La Licorne - De Eenhoorn

Frankwin,

dank, die Tru Oil is van dezelfde gifmengers als brass black. In de gebruiksaanwijzing staat wel dat het gebruiksvriendelijk en vooral veilig is.
Blijkbaar is het een variant van lijnzaadolie.

Het grote verschil tussen schellak en al het andere is dat schellak direct in het hout trekt na het verdampen van de alcohol, al het andere (olie, lak, beits) gaat een reactie met zuurstof aan en vormt een dunne film op het hout.

De keuze wordt steeds groter, maar echt in de war brengen lukt hopelijk niet meer zo snel.

Grt
Diederik

Werkplek

Straks heb je geen monsterbord, maar een monstermuur met allemaal proefstukjes.

Jep Erik, ik zou het graag willen, maar de ruimte ervoor is er helaas niet, ik zou m'n vrouw kunnen overtuigen dat ik een kunstwerk van hout tegen de woonkamermuur wil maken, maar of het gaat pakken... ik betwijfel het.

Ik heb ook de werkplek opgesplitst en het 'echte vuile werk' doe ik in het schuurtje, ik zal jullie de foto's voorlopig schuldig blijven. Ik zit voorlopig gelukkig knus en warm op de zolder.

full

Ik heb geen zware zaagmachines, alle rotzooi berg ik achter twee schuifdeurtjes links op en meestal zit ik in kleermakerszit aan het kaboutertafeltje te priegelen ;).

full

M'n scheepjes :
achter de schuifdeuren de Tirpitz (niet in beeld), de Albe (walvisvaarder, gerestaureerd), Britannia (half achter het hout verstopt), de Eenhoorn, Statenjacht, 7P, Vasa, kanon en rechts naast de camera niet in beeld de Batavia van revell.

Links net uit beeld een grote stoel met boekenkastje met alle maritieme lectuur :cool:.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Vindt de laatste foto wel een historisch sfeerachtig werkplekkie.
Behalve die toetsenbord;)
Mooie Vasa. :thumbsup:

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Bijna frustrerend hoe netjes ;)

Klopt, sorry hiervoor, het is normaal ook veel stoffiger, de laatste tijd niet veel meer hoeven schuren, het roer heeft niet veel rotzooi gemaakt.
Was het maar wat drukker op de werf in plaats van op t werk :(.
Als ik echt met de bouw van de romp bezig ben lijkt het hier wel een graancirkel van resthout, hoewel ...het meeste ligt nog in de schuur slordig te wezen :oops:

Bij mij is het pas écht netjes, zal morgen een foto plaatsen van mijn werkplek;)

Vandaag m'n ebbenhouten latjes voor de berghouten binnen gekregen: heel mooi, mat zwart zonder enige behandeling :cool:. Het lijkt me wel hout dat moeilijk te buigen is, zo heb ik me ook laten vertellen. De plankenkoorts begint al te komen ;)

Voordat ik kan uitmeten hoeveel cm ik mag versplinteren, moet ik eerst een onderverdeling maken: latjes zijn 40 cm lang, dus in één strook leggen gaat al niet lukken (circa 55cm nodig).
Volgens mij was het in de zeventiende eeuw niet ongewoon om een berghout in drie delen aan te brengen. Omgerekend heb je dan stammetjes van ruim 13m nodig (ruim 18 cm schaal 1:72).

Nu nog de lassen: van Dirk heb ik uit zijn verslag van de Provincie v. Utrecht begrepen dat de schuine lassen in principe naar achteren horen te wijzen, dit zou te maken hebben met het aflopen van water. Ik vraag me af of er niet ook andere argumenten meespelen, bijvoorbeeld de krachtlijnen door de zeeg.

Ik heb nog niet alle geschreven documenten erop na gespit en heb bar weinig beeldmateriaal gevonden: de Van de Veldes lieten me in de steek, De Hollandse Tweedekkers grotendeels ook. Blom en Dik nog niet voldoende uitgediept... Uiteindelijk bij de Rede van Texel (artitec) en de Batavia nog redelijke fotos gevonden: hoop dat het een beetje uitkomt met 800pix

Achteraan lijkt het systeem van Dirk te kloppen op een enkeling na (rode pijltjes) bij zowel huidplanken, als berghouten.

full

Vanaf het bakdek lijkt er een omslag en wijzen alle lassen juist naar voren (op de groene pijl na):

full

...zijn er andere voorbeelden of argumenten bekend?

Grt
Diederik

Misschien heeft de werkvolgorde er ook mee te maken. Als je het eerste deel vanaf de voorsteven plaatst en dan de afschuining naar beneden laat lopen, dan kan je het volgende deel er op laten rusten. En bij de volgende laag kan het tweede deel er ook weer opgelegd worden in plaats van er tussen gewrikt.

Blom tekent ze allemaal dezelfde kant op waar ze zijn weergegeven. Bij Dik kwam ik ze op tekening niet tegen. Ik kwam deze nog tegen van de batavia waar ik ze even aan heb gegeven.

IMG_5148l_zps4d6cfe60.jpg

De meeste lijken dezelfde kant op te wijzen. Ik kan er geen logica in ontdekken. Bij de twee berghouten rechts boven op foto liggen de lassen boven elkaar. De ene wijst naar voor, de ander naar achter. Dus afwateren lijkt hier niet de leidende factor te zijn. Ik vraag me toch af in hoeverre dan een risico was. Volgens mij werden de lassen ook gebreeuwd en water zuigt toch wel in kops hout of het nou afloopt of niet.
De krachten van de zeeg kunnen van invloed zijn. Het binnenhoekje zou een punt kunnen zijn waar het hout kan splijten. Al lijkt de foto dit niet te onderbouwen.
Misschien is de wasa nog een mogelijke bron die wat duidelijkheid kan verschaffen

Groeten,

Erik

het is ook maar teorie dat ze allemaal naar de zelvde kant wijzen.
zoals het ook teorie is dat er geen 2 lassen boven elkaar mogen zitten, ik heb fotos van het duifken gezien waar er zelfs 6 lassen op het zelvde spant onder elkaar zaten.

als modelbouwer kunnen we het hout iets makelijker hanteren dan in het echt en een las kan je makelijk een paar cm opschuiven als ze boven elkaar moesten zitten.
bij een echt schip lijkt me dat iets moelijker om er een meter terug af te zagen en een nieuwe las te maken. daar pakte men gewoon de lengte van de plank en maakte er langs 2 kanten een las aan en hupsakee hij ging er tegen .

denk dat je daar zelf moet zien wat je graag ziet en hoeveel werk je er in wil steken maar het mooiste rezultaat krijg je door al de lassen naar de zelvde kant te laten wijzen en niet boven elkaar te lassen.

hier beslist de bouwer uitijndelijk wat hij wil doen

Mannen bedankt voor het meezoeken en de info. Ik heb zelf ook nog rondgesnuffeld in de talloze documenten in de usb-schatkist en geen nieuwe standpunten kunnen vinden tot nu.
Ik denk inderdaad dat er veel mogelijkheden zijn en ik uiteindelijk mag uitgaan van wat ik zelf mooi vind staan. Ik denk eraan het achterste 2/3 van de berghouten de lassen naar achteren te laten wijzen en voorste 1/3 naar voren ... en terecht, zoals Dirk aangeeft, de lassen niet te dicht bijeen of boven elkaar te leggen.

Ik heb al een tijd wat mooie foto's van een zweeds schip de 'Amaranth' in m'n achterhoofd bij de afwerking van de Eenhoorn (ook wat betreft de tint van het hout en de berghouten, maar ook de kleur blauw op de fortuining).

full

De richting van de lassen zijn hierop niet echt duidelijk, maar de onderlinge verdeling leek me wel aardig:

full

Grt
Diederik

Ik heb wat foto's van lassen en reparaties voor je gemaakt van het wrak van de Samuel 1662 die in Den Helder tentoongesteld is:

https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/Samuel1662DenHelder

Deze lassen zijn echte lassen van een echt schip en daarmee betrouwbaarder als bron als een model of een replica.
Deze lassen en reparaties voldoen ook niet aan de theorieën (mogelijk is de theorie dus echt theorie)

Andy

Ps foto's blijven daar voorlopig staan, mag je rustig download

Back