Test 1:
Allereerst de schaatsjes aangepast naar aanleiding van de opmerking van Bol.
twee keer het wiel uitvinden is overbodig.
Test 1:
Mooi profieltje getekend naar aanleiding van een foto's van " the real thing"
Dit uitgetekend aan de botte zijde van een breekmesje, langs de bandschuurmachine gehaald en met een wetsteen geslepen. Resultaat gisteren: Glijdt als een debiel maar heeft geen zijdelingse grip, hetzelfde als vorig jaar dus. -------> Test 1 richting het cilindrisch archief.
Test 2:
Scherpe zijde met de bandschuurmachine heel licht geschuurd om het scherpe randje eraf te halen want mijn vingers lagen steeds open bij test 1. Voor de grap op het ijs geprobeerd en dat glijdt dus ook perfect maar geeft wel heel veel zijdelingse grip.
Hmmmm. Hier dus het profieltje van test 1 op afgetekend en op de bandschuurmachine in profiel geschuurd. Daarna het hele profiel op de bandschuurmachine vlijmscherp geschuurd en daarna bewust iets botter gemaakt. Fijnafwerking met een wetsteen in de olie en Voila!! Superschaatsjes.
Gisterenavond was de bedoeling om het geheel te testen op de ijsbaan, valt potverdikkie de stroom uit tot half vier vanmorgen ( en geen elf uur zoals je op het nieuws hoort).
Geen verlichting en dus geen test, wel heel veel sneeuw.
Ik had daardoor dus voor vandaag weinig vertrouwen maar gelukkig was er op de sloot redelijk schoongemaakt zodat ik het daar kon proberen.
Helaas ligt de sloot beschut van de wind zodat ik toch te weining wind had, zelfs met een extra bijzetzeil. Even glijden en weer stilstaan was het resultaat.
De ringvaart van de Haarlemmermeer is helemaal schoongewaaid maar daar is het ijs nog te dun in het midden, nog even wachten dus.
Misschien dat het woensdag of donderdag lukt. Eerste resultaten zijn in ieder geval bemoedigend te noemen.:-D
Hieronder twee foto's.