dan gaan ze veel stroom trekken, en trekken de accu plat.
    is het ding practisch nieuw, dan zou het de accu moeten zijn..

    altijd lastig..
     
  6. mauritszz

    mauritszz

    Lid geworden:
    zaterdag
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alblasserdam
    Hij is praktisch nieuw. Er is nog maar erg weinig mee gevlogen (ongeveer 2x werkelijk in de lucht), dus versleten borstels kan ik me niet voorstellen. Maar aangezien dus de accu ook praktisch nieuw is (en al een keer vervangen vanwege dit probleem) voelt het zo vreemd dat die het is. Maar het lijkt er inmiddels toch stevig op. Zijn er nog tips van een nieuwe accu?
    Nog voor alle duidelijkheid, het is een 3.7V accu. Opgeladen zonder dat de heli aan staat meet ik 4.1V, wanneer ik de motoren vol aan zet meet ik 2.6 V.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.418
    Locatie:
    Rotterdam
    die 3,7 is nominaal. 4,2 volt (of een tikkie eronder) als hij vol is.
    je zoekt dus een 1100 mah 1cel lipo accu.

    ff in google dit intypen:
    1100 mah 3,7 volt lipo
    dan kom je wel wat opties tegen.

    Voornaamste puntje van aandacht is de stekker.
    jij hebt er een bec stekker aan zitten. die kun je ook los kopen.
    dus nieuwe accu bestellen, even stekkertje wisselen. en je kunt verder.

    als voorbeeld;
    https://www.dennisdeal.com/products...DrI8zzYHn12GapAOpSWOT_9xeeUv1v80aAmkGEALw_wcB

    en dan de stekker eraf knippen, en deze eraan solderen:
    https://www.toprc.nl/bec-stekker-met-10cm-silicone-kabel-20awg-man.html?sqr=bec stekker&

    die stekker heet een BEC stekker. voor je achterhoofd.
    alleen is er zoveel wildgroei qua stekkers, dat het in de modelbouw vrij normaal is om de stekkers van je nieuwe accu's te verwisselen voor wat jij zelf gebruikt.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.722
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Bij dat knippen...
    Wel 1 draad tegelijk. dan eerst solderen en isoleren, daarna pas de volgende draad.
    Een ( goede, volle) 1100mAh accu kortsluiten geeft een spectaculair resultaat. :eek:
    Daar wil je niet bij zijn....
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.418
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb nog ergens een kniptang met een gat in zijn bek..
    en ook nog ergens een mesje met zo'n zelfde probleem:D
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.035
    Locatie:
    Nootdorp
    Met je tong voelen of er prik op de connector te voelen is, schijnt ook niet zo`n goed idee te zijn.
     

Deel Deze Pagina