laadgrafieken powerpeak infinity 2

raf

Forum veteraan
hallo

dit is een nieuw draadje over batterijen laden

ik heb verschillende batterij packs die ik laad met een powerpeak infinity 2 die aan een laptop hangt
de grafieken kan ik daarna posten op dit forum
iedereen die zo een lader heeft kan de softwaren krijgen als hij die wil hebben
de kabel is heel makkelijk zelf te maken
op het net zoeken naar wincharge en je krijgt alle data die je maar kunt bedenken

de cellen die ik bezit zijn

sanyo geel 1.7 amp
sanyo rood 1.2 amp
sanyo 3000
gp 3300
die top cellen van de aldi 1.7 van die penlichts
panasonic 3000
sanyo 1300 sc

en nog enkele die ik niet meer weet vanwelk merk ze zijn

sportieve groeten raf

Wat kun je nu eigelijk met die laatgrafieken doen? Ik weet wel dat je daar je 'kwaliteit' van je cellen mee kunt bekijken. Maar hoe zie je dat dan. Ik heb zelf ook die lader en zou die software ook wel willen hebben.

De cellen die ik heb zijn de sanyo 1700 - sanyo 2000 - sanyo 1250 en enkele boormachine cellen die het super goed doen :lol: .

Maarten.

Kijk eens op http://www.pibros.de

Daar staat een beschrijving van de benodigde kabel, en gratis soortgelijke software.

Beoordelen van de laad- ontlaad- cycli is een kwestie van grafieken snappen.

Uit de grafieken uit het draadje "kan je NiMH lader op de Infinity 1" is op te maken, dat een (te?) hoge laadstroom rare 'riedels' laat zien in het spanningsverloop van de accu, vooral aan het eind van de lading.

Als die grafieken hier nog een keer geplaatst kunnen worden, dan graag!

En dan wel graag eerst even voor de niet-elektriekers onder ons een korte uitleg over datgene, wat in de grafiek te lezen valt.

ok geen probleem

hallo
hier de file van de ontlading met 5 amp van een 3300 NIMH pack van het merk GP
afb1675.jpg

er volgt als het pack weer is opgeladen de laadkurve
sportieve groeten raf

hallo

hier de laad curve van diezelfde batterij maar met 3 amp

afb1681.jpg

sportieve groeten raf

hallo
hier de schermafdruk van de 5 amp laadsyclus
afb1691.jpg

zoals je kunt zien zijn er midden in en achter aan pieken die in de 3 amp niet zaten
daarom laad ik met 3 amp ik heb die pieken niet graag tijdens een laad syclus
het heeft niets te maken met prepieken daar de amperage dezelfde blijft en niet mee piekt
ik ga morgen nog eens een ander type batterij proberen dan kun je zien wat het verschil is per merk
ik heb allemaal packs van 7 cellen daar ik eco speed vaar

sportieve groeten raf

hallo hier die va de 5 amp lading
ik was ze vergeten te saven stom he
dus alles opnieuw moeten doen

afb1695.jpg

je ziet dus dat die cellen op die 5 amp op het laatste van de lading gekke kuren beginnen te doen
zou ik wel eens willen zien wat een grafiek je krijgt als je ze met een shultse op 10 amp oplaat.
want zeggen van ik heb mijn cellen vol of ze echt vol hebben dat kan je alleen maar zien op deze grafieken en dat kan niet op een andere manier

de rest is gissen en dat doet soms missen he

ik zal er nu nog eens een opladen die reeds meer dan 10 jaar oud is een gele sanyo van 1.7 amp een 6 cellenpack

moet je daar eens naar kijken wat die geeft als grafiek

sportieve groeten raf

hallo

eventjes wat uitleg over de grafiekjes

de groene lijn die je er op ziet is de laad stroom

of de ontlaad stroom

de rode is de curven van wat de batterij doet

in de eerste zie je dat als de ontlaad stroom naar boven gaat op de rode lijn ook een klein knikje
wat wil zeggen dat de batterijen het erger te verduren krijgen en dus de spanning daalt
maar zoals je ziet maakt die rode lijn een mooie gelijke kurve

als er nu een slechte cel tussen zit dan is die knik veel groter
ik zal eens zien of ik een slecht pak vind en dan post ik die kurve ook

bij de lading figuur 2 met drie amp zie je mooi de gelijkmatige rode lijn tot waar de deltapiek in werking gaat
je ziet de laadcurve een sprongetje maken en daarna schakelt de lader af

bij de lading met 5 amp zie je op het laatste pieken (prepieken genoemd)
ook tijdens het laden zie je piekjes
de batterijen doen dus op dat ogenblik heel gekke dingen wat resulteerd in minder lang varen/vliegen/rijden
ook op het einde zie je die pieken heel goed
dit tracht ik te vermeiden want uit ondervinding weet ik dat ik met een pack dat zo is geladen minder lang vaar
mischien dat iemand die er meer over weet op dit forum betere uitleg kan geven ??????

sportieve groeten raf

Hallo RAf enz

Het ziet er heel mooi uit.
Heel even op het net gekeken
bij euroshop200 kost dit grapje 110 EURO
klopt dit???( dat is veel geld)

Vgrt Han

Hmm, die 5 amp laadcyclus vind ik maar maf. Het lijkt me sterk dat het aan die cellen ligt. Het zal wel iets raars met die lader zijn. Genoeg verhalen van mensen die hun GP's met 8 Amp volpompen en geen problemen ondervinden...

Al grafieken van een 5 Amp laadcyclus met andere cellen?

Paul

hallo

ik heb zondag een tentoonstelling dus weinig tijd deze week maar de grafieken komen er aan

in de club hebben we meerdere van die laders en daar hebben we allemaal de zelfde grafieken mee als we op 5 amp laden
dat zou dus toeval zijn dat er met al die laders iets aan de hand zou zijn niet
de meeste van ons varen met sanyo 3000 nmh cellen

sportieve groeten raf

hallo

hier de laadgrafiek van 3000 nmh panasonic cellen het is een pack van 6

afb1865.jpg

hier is de lading hast mooi egaal

hallo

hier hetzelfde pack maar nu met 5 amp geladen
de cellen werden meer dan hand warm
afb1866.jpg

als je goed kijkt naar de lading die er in is gegaan dan zie je dat er minder in zit dan in het vorige grafiek

hallo

hier de grafiek van 5 amp ontladen en daarna opladen met 5 amp
wat resulteerde in een gloeiend heet pack cellen
afb1867.jpg

sportieve groeten raf

Deze laatste grafieken kloppen meer met mijn verwachtingspatroon dan de eerdere: over het hele laadtraject laat de accu spanningsdippen zien, het lijken wel ijspegels. Het is duidelijk, dat deze laadstroom niet erg wordt gewaardeerd door de accu, de kristallisatie is dus erg onregelmatig.
Een accu, die op deze manier wordt geladen, gaat niet lang mee!

In de eerdere grafieken was het met name de laadstroom, die ging 'riedelen'. Dit betekent dus, dat de lader om de een of andere reden de "moet-waarde" niet nauwkeurig vast kan houden. Aangezien dit niet in het hele laadtraject te zien is, kan het uitsluitend met de accu te maken hebben. Ik zit me nog steeds af te vragen hoe dit kan, zonder dat de accuspanning in een zelfde of grotere mate varieert.
Iemand, die hiervoor een verklaring heeft???

hallo

eindelijk iemand die inziet wat ik wil bedoelen

je kan je accu volstompen met 100 amp als je de lader er voor hebt
maar of die accu dat leuk blijft vinden dat is een andere historie

bij de vorige zag je ook als de laadstroom riebelde de accu spanning mee op en af ging
ik kan nog uitvergroten als je wil hoor deze keer heb ik de files opgeslagen
de vorige cellen waren sanyo's en de laatste panasonic alletwee 3 amp
er zit dus wel degelijk verschil tussen deze leveranciers

sportieve groeten raf
ps ik ben nu panasonic sp 2 amp cellen aan het laden

Temperatuur lijkt invloed te hebben, kan je ze ook eens op 5A laden met een dikke PC ventilator erop ?
In de autowereld is dit vrij gebruikelijk om de accu's te koelen, er bestaan zelfs complete windtunnels voor optimale koeling.

hallo

ja dat ken ik maar wij gebruiken alleen die ventilatoren om de batterijen te KOELEN na het rijden om ze zo sneller terug op omgevings temperatuur te krijgen zodat we sneller kunnen beginnen te herladen
laden mt hoogfrequent op kogels van kogelagers bestaat ook maar heu heu waar zijn we dan mee bezig niet waar
ik kan er een temp meter aan hangen hoor geen probleem dan kunnen we eens zien wat die temperatuur van een vol geladen cel is

hallo

hier de panasonic 2 amp cellen geladen met 3 amp
zoals ge ziet hebben die nicads het niet zo graag geladen te worden met 3 amp
er is 1912 in gegaan dus niet vol

afb1880.jpg

de spikes worden op het einde zelfs zeer groot

ga ze nu met 5 amp laden hopenlijk gaan ze niet stuk

Back