Laat het maar vriezen !!!!

Om alvast voorbereid te zijn heb ik vandaag de wielen van mijn landzeiler vervange door zelfgemaakte schaatsjes. Vorig jaar ook al een poging gewaagd met aluminium schaatsen. Dat was echter geen succes, dus nu bestaat de basis uit een messing basis met stanley breekmessen als schaatsen. Het ziet in ieder geval al goed uit. Nu nog voldoende ijs op de sloten. Ik kan niet wachten!!!:rolleyes:

Het geheel
mobilephoto3jan20102249.jpg

De voorste schaats
mobilephoto3jan20102248k.jpg

De achterschaats.
mobilephoto3jan20102248z.jpg

Hoi Wigie.
Ziet er gelikt uit hoor. Probeer ook al jaren mijn mast met zeilen van de Saphir om te zetten, maar het blijft er elke keer weer bij.
Succes er mee.

Paul UK-104

aardappelmesjes

Hoi,

Mooi ontwerp, zelf loop ik ook al tijden met de gedachte rond om eens een ijszeiler te bouwen. Als mesjes wilde ik dan het blad van aardappelschilmesjes gebruiken. En dan niet de scherpe kant onder, maar boven zodat je mooi de ronde vorm van zo'n mesje kunt gebruiken. Misschien een idee?

Beste Alex,

Ik denk dat de aardappelschilmesjes al te dik zijn voor het gebruik als schaatsje.
Vorig jaar heb ik van 3 mm dik aluminium schaatsen gemaakt en deze geslepen zodat de echt scherp waren.
Toch kreeg ik totaal geen zijdelingse grip op het ijs. Ook vroren de schaatsen steeds vast aan het ijs wanneer deze stilstond.
Reden was een te grote oppervlakte van de schaats gecombineerd met een te laag gewicht van de ijszeiler.
Met mijn verbeterde ontwerp zie ik het ijs echt smelten onder de schaats dus ik hoop dat het nu beter werkt. Mits het blijft vriezen natuurlijk !!

Mooi om jouw praktijk ervaring te lezen. Het gaat dus wel echt om snijden door het ijs begrijp ik. Als ik dit zo lees krijg ik wel heel veel zin om te gaan bouwen. Maar er staan al teveel projecten op mijn verlanglijstje ;-( Heb je naar eigen inzicht gebouwd of heb je een tekening? Indien dat laatste het geval is houd ik mij aanbevolen. Als ik wat dichterbij je had gewoond had ik graag eens met je op het ijs gestaan!

Laatst bewerkt:
De landzeiler is gebouwd volgens de tekeningen van de onderstaande site.
Performance RC Landsailers: LS4 IRCSSA Class 3 RC Model Landsailer
Toen werd er nog een kit aangeboden, daar is die betreffende persoon helaas mee gestopt dus zal je zelf aan de bak moeten voor materialen, kosten schat ik op ongeveer 100 euro in totaal excl. elektronica.
Wat betreft de schaatsjes is het een kwestie van trial and error.
Het enige echte probleem dat ik nu nog voorzie is het feit dat het voorste schaatsje eigenlijk te vlak om lekker te kunnen sturen. Echte schaatsen zijn altijd een beetje bol aan de onderzijde, met stanleymesjes is dat wat lastiger.
Voordeel is wel dat ik breekmesjes heb, ik kan er altijd nog een stukje afbreken totdat het wel gaat.:-D

Zou inderdaad, leuk zijn, samen op het ijs. Wie weet? Als het langer blijft vriezen is Friesland ook weer niet zo heel lang rijden toch?

Dank voor de link! Ik bouw momenteel een airboot voor op het ijs. Vlak buiten Leeuwarden heb je een polder waar al op geschaatst wordt. Daar zou je nu al heel mooi met de ijszeiler los kunnen ;-) Je bent van harte welkom in huize Talsma... warme chocolademelk staat klaar!

ik heb weer een negatieve ervaring met afbreek messen als schaatsen
ik had een micro magic oop een aluninium frame staan
eerst afbreek messen scherpezijde onder snee tediep in het ijs en vroor vast

daarna afbreek messen bottezijde onder ging al beter (aan de "waterkant" on gedraaid)kon alleen voorde win zeilen

thuis nieuwe schaatsen gemaak van het blad van een hout zaag, vorm van de Ice-optimist dit werkte weer beter kon bijna alle kanten op zeilen

dus die aardappelschil mesjes vind ik geen gek idee

je kan ook verschillende schaatsen maken zodat je kan wisselen

op deze site staan een paar foto's van mijn ice-micro magic en twee andere ijszeilers
Aneroid’s modelvliegtuig hobby

Het is voor mij ook koffiedikkijken moet ik heel eerlijk zeggen.

De eerste versie had niet genoeg zijdelingse grip en vroor ook steeds vast.
Nu met de breekmesjes heb ik wel een glijdend oppervlakte onder de schaats.
We gaan het zien, we gaan het beleven. Vandaar ook de mogelijk om de mesjes te kunnen wisselen. Als ik goed naar de foto's kijk op je site zie ik dat je messen bol zijn aan de onderzijde, klopt dat?

Ondertussen groeit het ijs rustig verder, de kinderen lopen al op de sloot dus morgen of overmorgen? Wie weet.

het klopt dat de schaatsen iets bol geslepen zijn

en als je de ijszeiler op tilt moet de voorzijde van de schaatsen naar beneden hangen

Heey mensen,

Ik ben weer een tijdje niet actief geweest, maarja. De kriebels he :-)

Ben dus even aan de knutsel geslagen met een ijszeilertje. Na 2 daagjes knutselen heb ik een apparaat op schaatsen :-). Foto's heb ik nog niet. Maar morgen eens kijken of ik een stukje (vlak) ijs kan vinden om eens te kijken wat er gebeurt. Het het idee dat er wel 2 keer zoveel zeil op mag.. Ding is niet om te krijgen. Hij is nu 80 cm lang 50 breed en een mastje van 80 cm.

Foto's volgen :-)

Groetjess Remco

Goeden middag allen,

Vanmiddag even op het ijs gestaan.... En tada.. Hij stuurt wel dat is goed :-). Maar verder ben ik nog niet echt tevreden.. Ik heb een te klein zeiltje gemaakt, waardoor er wel heeeeeel veel wind moet zijn. Ik ga dus in ieder geval een groter zeil maken.. Verder heb ik nog niet echt grote problemen ontdekt. Beetje gladder ijs zou wel fijn zijn.

foto's staan op deze site:
Picasa-webalbums - RJ - IJszeiler

Groetjes Remco

Test 1:

Allereerst de schaatsjes aangepast naar aanleiding van de opmerking van Bol.

twee keer het wiel uitvinden is overbodig.

Test 1:
Mooi profieltje getekend naar aanleiding van een foto's van " the real thing"
Dit uitgetekend aan de botte zijde van een breekmesje, langs de bandschuurmachine gehaald en met een wetsteen geslepen. Resultaat gisteren: Glijdt als een debiel maar heeft geen zijdelingse grip, hetzelfde als vorig jaar dus. -------> Test 1 richting het cilindrisch archief.

Test 2:
Scherpe zijde met de bandschuurmachine heel licht geschuurd om het scherpe randje eraf te halen want mijn vingers lagen steeds open bij test 1. Voor de grap op het ijs geprobeerd en dat glijdt dus ook perfect maar geeft wel heel veel zijdelingse grip.
Hmmmm. Hier dus het profieltje van test 1 op afgetekend en op de bandschuurmachine in profiel geschuurd. Daarna het hele profiel op de bandschuurmachine vlijmscherp geschuurd en daarna bewust iets botter gemaakt. Fijnafwerking met een wetsteen in de olie en Voila!! Superschaatsjes.

Gisterenavond was de bedoeling om het geheel te testen op de ijsbaan, valt potverdikkie de stroom uit tot half vier vanmorgen ( en geen elf uur zoals je op het nieuws hoort).
Geen verlichting en dus geen test, wel heel veel sneeuw.

Ik had daardoor dus voor vandaag weinig vertrouwen maar gelukkig was er op de sloot redelijk schoongemaakt zodat ik het daar kon proberen.
Helaas ligt de sloot beschut van de wind zodat ik toch te weining wind had, zelfs met een extra bijzetzeil. Even glijden en weer stilstaan was het resultaat.

De ringvaart van de Haarlemmermeer is helemaal schoongewaaid maar daar is het ijs nog te dun in het midden, nog even wachten dus.
Misschien dat het woensdag of donderdag lukt. Eerste resultaten zijn in ieder geval bemoedigend te noemen.:-D

Hieronder twee foto's.

mobilephoto10jan2010174.jpg

mobilephoto10jan2010174.jpg

Laatst bewerkt:
@ RJJ

Ik denk dat je verhouding van je zeil en grootte van de ijszeiler redelijk in verhouding zijn.

Misschien dat de gladheid van het ijs meespeelt. Een klein beetje sneeuw scheelt al gigantisch in snelheid heb vandaag gemerkt.
Ook heb je met een kleiner model mnder wind doordat de mast minder hoog steekt. Scheelt ook behoorlijk.

Verder een leuk studiemodel van je, valt makkelijk iets aan te veranderen.
Succes iig.

Hoi wiggie,

Heb nu mijn zeiloppervlak flink vergroot.. ongeveer keer 2. (grootzeil van mijn zeilboot) Morgen maar weer even proberen denk ik :-).

Als ik het goed begrijp heb je nu een scherp mesje die rond staat? Hoeveel ronding heb je er ongeveer in gemaakt? 1 a 2 mm op 5cm schaats?

Mijn ijzers heb ik gemaakt volgens de tip van de aardappel schil mesjes, rvs 1mm plaatje en vervolgens geslepen zoals normale schaatsen zonder ronding. Maar ik heb nog niet echt kunnen testen. Hoop morgen weer :-)

Groetjes

Als ik het goed begrijp heb je nu een scherp mesje die rond staat? Hoeveel ronding heb je er ongeveer in gemaakt? 1 a 2 mm op 5cm schaats?

Ik heb er maar even een fotootje van gemaakt, dat zergt zoveel meer.

Dit zijn overigens de Test 1 schaatsjes. Je ziet hier ook het snijvlak aan de bovenzijde zitten. Bij de definitieve versie zit die dus weer onder en op het afgeronde gedeelte heb ik dat snijvlak doorgezet.
Bij de achterschaatsjes heb ik een 3 a 4 cm vlak gehouden. De voorste schaats heeft maar 1 a 1,5 cm vlak ivm sturen. (in mijn geval gecombineerd met kantelen).

@ Bol, mooie site. Ga ik wat mee doen!! Mooi winterprojectje.

mobilephoto10jan2010221.jpg

Goede middag,

Nieuwe foto's op het linkje (zie pag 1) + nieuwe belevenissen..
Eerst even de wijzigingen, zeil oppervlak veel groter gemaakt (zeil van modelzeilboot) en heb de ijzertjes anders geslepen. Heb ze nu een haartje rond voorste iets meer dan achterste en het contact vlak is ongeveer een halve mm.

Tijdens het varen bleek al snel dat het naast erg koud ook erg hard waaide.. Mijn zeilertje viel continu om. Toen ben ik aan het minderen gegaan met het zeil. ongeveer 40 cm gereeft (is ook te zien op de foto's). Maar toen ging het nog niet helemaal lekker, dus na even rommelen in de toolbox.. Een waterpomp tang, die weegt aardig wat :-) met een touwtje onder het apparaat gebonden! En tada, dat ging al best aardig! Ruime wind en voor de wind zat er al best gang in, en aan de wind ging ook een beetje. Ik denk dat oefening ook nog wel iets helpt :-). Verder was ik over mijn ijzers wel tevreden, op dit ijs. Het ijs was niet al te best, ik had een stukje wat niet echt geveegd was maar wel aardig vlak, nog niet ideaal... Maar toch al met al ben ik niet geheel ontevreden.

Conclusie:
Volgens mij is het net zoals bij echt zeilen een balans verhaal.. de juiste verhouding zien te vinden tussen zeiloppervlak, breedte en gewicht. Ik heb zoon vermoeden dat hierin de enige variabele het zeiloppervlak zou moeten zijn, maar bij mijn zeiler is het gewicht ook nog niet in verhouding denk ik.

Ik hoor graag jullie ideeën en meningen :-)

Gr Remco

ps: weet er ook nog iemand iets tegen gevoelloze handen.. knoopjes leggen....

Heey Mensen,

Weinig activiteit in het topic? Word er nog wel ijs gezeild?

Ik ben vandaag weer even naar een ondergelopen weilandje geweest. Paar modificaties gemaakt.. Stuk stalen strip 700gram onder de achterbrug gemaakt. En ergens was ik lang niet ontevreden. Dat wil zeggen dat ik nog wel om op gang te komen achter het zeil / de wind aan moet sturen. En als er een windvlaag komt breekt de achterkant uit. Wat daarbij mooi is om te zien is dat er ijs geschraapt word door de achter ijzers :-). Verder was het nog mogelijk om de zeiler op zijn kant te krijgen.... Dit verbaasde mij wel. Zonder wind kan ik hem bijna op 80 graden houden zonder dat hij om valt.. Hoe is dat bij jullie??

Aanpassingen voor een volgende proef... (mocht er weer ijs komen) Zeil verder naar voren plaatsen, om het uitbreken van de achterkant te beperken. Verder denk ik er over om nog wat gewicht toe te voegen. Als laatste wil ik de veer uit mijn voor ijzer halen, vraag me af of dit wel zin heeft.

Groetjes Remco

Beste RJJ,

Het ijs is hier helaas om te janken zo slecht.
Vorige week heb ik een beetje gegleden op een schoongemaakt stuk sloot.
Echter 's middags begon het weer stevig te sneeuwen waardoor er daar ook niet meer gezeild kon worden.
De Ringvaart van de Haarlemmermeer was in principe schoon maar niet betrouwbaar genoeg.
Ik heb mijn hoop gevestigd op van de week wanneer het eventueel weer gaat vriezen want er staat nu een laagje water op het ijs.
Maar ja, het blijft Nederland he? T ken vriezen en het t ken dooien !!

Dus voor mij idd geen ijszeilen vorige week, helaas...
:rolleyes:

Back