Ik ben bezig het één en ander "op papier te zetten" aangaan de dit soort dingen. Helaas kost dat wel enige tijd omdat ik ook bezig ben een aantal fabrikanten de benaderen om info los te krijgen. Hopelijk lukt dat zodat ik er meer over kan vertellen.
Wat ik er tot nu toe over wil zeggen is voor een deel onder voorbehoud omdat ik nog geen bevestiging heb van een fabrikant dat dit helemaal juist is.
Tijdens het laden ontstaat er inderdaat gas, hoe sneller je laad hoe meer gasvorming. Dat gas ontstaat ALTIJD tijdens het laden maar bij langzaamladen ontstaat dat gas over een langere periode.
Dat gas moet opgenomen worden in een speciaal daarvoor aanwezig materiaal en dat kost een beetje tijd! Als er snel een grote hoeveelheid gas vrij komt heeft dat materiaal problemen met het opnemen van dat gas en loopt de druk in de cel op. Gaat het te snel dan kan het veiligheidsventiel open gaan en gas laten ontsnappen. Dit om ontploffen te voorkomen. Als er gas weg is kost dat capaciteid omdat het gas ook weer nodig is bij het ontladen.
Als je erg snel gaat laden gebeurt er van alles en nog wat in de cellen. Het gas moet snel opgenomen worden en de andere chemische processen in de cel moeten allemaal snel verlopen. DAT KAN LANG NIET ALTIJD! We moeten er wel aan denken dat de fabrikanten de cellen niet maken om ze met een dergelijke snelheid te laden (>2C). De meeste fabrikanten stellen 2C als echt maximum laadsnelheid. Er zijn cellen die absoluut kapot gaan als je die sneller dan 1C of 2C gaat laden.
Als wij om diverse redenen toch sneller gaan laden moeten we dus rekening houden met het feit dat we dingen doen waar die cellen eigenlijk niet voor gemaakt zijn! Die rare friemels tegen het einde van het laden kunnen betekenen dat de chemische processen in de cellen een beetje moeizaam verlopen waardoor de schijnbare inwendige weerstand varieerd. Corrien (Jan) schrijft al dat het regelsysteem in de laders enige vertraging heeft, dat zou die kleine variatie in de stroom verklaren.
Zoals ik al schreef bevestiging van dit verhaal heb ik nog niet maar ik hoop dat wel binnen afzienbare tijd te krijgen.
Wat ik er tot nu toe over wil zeggen is voor een deel onder voorbehoud omdat ik nog geen bevestiging heb van een fabrikant dat dit helemaal juist is.
Tijdens het laden ontstaat er inderdaat gas, hoe sneller je laad hoe meer gasvorming. Dat gas ontstaat ALTIJD tijdens het laden maar bij langzaamladen ontstaat dat gas over een langere periode.
Dat gas moet opgenomen worden in een speciaal daarvoor aanwezig materiaal en dat kost een beetje tijd! Als er snel een grote hoeveelheid gas vrij komt heeft dat materiaal problemen met het opnemen van dat gas en loopt de druk in de cel op. Gaat het te snel dan kan het veiligheidsventiel open gaan en gas laten ontsnappen. Dit om ontploffen te voorkomen. Als er gas weg is kost dat capaciteid omdat het gas ook weer nodig is bij het ontladen.
Als je erg snel gaat laden gebeurt er van alles en nog wat in de cellen. Het gas moet snel opgenomen worden en de andere chemische processen in de cel moeten allemaal snel verlopen. DAT KAN LANG NIET ALTIJD! We moeten er wel aan denken dat de fabrikanten de cellen niet maken om ze met een dergelijke snelheid te laden (>2C). De meeste fabrikanten stellen 2C als echt maximum laadsnelheid. Er zijn cellen die absoluut kapot gaan als je die sneller dan 1C of 2C gaat laden.
Als wij om diverse redenen toch sneller gaan laden moeten we dus rekening houden met het feit dat we dingen doen waar die cellen eigenlijk niet voor gemaakt zijn! Die rare friemels tegen het einde van het laden kunnen betekenen dat de chemische processen in de cellen een beetje moeizaam verlopen waardoor de schijnbare inwendige weerstand varieerd. Corrien (Jan) schrijft al dat het regelsysteem in de laders enige vertraging heeft, dat zou die kleine variatie in de stroom verklaren.
Zoals ik al schreef bevestiging van dit verhaal heb ik nog niet maar ik hoop dat wel binnen afzienbare tijd te krijgen.