...Sommige mods zijn sowieso snel op de teentjes getrapt en die doen in het te koop forum dingen die een gewone gebruiker niet kan. Bijvoorbeeld "uppen" zonder dat dit te zien is. Bij ons zie je dat een topic soms wel 10 keer geupt is wat er op lijkt dat het product opnverkoopbaar is. Bij de mod is dat wel anders, die schoont zijn topic gelijk op...
Als je zoiets merkt, wat let je dan om
onmiddellijk een PBtje richting Robert of Pascal te sturen met naam en toenaam? Mods zijn niets anders dan users met wat meer rechten. Maar de nadruk ligt op "users". Zullen zich dus minstens conform de forumregels moeten gedragen.
...Het forum is gedoemd om te sterven, en dat heb ik Robert al jaren geleden laten weten. Hij is al jaren de echte controle kwijt. Het gaat ten onder aan zijn eigen succes en moderatie...........
Theo: het is nog steeds niet geschiedt. Waarom deze herhaling van zetten? De eerste keer dat je zoiets riep was volgens mij een jaar na oprichting. We zijn ondertussen tien jaar verder...
De aarde zal ooit ook vergaan, de zon zal uiteindelijk exploderen en daarna verschrompelen tot een zwart gat... En zo ken ik nog een paar "self fullfilling prophecies".
Daar heb je wel een punt. Wat is er trouwens mis met winkelbesprekingen? Lijkt mij heel nuttige informatie voor een modelbouwer of gaat het om het belang van MBF zelf? Hoe dan ook winkelbesprekingen vinden altijd plaats, IRL of via een ander forum. Dat MBF daar niet aan mee wil doen is z'n goed recht maar is wel jammer.
Martin
Heb je de tijd meegemaakt toen winkelbesprekingen nog toegestaan waren? Te zien aan het jaartal dat je lid werd: nee. De doelstelling was goed: kaf van koren scheiden; dozenschuivers scheiden van winkels waar men écht verstand van zaken had, service bood enz enz. Wat geschiedde echter? Het was soms gewoon schofterig. Vuilspuiterij, laster, complete onwaarheden. Winkeliers die ik ken als "vaklui" (ik ik kén de meeste modelbouwwinkels in Nederland!) werden ongenuanceerd onder de zoden geschoffeld. En waarom? Omdat "de modelbouwer in kwestie" even z'n gram wilde halen. En nee, het (zakelijk) belang van het forum speelde nauwelijks een rol toentertijd; het forum was nog niet zo gek groot.
Als winkelbesprekingen nu getolereerd zouden worden, zouden (sommige) winkeliers het wel eens bijzonder benauwd kunnen krijgen; MBF is ondertussen een belangrijke speler in modelbouwend Nederland geworden. Een van de beste beslissingen die Robert ooit genomen heeft: winkelbesprekingen zijn verboden op dit forum. Dat geldt voor NL winkels, dat geldt ook voor HK, ook al wordt daar (in mijn optiek) nog steeds veel te veel aandacht aan gegeven.
Tja, dan hebben we nog steeds crisis....
En het is nog steeds mooi weer buiten, dus de meeste modelbouwers zijn aan het varen/rijden/vliegen (in absoluut willekeurige volgorde) en dus niet aan het bouwen. Hooguit aan het repareren, als er iets niet helemaal goed is gegaan. En als je je spullen kent, hoef je daar geen nieuw draadje voor te openen.
Mijn conclusie?
Het forum is weliswaar anders dan 10 jaar geleden, maar nog steeds springlevend. Voorziet in een behoefte, dus heeft bestaansrecht. En ja, er zijn lieden die de zaak vernaggelen voor anderen, maar die heb je in de hele maatschappij.
Deal with it.