Zo gaat het ook bij heel veel mensen Sjoerd en er gaat (gelukkig) zelden iets fout.

Als je het label op een auto accu goed leest staat er ook duidelijk op dat je die in een goed geventileerde ruimte moet laden. In een auto is dat geen probleem.
Ook op een grote accu voor in je caravan staat die waarschuwing heel duidelijke vermeld. Maar hoeveel mensen die zelf zo iets in bouwen zetten die accu gewoon onder het bed? Daar staat hij toch ook bij een caravan waar die al bij de fabriek in is gebouwd?
Klopt, maar dan staat die accu wel in een van de rest van de ruimte gescheiden ruimte en zijn daar zeker weten extra ventilatie roosters in gemaakt. Een vriend van mij heeft een camping en daar is vorig jaar een caravan ontploft. De oorzaak is waarschijnlijk een defecte accu of acculader geweest. Er is veel gas ontstaan en door een ontstekingsbron, mogelijk een elektrische kachel, is dat gas tot ontploffing gekomen.
Geen persoonlijke ongelukken, de caravan stond op een apart terrein te wachten tot de eigenaar hem zou komen ophalen om naar de stalling te brengen. De kachel stond er in om de zaak droog te houden. En de accu was jaren geleden door de eigenaar zelf ingebouwd zonder goed rekening met die gassen te houden.
Zo zie je maar dat zo iets jaren goed kan gaan en maar één keer fout hoeft te gaan.
Een gel accu is in principe gasdicht en kan er feitelijk niet veel mee gebeuren. Maar vooral als de accu ouder wordt zal de kans op falen groter worden. Als je een goede lader hebt die ook geschikt is om die accu te laden is er eigenlijk niets aan de hand. Als de accu vol is zal de lader de spanning op 13,8V of iets minder houden en dan kan er eigenlijk niets fout gaan. Zo'n accu kan dan heel lang, maanden, op de lader aangesloten blijven zonder enig gevaar, het is zelfs goed voor de levensduur van een loodaccu!
Maar als er iets mis gaat kan dat wel desastreus zijn. Omdat een gel accu hermetisch gesloten is kan er een flinke druk in opbouwen. Er zitten overdruk ventielen in maar die falen ook wel eens.
Geloof het of niet maar ik heb zelfs een keer gezien dat iemand die ventielen met secondelijm vol had laten lopen omdat hij bang was dat daar accuzuur uit zou kunnen komen. Zijn accu moest namelijk op z'n kant liggen. Ik moet er niet aan denken als daar iets fout mee gaat, dan is het letterlijk een bom!
Laad je de accu buiten de boot dan kan je zien dat hij op begint te zwellen, als je hem aanraakt zal hij meer dan handwarm worden, soms zelfs heet. Je kan dan op tijd ingrijpen, de accu is afgeschreven maar hij ploft niet uit elkaar. Als hij ergens ingebouwd is kan je dat niet zien en heb je het pas in de gaten als de zaak ploft!
Met LiPo's heb je dat ook, en misschien zelfs nog wat sterker. Er zijn mooie filmpjes op jouwbuis van mensen die de accu in hun model laden. Alles gaat goed, soms jaren lang. Maar dan gaat er iets mis. Dan moet je snel de accu uit je model zien te krijgen voordat het mis gaat. Dat kost regelmatig minstens een model.
Hier loopt het nog vrij goed af. Er gaat iets fout, het model wordt snel naar buiten gebracht en terwijl men probeert uit te vinden wat er mis is ploft de LiPo en vliegt de boel in de fik. Geen brandblusser bij de hand dus snel naar de auto. Komt iemand aanhollen met een poederblusser. Het vuur wordt geblust maar dat model en alle elektronica die in aanraking is gekomen met die bluspoeder kan de kliko in. Die poeder is een zout welke de elektronica heel erg snel en sterk aantast. Het middel is haast net zo erg als de kwaal!
Je moet dus helemaal zelf weten wat je doet maar ik zou me niet goed voelen als ik niet gewaarschuwd zou hebben en er gaat iets mis. Het is dus ook een beetje voor mijn eigen gemoedsrust (eigenbelang

) dat ik jullie waarschuw.