Laag vermogen 1.3Ghz?

Dat is inderdaad de 100mw die ik ook gevonden had.
Maar die weegt en zuipt even veel als mijn 300mW zender,
dus dat heeft niet zoveel zin eigenlijk.

Sven,

Ik heb van bevrc de 200mW zender uit zijn behuizing gehaald. Ook de logge SMA connector er af gehaald.
Enigste wat dan nog overblijft is een klein mini printje.
Word nauwlijks warm en gaat met 200mW ver wat. Nog geen 10 gram geloof ik.

Ik had er op de massa en op het signaal stukkie koperdraad op gesoldeert. Een dipole dus. De handleiding kun je vinden op RCexplorer en bij IB crazy. De formule weet ik niet meer, het was volgens mij zo'n 52mm.

Werkte super en lekker licht.

(deed het ook goed op de Multiplex Fox)

Ohw, en dat word niet warm? Als ik mijn 300mw aan laat staan verbrand ik mijn tengels aan dat kreng. :p En dat is nog met doosje er omheen. Misschien is de 200mw anders ontworpen.

Enkel nadeel is wel dat er 12 volt nodig is voor dat zendertje. Ik heb al een step-up regelaartje onderweg, maar dat wordt wat zwaar denk ik. Het is ook behoorlijk gepriegel met SMD, dus even uitzoeken of er een step-down volt regelaar op dat printje zit en zodoende een bypass te solderen zodat et op 2s kan, is denk ik ook niet zo makkelijk.

Hoe "erg" zal et zijn met de 1s 10mw zender die eerder genoemd werdt?
FPV Hobby - 3.3-5 Volt 10mw 1.3mHz Tx

Moet ik niet meer verwachten dan mijn oude (+10 jaar) spycam die bij een dichte deur al finaal onderuit gaat?
Of kan dat zendertje nog redelijk goed uitpakken door nieuwe technieken?

Eigenlijk wil ik graag wat deze meneer doet:

Maar blijkbaar is dat wel een 200mw 5.8ghz zender,
dus 10mw 1.3ghz lijkt me iet wat te hoopvol. ;)

Ik kan wel weer een 5.8ghz set kopen maar dat gaat alweer richting de 100 dollar,
dus had toch wel graag gehad dat het op mijn huidige systeem zou werken. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
een goed getunede antenne en een lager input voltage kunnen dat hitte probleem oplossen

5volt zenders worden over het algemeen minder heet omdat ze een regulator minder hebben

eigenlijk werkt namelijk bijna elke zender onder de motorkap op 5 volt, maar zit er een regulator voor omdat 12 volt een beetje de standaard is in CCTV land

Ja dat dacht ik dus ook, als ik dat in een 200mw zender kan bruggen zodat ik er een externe 5v BEC op kan zetten waar ook de camera op werkt, dan heb ik een net 5 volt systeem. Dat 10mw zendertje werkt op 1 cell lipo, de nanocam die ik heb kan dat ook. Dus daarmee zou ik zelfs op de kleinste toestellen FPV kunnen proberen. ;) Maar volgens mij gaat die 10mw 1.3ghz zender met een getunede antenne niet zo goed zijn als de 200mw 5.8ghz van die meneer in het filmpje?

Theoretisch gezien zouden ze even ver moeten komen.
Als je de frequentie halveert draagt het signaal 2x zover.

5.8/1.3=4.46
Om 2x zover te gaan heb je 4x zoveel power nodig.
4.46^2=19.91
10*19.91= bijna 200mw. Theoretisch zou deze 10mw 1.3 zender net zo ver komen als de 5.8ghz 200mw.

Maar ja dat is dus theorie.

Hmmm... Het vervelende is dat ik echt helemaal niks kan vinden van iemand die 1.3ghz 10mw gebruikt,
dus ik heb geen flauw idee wat ervan te verwachten valt.

Wat ik wel zie is dat mensen gewoon met 2.4ghz 10mw op easystars rond vliegen,
dus moet 1 muurtje met dubbel zoveel "draagkracht" toch nog wel lukken misschien?
Het is wel toevallig de frequentie waar ik 2 getunede antennes voor heb, dus dat scheelt ook.

Nouja, voor 30 euro weten we het, ik ga er een bestellen en ik zie wel wat het doet.

Een compleet FPV setje van maar 2.8 gram vind ik wel apart. :p
En ik heb deze knaap nog liggen in de kast:
kyosho%20mini%20cessna%201.jpg

Zou het lukken voor in de zaal deze winter? ;)

Laatst bewerkt:
10mw 2.4 halen mensen ruim de kilometer mee met een goede richtantenne. Dus denk dat je wel redelijk goed zal zitten met 1.3ghz 10mw

Ik denk wel dat dat et beste is, die borstelmotor was toch al niet zo super meer. ;)
Maar geen nood, ik heb een leuk miniatuur setje liggen.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 2 gram Brushless Outrunner 7700kv

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing XP 3A 1S 0.7g Brushless Speed Controller

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Ultra Micro Servo 1.7g for 3D Flight (Left)

De motor levert 37 gram, alle elektronica bij elkaar weegt 17 gram. En 20 gram gaat dat cessnatje niet halen kaal denk ik. ;) Dus zoiso 1:1 thrust. En het zal wel lukken met het 240mAh lipo celletje dat ik erbij gerekend heb, volgens mijn berekeningen zelfs 8 minuten lang vol gas, dus ik gok tussen 10 en 15 minuten rustig fladderen. ;)

Sven

Ga nou eens lekker bezig met het upgraden van je vliegende FPV setup.
Je zal nog genoeg dingen tegen komen die geld gaan kosten.

Of ben ik nu een oude zeurpiet?

Tinytelemetry blijft inderdaad jeuken als ik het spul weer bezig zie. ;)
Dat komt misschien nog wel als ik eindelijk mijn gefreesde FPV koffer af heb.
Ik ben nu nog bezig met het afregelen van de elektronica op een test plank,
maar het werkt nu allemaal wel zon beetje, dus binnenkort eens beginnen.

Wat ik overigens wel vreemd vind, ze adverteren de zender als "1S", maar daaronder staat dat het werkbare voltage pas begint bij 3.3v. Dan heb je toch niet veel ruimte over? Ik heb wel al een step-up regelaartje liggen van 2 gram, om straks mijn assan ontvanger mee aan de praat te houden op 1s, misschien dat daar ook de FPV set nog aan kan.

Ik zou niet voor de tiny gaan.
Voor een paar euro's meer heb je een volwaardige ezOSD
eztracker erbij werkt helemaal toppie.

1S is wel heel erg weinig
Ik zou voor 2S gaan en de spullen vanaf je Bec voeden.

Ik heb al een complete FY21+AP set liggen voor mijn grotere kist,
die ga ik niet vervangen door ezOSD. ;)

En 2s gaat niet bij zulk klein spul denk ik hoor. :p
Tis een beestje van standaard 18 gram en 360mm spanwijdte.
Eigenlijk is zelfs de 2gr motor, 0.7gr ESC, en 1.7gr servos al te zwaar. :lol:
Hopelijk krijgt het kleine ding het allemaal nog getrokken als hij een goeie 7 gram zwaarder wordt.
De motor krijgt et wel van zijn plek, maar het blijft een flinterdun kroepoek vleugeltje.

Laatst bewerkt:
Als et niet wil is er altijd nog plan B hoor. ;)
Er is vast nog wel een of ander fruttig coax helicoptertje van ebay te mishandelen,
door al het cosmetische eraf te knippen en dan die 2.8 gram aan FPV spul erop te plakken.
Maar helaas is dat klein spul meestal met IR bediening, dus het hoekje om gaat niet.
Dan wordt het weer volledige conversie en dat is altijd zwaarder dan de standaard elektronica.

Ik heb ook nog een 22cm quad op 2 cellen die het makkelijk kan trekken,
maar die is zo nerveus dat je je een ongeluk stuurt denk ik. :lol:
Ik kan het mis hebben daarmee, vliegtuigen zijn ook makkelijker gebleken dan het leek.

Back