laadgrafieken powerpeak infinity 2

hallo

hier een grafiek van onbekende witte cellen
deze zijn dus degelijk stuk
ik denk dat ze een cap. van 1.2 hebben en er gaat maar 300 mamp in
afb1882.jpg


ze ontladen ook heel snel dat zie je op de grafiek
 
Leuke grafieken ! Toch ben ik niet helemaal ervan overtuigd dat de cellen 5 Amp niet lekker zouden vinden.

Misschien wat veel gevraagd, maar iemand zin om met z'n schulze een 5 Amp laadtest te doen met genoemde cellen? :wink:

Paul
 
Denk je soms dat een ander merk/type andere Amperes laadt?

De dips, die je steeds ziet is het moment, waarop de lader even de laadstroom onderbreekt. Zo lang deze dips dezelfde diepte hebben is er dus in principe een gelijkmatig ladingsproces. Uiteraard is het wel logisch, dat bij hogere laadstroom de dips groter worden, maar ze horen niet in diepte te gaan verschillen.
 
Corrien zei:
Denk je soms dat een ander merk/type andere Amperes laadt?

Dat van die dips begrijp ik wel. Die rare stroompieken bij 5 Amp lading met GP 3300's vind ik daarentegen ietwat raar. Als de infinity staat ingesteld staat op een bepaalde laadstroom (5 Amp) moet hij deze ook aanhouden lijkt me, ongeacht de accu spanning en het type cel. Bij de GP3300 zie je stroomschommelingen die langer duren dan zo'n "meetdip".

Paul
 
hallo

maar volgens de handleiding zou de powerpeak constant meten en niet zoals vermeld stoppen met laden en dan meten.

ik ben best bereid die cellen door een andere lader telaten opladen hoor
ik breng de volledig instalatie mee naar de openvaardag
dan kunnen we daar rustig experimenteren met beide laders eventueel opdezelfde voeding of accu
dan schakelen we die bron van eventuele fouten ook uit



sportieve groeten raf
 
Paulraaf zei:
Als de infinity staat ingesteld staat op een bepaalde laadstroom (5 Amp) moet hij deze ook aanhouden lijkt me, ongeacht de accu spanning en het type cel.

En als dat niet gebeurt, ligt dat dus aan de momentane toestand van de accu, de andere factoren kunnen niet zo grillig veranderen. Gelijktijdig moet er dan echter ook iets aan de accuspanning te zien zijn, al is het maar in geringe mate.

Raf zei:
ik ben best bereid die cellen door een andere lader telaten opladen hoor

Als daar dan ook een software-programma aan gehangen kan worden, krijg je uiteraard het zelfde resultaat, dat heeft geen zin.

De Infinity 2 onderbreekt op de stand "auto" (duidelijk zichtbaar) de laadstroom elke keer zo'n 5 sec. In de stand "manual" heb ik eigenlijk nog nooit gekeken wat-ie dan doet (bij duurtests worden altijd alleen meerdere "auto" ontlaad-laad-cycli doorlopen). Volgens de grafiek wordt er dan ook steeds 5 sec. gestopt, anders kunnen de dips niet op zo'n regelmatige afstand van elkaar verschijnen.
 
hallo

de powerpeak staat op manueel anders laad hij nooit de accus met 5 amp

het zou dus wel eens interessant zijn om dezelfde accu op een shultze met software te proberen en dan kijken wat een verschil we hebben
dan word een fout of functie die in de powerpeak zit uitgesloten als we daar hetzelfde resultaat op de grafieken bij hebben


sportieve groeten raf
 
raf zei:
het zou dus wel eens interessant zijn om dezelfde accu op een shultze met software te proberen en dan kijken wat een verschil we hebben
dan word een fout of functie die in de powerpeak zit uitgesloten als we daar hetzelfde resultaat op de grafieken bij hebben

Precies! Dan weten we tenminste zeker of het aan de cellen ligt. Ik heb gister nog flink het internet lopen afstruinen naar laadgrafieken maar weinig nuttigs gevonden :?

Paul
 
Ik weet niet, hoor, maar waarom is het zo moeilijk om de gepresenteerde grafieken te geloven??? Moeten er nu echt eerst bij lader of voeding mankementen gezocht worden terwijl duidelijk is dat de te hoog gekozen laadstroom niet door de accu wordt gewaardeerd.
Het is niet voor niets, dat de fabrikanten van accu's voorschrijven met welke maximale laadstromen gewerkt mag worden. Zolang er met de getoonde accu's met 1 x C wordt geladen komt er een volledig normale laadkarakteristiek te voorschijn, daarboven wordt het wat problematisch.

Uiteraard worden deze accu's in wedstrijdverband met hogere stromen geladen om er meer prestaties uit te halen. Dit gaat wel ten koste van veel levensduur, wat mede aan de hand van dit soort grafieken verklaard kan worden. Dit wil niet zeggen, dat men dan maar niet hogere prestaties moet verlangen, het is echter wel interessant om met deze grafieken te zien hoe de cellen daarop reageren.

Enige toelichting m.b.t. de laadstroom-regeling:
Net zoals veel andere laders wordt hier de volledige laadstroom door een dikke, laagohmige weerstand gevoerd. De spanningsval over deze weerstand wordt gemeten en toegevoerd aan de microprocessor. Deze stelt daarbij de laadstroom bij. Zo'n regellus heeft uiteraard ook elke andere lader, waarvan de laadstroom instelbaar is. De enige manier, waarop er verstoringen kunnen optreden in de laadstroom is de accu, die dus blijkbaar niet constant de zelfde stroom opneemt. Zelf zou ik verwachten, dat dit ook in even grote mate aan de accuspanning te zien zou zijn. Misschien, dat een van degenen, die meer van de accu-chemie afweten een verklaring weten???
 
Corrien zei:
Ik weet niet, hoor, maar waarom is het zo moeilijk om de gepresenteerde grafieken te geloven???

De enige manier, waarop er verstoringen kunnen optreden in de laadstroom is de accu, die dus blijkbaar niet constant de zelfde stroom opneemt. Zelf zou ik verwachten, dat dit ook in even grote mate aan de accuspanning te zien zou zijn. Misschien, dat een van degenen, die meer van de accu-chemie afweten een verklaring weten???

Omdat die grafieken voor m'n gevoel niet kloppen. Als die lader met z'n regellus en micro processor de stroom zo mooi constant kan houden begrijp ik niet waarom de lader dat niet zou kunnen met genoemde cellen.

Die cellen behoren de ingestelde stroom gewoon te slikken. Het kan me niet schelen of ze het lekker vinden of niet. Het enige wat aan de laderkant behoort te varieren is de spanning (afhankelijk van de cel weerstand).

Leuke discussie trouwens! :)

Paul
 
Paulraaf zei:
Het enige wat aan de laderkant behoort te varieren is de spanning (afhankelijk van de cel weerstand).

Leuke discussie trouwens! :)

Als de Ri van de cellen (snelle) variaties kennen, moet de lader de laadstroom steeds corrigeren. Softwarematig is hierin een (opzettelijke) vertraging ingebouwd. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat de variaties zo snel zijn, dat deze in de laadspannings-curve helemaal niet zichtbaar zijn. Misschien is dit wel zo of is er een andere verklaring?

Inderdaad, interessante materie... Het wordt eigenlijk wel tijd, dat er wat meer 'accu-deskundige' forumers zich met de discussie gaan bemoeien!
 
Ik zie 2 zaken in de grafieken:
Ten eerste regelmatige dipjes die veroorzaakt zullen worden door het kort stoppen van de laadstroom om een meting uit te voeren aan de accu. Dat deze dipjes niet allemaal even diep zijn kan komen door de frequentie van meten. Als de meting net een seconde voor en na de diepste dip uitgevoerd wordt, zul je deze niet in de curve zien verschijnen.
(zou het kunnen dat je bij de eerste "gladde" curves de meetfrquentie anders stond, of er sprake was van een "gemiddelde" waarde over bijv. 10sec?)


Ten tweede zie ik in sommige grafieken een wilde schommeling in de laadstroom.
Het valt me op dat dit pas plaatsvind als de laadspanning boven de 11V komt. Zou kunnen komen door de spanningsomvormer die de laadspanning omhoog moet gaan brengen.

Gerben
 
hallo

mijn gedacht (sorry weer hoofdletter vergeten).

ik kan niet meer doen dan de grafieken die door de teladen cellen op de pc komen te uploaden en te presenteren

dat die cellen dat maar moeten slikken vind ik komplete onzin
of je moet dik in de euro's zitten of een rijke pa hebben ,een andere oorzaak kan ook nog maar die ga ik hier niet noemen.

de voeding is 15 amp gestabiliseerd maar met een dikke trafo er in dus die geeft gewoon constant 13.43 volt zonder rimpel want dat heb ik met de scoop bekeken.
de lader zit met dikke draden vast aan de voeding (de originele en niet langer dan voorgeschreven)
de stekkers die ik gebruik zijn GP goudkontakten 4 mm.

als ik de gp cellen laad dan hebben we die pieken bij 3 amp niet bij 5 zitten er in het midden en op het einde wel wat pieken
doe ik het zelfde met sanyo cellen dan worden die pieken verdeeld over de hele grafiek en worden de cellen gloeiend heet

of dat goed is voor die cellen dat denk ik niet
daaromvraag ik gewoon kunnen we op een ander toestel die cellen eens laden om te kijken wat er daarmee gebeurt (ook wel software daarvoor hebben natuurlijk)
want blijven zeggen van ik laad mijn cellen op met 10 amp en dat gaat goed en ze zijn vol ????????????????
dat is als praten tegen een blinde die doofstom is niet ???,


sportieve groeten raf

ps er is een pakket naar de haaien het komt niet meer uit zijn winterslaap
maar ja dat is reeds 15 jaar oud dus dat mag wel kunnen niet .
1.2 rode sanyo's trouwens waren het.
 
hallo Gerben


de powerpeak infinity meet de teladen cellen constant
hij stopt dus niet met laden om een meting uit te voeren
je kan dat zelfs niet instellen ;het zit gewoon niet in het kastje ingebouwd.

als je de spannings omvormer in de voeding bedoeld die is er ook niet het is gewoon een 15 amp voeding met een dikke trafo met een stabilisator er achter
en de spanning is constant 13.43
ik heb er een multimeter aan hangen waar mee ik konstant de spanning in het oog houd.


sportieve groeten raf
 
raf zei:
dat die cellen dat maar moeten slikken vind ik komplete onzin
of je moet dik in de euro's zitten of een rijke pa hebben ,een andere oorzaak kan ook nog maar die ga ik hier niet noemen.

Haha, zo bedoelde ik het niet hoor. M'n pa is niet rijk en zelf heb ik ook niet zoveel euro's dat ik moedwillig cellen ga slopen. :wink:
Ik bedoelde gewoon te zeggen dat zolang de lader het voltage kan leveren hij de ingestelde stroom vasthoudt (als het goed is). Hier hebben de cellen weinig mee te maken, dus ze hebben de stroom maar te slikken :)

Paul[/quote]
 
Raf,

Corrien zei:
De Infinity 2 onderbreekt op de stand "auto" (duidelijk zichtbaar) de laadstroom elke keer zo'n 5 sec. In de stand "manual" heb ik eigenlijk nog nooit gekeken wat-ie dan doet (bij duurtests worden altijd alleen meerdere "auto" ontlaad-laad-cycli doorlopen). Volgens de grafiek wordt er dan ook steeds 5 sec. gestopt, anders kunnen de dips niet op zo'n regelmatige afstand van elkaar verschijnen.

Dit bedoel ik met het onderbreken van de laadstroom.


Met omvormer bedoel ik de interne omvormer in de lader, die erin moet zitten om meer dan 7 cellen te kunnen laden, oftewel om de uitgangsspanning boven de ingansspanning te brengen (inclusief het spanningsverlies in de lader)

Gerben
 
Gerben zei:
Ten tweede zie ik in sommige grafieken een wilde schommeling in de laadstroom.
Zou kunnen komen door de spanningsomvormer die de laadspanning omhoog moet gaan brengen.

Gerben

Nee, niet de spanningsomvormer! De omvormer heeft aan het begin van de lading evenveel te doen als aan het eind (en naarmate de accuspanning stijgt wordt de warmtedissipatie in de omvormer zelfs minder). Ook de eindtrap-Fets worden hooguit wat minder warm, dus ook die vallen buiten verdenking. De laadstroom wordt overigens aan de min-zijde gemeten, dus ook al zouden er spanningsvariaties aan de ingangszijde zijn, dan nog zouden deze geen invloed hebben. Het moet dus absoluut zo zijn, dat er in de accu iets gebeurt. Dit is de enige variabele in dit geheel.

En de spanningsdipjes: uiteraard kunnen de sample-momenten geringe verschillen veroorzaken, maar niet zo grillig als hier getoond. Overigens is duidelijk zichtbaar aan een slechte accu, dat deze dips gigantisch worden aan het eind: duidelijk een accu met hoge inwendige weerstand, kijk maar naar de duikeling na het afschakelen...
 
Jan,

Wat me opvalt is dat de stroomvariaties pas plaatsvinden precies op het moment dat de laadspanning boven de 11V komt.
Kan het zijn dat de omvormer begint met optransformeren bij 11V uitgangsspanning?

Gerben
 
Nee, de omvormer is altijd aktief, deze wordt ook verder niet door de microprocessor aangestuurd (wel gemonitored en eventueel afgeschakeld bij 'rare toestanden').
In de derde gepresenteerde grafiek is overigens halverwege het laden een onregelmatigheidsgebied, wat abrupt regelmatig wordt. Aan het eind worden de onregelmatigheden groter, maar dit is al vanaf 10,5Volt.
De vierde grafiek is van een andere laadcyclus en daar begint de ellende inderdaad precies bij 11Volt.

Intrigerende materie! Ik kan ook geen plausibele reden geven voor dit rare verschijnsel, maar ik weet wel zeker dat dit in de accu gezocht moet worden. Of dit veroorzaakt wordt door onregelmatige kristallisatie of iets dergelijks, kan ik als niet-accu-specialist niet zeggen.
Zo'n regellusje om de momentane stroomwaarde te meten en te corrigeren kan overigens nooit de fout ingaan doordat de ingangsspanning wat zou varieren (tenzij er spectaculaire wijzigingen optreden).
 
Mij is altijd uitgelegd dat er bij hoge laadstromen een gasvorming in de cellen ontstaat die het laden een beetje tegenwerkt. Bij Nicads is daarvoor het reflex laden ontwikkelt die door een ontlaadpulsje de gasvorming weer even weg trekt en weer ruimte maakt voor capaciteit.

Nu bij NiMha geen reflex wordt gebruikt kan het natuurlijk zo zijn dat de cel op zo'n moment gaat tegensputteren.....
 
Back
Top