laden accus happy hunter

Kan iemand mij helpen aan een schema voor het extern opladen van mijn accu, dmv laadpluggen en schakelaar.
Het is voor mijn happy hunter.
welke schakelaars kan ik hiervoor gebruiken.
Is het handig om ook een zekering te plaatsen.

Ik weet niet hoever je al bent met je bedrading, maar ik heb eventueel wel een schema voor je. Ik werk met een Fender relais die aangestuurd wordt met een reed contact. Indien interesse stuur me je mail adres via PB dan zorg ik dat ie bij je komt.

Groet
Sjoerd

Ongeacht het type accu wat je gaat gebruiken is het absoluut het veiligste en dus verstandigste om de accu buiten de boot te laden. Dus de aansluitingen los maken, de accu uit de boot halen en op de lader aansluiten om te laden.

Ook is het verstandig om een accu niet aangesloten te laten in de boot. Als dat maar een paar dagen duurt is het niet zo'n probleem maar als het langer duurt en als de accu leeg begint te raken kan er een heel vervelend fenomeen optreden. Dit is de zogenaamde zwarte draad ziekte of de zwarte draad rot. Dit zal na verloop van tijd alles wat met de min (meestal de zwarte draad) verbonden is aantasten.
In DEZE reactie heb ik dat deels proberen uit te leggen.
Ook uit dat oogpunt is het dus verstandig de accu los te koppelen van de rest van de bedrading in de boot als je niet gaat varen. Een extra aan/uit schakelaar is dus eigenlijk niet nodig.

Een zekering kan je in één van de leidingen opnemen om te voorkomen dat de zaak in de fik vliegt als er iets mis gaat. Die zekering zal de elektronica niet beschermen maar wel de boot. Kies een zekering van twee tot drie keer de normale maximale stroom die het geheel gebruikt. Gebruik hiervoor een trage zekering omdat anders de mogelijkheid bestaat dat de zekering kapot gaat op het moment dat de motor aan wordt gezet of al bij het aansluiten van de accu. Plaats de zekering dicht bij de accu, in de plus of de min draad, welke maakt dus niets uit!

Hoi sjoerd

Een schema zou mooi zijn
Maar nu lees ik ook dat het niet handig is om de accu's op te laden terwijl ze in mn happy Hunter zitten.

Hmm ben niet zo bekent met het gebruik van een forum

Gr koert

Het laden van een accu brengt altijd een hele geringe mate van gevaar met zich mee. Om schade aan je boot of nog erger te voorkomen is de meest simpele oplossing die accu op een veilige plaats te laden.

Bij het laden van een loodaccu komen brandbare gassen vrij. Één vonkje en het kan boem zijn. Kijk maar eens naar het begin van d_TnsHu2u4c[/media] filmpje. Een loodaccu die geladen wordt ontploft daar door vonken van een slijpschijf. De rest van het filmpje is reclame en kan je vergeten. ;)

Een NiCad of NiMH kan ook ontploffen als er bij het laden iets fout gaat. Oke, het gebeurt zelden maar het kan wel gebeuren en ik heb het in al die jaren een paar keer meegemaakt. Gelukkig ontstaat er dan meestal geen brand.

Een LiPo accu kan ook ploffen en, erger nog, in de fik vliegen. Natuurlijk gebeurt dat vrijwel uitsluitend als er bij het laden iets fout gaat maar er zijn helaas zelfs al huizen door afgebrand. Daarom wordt heel sterk aangeraden LiPo's in ergens te laden waar een eventuele plof en daarop volgend fikkie verder geen kwaad kan. In een z3o_2mwRPdw[/media] bijvoorbeeld maar er zijn nog X andere mogelijkheden.

Het gaat in meer dan 99,5% van de gevallen goed maar er is dus een hele kleine kans dat er iets fout gaat tijdens het laden. Om dan de gevolgen te beperken is het zeer verstandig om maatregelen te treffen. De simpelste en meest veilige maatregel is dus de accu niet in het model laden. Vooral LiPo's kan je het beste op een brand veilige plek laden. Deze accu's kunnen echt in de fik vliegen als er iets fout gaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi sjoerd

Een schema zou mooi zijn
Maar nu lees ik ook dat het niet handig is om de accu's op te laden terwijl ze in mn happy Hunter zitten.

Hmm ben niet zo bekent met het gebruik van een forum

Gr koert

Tja, Ernst heeft wel gelijk, maar soms geldt, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Ik gebruik altijd gel accu,s en haal mijn accu,s nooit uit de boot, behalve als het vaarseizoen over is. s'Winters zijn ze dus buiten de boot. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad,

Groet
Sjoerd

Zo gaat het ook bij heel veel mensen Sjoerd en er gaat (gelukkig) zelden iets fout. ;);)

Als je het label op een auto accu goed leest staat er ook duidelijk op dat je die in een goed geventileerde ruimte moet laden. In een auto is dat geen probleem.
Ook op een grote accu voor in je caravan staat die waarschuwing heel duidelijke vermeld. Maar hoeveel mensen die zelf zo iets in bouwen zetten die accu gewoon onder het bed? Daar staat hij toch ook bij een caravan waar die al bij de fabriek in is gebouwd?
Klopt, maar dan staat die accu wel in een van de rest van de ruimte gescheiden ruimte en zijn daar zeker weten extra ventilatie roosters in gemaakt. Een vriend van mij heeft een camping en daar is vorig jaar een caravan ontploft. De oorzaak is waarschijnlijk een defecte accu of acculader geweest. Er is veel gas ontstaan en door een ontstekingsbron, mogelijk een elektrische kachel, is dat gas tot ontploffing gekomen.
Geen persoonlijke ongelukken, de caravan stond op een apart terrein te wachten tot de eigenaar hem zou komen ophalen om naar de stalling te brengen. De kachel stond er in om de zaak droog te houden. En de accu was jaren geleden door de eigenaar zelf ingebouwd zonder goed rekening met die gassen te houden.
Zo zie je maar dat zo iets jaren goed kan gaan en maar één keer fout hoeft te gaan.

Een gel accu is in principe gasdicht en kan er feitelijk niet veel mee gebeuren. Maar vooral als de accu ouder wordt zal de kans op falen groter worden. Als je een goede lader hebt die ook geschikt is om die accu te laden is er eigenlijk niets aan de hand. Als de accu vol is zal de lader de spanning op 13,8V of iets minder houden en dan kan er eigenlijk niets fout gaan. Zo'n accu kan dan heel lang, maanden, op de lader aangesloten blijven zonder enig gevaar, het is zelfs goed voor de levensduur van een loodaccu!
Maar als er iets mis gaat kan dat wel desastreus zijn. Omdat een gel accu hermetisch gesloten is kan er een flinke druk in opbouwen. Er zitten overdruk ventielen in maar die falen ook wel eens.
Geloof het of niet maar ik heb zelfs een keer gezien dat iemand die ventielen met secondelijm vol had laten lopen omdat hij bang was dat daar accuzuur uit zou kunnen komen. Zijn accu moest namelijk op z'n kant liggen. Ik moet er niet aan denken als daar iets fout mee gaat, dan is het letterlijk een bom!
Laad je de accu buiten de boot dan kan je zien dat hij op begint te zwellen, als je hem aanraakt zal hij meer dan handwarm worden, soms zelfs heet. Je kan dan op tijd ingrijpen, de accu is afgeschreven maar hij ploft niet uit elkaar. Als hij ergens ingebouwd is kan je dat niet zien en heb je het pas in de gaten als de zaak ploft!

Met LiPo's heb je dat ook, en misschien zelfs nog wat sterker. Er zijn mooie filmpjes op jouwbuis van mensen die de accu in hun model laden. Alles gaat goed, soms jaren lang. Maar dan gaat er iets mis. Dan moet je snel de accu uit je model zien te krijgen voordat het mis gaat. Dat kost regelmatig minstens een model.

Hier loopt het nog vrij goed af. Er gaat iets fout, het model wordt snel naar buiten gebracht en terwijl men probeert uit te vinden wat er mis is ploft de LiPo en vliegt de boel in de fik. Geen brandblusser bij de hand dus snel naar de auto. Komt iemand aanhollen met een poederblusser. Het vuur wordt geblust maar dat model en alle elektronica die in aanraking is gekomen met die bluspoeder kan de kliko in. Die poeder is een zout welke de elektronica heel erg snel en sterk aantast. Het middel is haast net zo erg als de kwaal!
Je moet dus helemaal zelf weten wat je doet maar ik zou me niet goed voelen als ik niet gewaarschuwd zou hebben en er gaat iets mis. Het is dus ook een beetje voor mijn eigen gemoedsrust (eigenbelang ;)) dat ik jullie waarschuw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan er geen speld tussen krijgen Ernst. Zoals gezegd gebruik ik gelaccu's en gelukkig nooit geen problemen gehad. Een kleine kanttekening van mijn kant. Na een vaardag gaan mijn accu's inderdaad aan een lader die de accu's naar 13,8 V oplaadt. Deze laders zijn geschikt om constant met de accu's te zijn verbonden. Wat ik wel altijd doe is de bovenbouw er af halen zodat er toch enige vorm van ontluchting/ ventilatie aanwezig is.

Vriendelijke groet
Sjoerd.

Je hebt dus een speciale loodaccu lader die de accu netjes tot 13,8V laad. Die zijn inderdaad geschikt om constant met de accu verbonden te blijven. Dit is heel goed voor een loodaccu en zal de levensduur verlengen, dat schreef ik al eerder.

Die bovenbouw tijdens het laden verwijderen is ook een hele goede gewoonte. Hoewel de gassen welke tijdens het laden in een gel accu ontstaan normaal gesproken niet uit de accu komen. Dit in tegenstelling tot een gewone loodaccu.
In de gel accu zitten voorzieningen die deze gassen recombineren tot water. Daarom hoef je deze loodaccu's niet bij te vullen, het kan ook niet. ;)
Je mag dit soort accu's ook niet zo snel laden. Meestal is ongeveer 1/3C het maximum zodat de recombinatie het tempo waarmee die gassen ontstaan kan bijhouden. Door die recombinatie ontstaat ook wat warmte zodat een gel accu ook een klein beetje warmer zal worden dan de omgeving. Als je in een beetje koude ruimte laad zal je dat mogelijk niet eens kunnen voelen.

Al met al denk ik dat je weinig hoeft te wijzigen aan je manier van laden. Toch zou ik er wel rekening mee houden dat in het geval er wel iets mis gaat er een verhoogd risico op schade is. Dat zal minimaal schade aan je model zijn maar het kan ook meer worden.

Het lijkt er op dat de accu in het filmpje zodanig was ingebouwd dat hij moeilijk bereikbaar was. Dat is waarschijnlijk de reden geweest om hem in het model te laden. Het resultaat is te zien in het filmpje. Dus LiPo's zou ik echt nooit zo in een model bouwen dat ze moeilijk te verwijderen zijn en in het model geladen "moeten" worden. Ongeacht wat voor model!

Back