laden MX-12

• Topicstarter Topicstarter Gilbert
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

ik zou er wel eerst even achter zien te komen waarom die zekering kapot is gegaan, dat zal een reden hebben. Die reden moet je wel eerst wegnemen ...

Grtz,
Menno

Tja, ik laad hier alles met een doodnormale lader 5 (of 5r of 6 van mijn part) gewoon dus een langzaamlader zonder toeters en bellen.

De dag voor het vliegen alle akku`s en dergelijk onder de laders (behalve de 500mA uitgang) en tot op heden geen problemen gehad met kapotte zekeringen e.d.

Je weet veelal toch wel wanneer je gaat vliegen dus zou snelladen helemaal niet nodig hoeven te zijn.

Tevens doe ik nooit ontladen e.d.

ik weet denk ik het probleem. bij de stekker van de accu was bij beide draden een stukje van de isolatie weg en daar is kortsluiting ontstaan. maar er zit al een nieuwe zekering in. het bleek dat ik nog 1 had liggen. en de stekker is vervangen. mijn acu van de zender laad ik altijd de nacht voor het vliegen op 150mah

Als er bij de steker van de accu draden tegen elkaar komen heb je kortsluiting in de accu, niet in de zender. In zo'n geval gaat op z'n minst de accubedrading er anders uitzien. Je zult dus een andere oorzaak moeten zoeken.

Een computergestuurde snellader, gaat voordat hij gaat laden eerst even de accu "lezen" dit gaat gepaard met hoge stromen, daarom mag je nooit je zender laden met zo`n ding.

Ik heb mijn Evo 9 een keer gemold terwijl ik de max. laadstroom had ingesteld op 1 amp.

Je kunt dus 2 dingen doen, de zenderaccu eruit halen en buiten de zender om snelladen, of je neemt een simpel ladertje zoals Berto omschrijft, en hang daar de zender een nachtje aan.

Hhmm, dat wist ik nog niet :confused:

Ik laad m'n MX-12 altijd met 0,2A, moet het een keer wat sneller dan gebruik ik max 0,5A maar dat gebeurd zelden. Ik laat de accu altijd gewoon in de zender zitten en gebruik de laadaansluiting aan de zijkant. Als ik met 0,5A laad, open ik wel het batterijklepje om warmte kwijt te kunnen.

Toch gebruik ik een Simprop Intelli Bipower lader, de zekering is er nog nooit uitgeklapt (geldt voor allebei de MX-12 zenders). Heb ik dan gewoon geluk gehad ?

Grtz,
Menno

Bij mijn weten gaat "het lezen" van een accu niet gepaard met hogestromen.
Er wordt gewoon naar de spanning en de polariteit gekeken.
Tijdens het laden wordt de laadstroom aan de accu aangepast en wordt vaak de R-inwendig bepaald.

Ik heb nog nooit problemen van die zin met computerladers gehad.
Ik laad mijn Mx 12 meestal met een computer lader, ik heb er de afgelopen jaren verschillende gehad en dus nooit problemen gehad.

Dag,
Mijn zekering knalde er eerder ook geregeld uit (Ultramat 12, laden met 0,2A). Sinds ik de accu eruit haal en direct aan de lader koppel is dat nooit (nul keer dus) meer gebeurd.
Ik baalde er zo van dat ik op het veld stond, mijn zender aanzette...niks.
Voor de goede orde, ik gebruikte een origineel Graupner snoertje. En ik weet zeker dat er meer mensen zijn die hetelfde probleem hadden - en dat er mensen zijn die het nooit hebben gehad.

Laadsnoer wel eerst op de lader aansluiten dan op de zender, en loskoppelen andersom.

An vliegt je zekering er uit als de banaantjes tegen elkaar komen.:banana:

Ik heb sinds kort de MX-12, met de standaard 9,6v 1700maH accu erin. Ik laad hem via de zender en heb hier een 9v 200mA snoertje gevonden, eentje van Ibanez om m'n gitaar pedaaltjes van stroom te voorzien.

Na een hele nacht laden (zeker zo'n 12 uur) de zender aangezet en zie in het scherm van de zender dat ie binnen 5 sec van ongeveer 8,9v naar 6,7v gaaten valt daarna uit..

Komt dit omdat m'n Ibanez stroom snoertje niet genoeg volt geeft, of ligt het misschien aan de accu zelf?

Een acculader is iets anders dan een adapter! De adapter die je nu hebt is ten eerste bedoeld om een apparaat van stroom te voorzien, niet om een accu te laden, en ten tweede levert hij slechts 9V terwijl je accu nominaal 9,6V is (en volgeladen meer dan 11V heeft).
Je moet gewoon een acculader hebben.
En nog wat, de Graupner laadaansluiting is precies andersom als normaal; de + zit aan de buitenkant van de stekker. Je hebt stevig kans dat je je accu gesloopt hebt.

Dat van die accu slopen verwacht ik niet helemaal, maar de rest klopt wel helemaal.
Zorg eerst, dat je een fatsoenlijke lader hebt en begin overnieuw.

Ik snap dat een lader niet hetzelfde is als een adapter. Maar ik dacht dus dat die adapter m'n zender van stroom voorziet, en de zender de accu op laad... Maar zo gaat het niet werken dus begrijp ik..

Wat ik dus nodig heb is een adapter die met max 500mA laad, maar meer dan 9V levert. (bv 12v of is dat weer te hoog?)

Ik heb ook nog een Ultramat 14 om m'n lipo's te laden, dacht ergens gelezen te hebben dat ik deze ook kan gebruiken, maar dan heb ik weer allemaal verloop stekkertjes enzo nodig geloof ik.. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.. :o

Edit: De polariteit heb ik uiteraard eerst nagekeken, die klopt wel..
Edit2: Ik heb hier ook nog GA-004 lader liggen (RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!), is deze misschien geschikt? Hier past alleen het stekkertje van m'n accu niet in, zijn hier verloop stekkertjes voor?

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Hoi,
Heel ingewikkeld is het niet hoor. Je koopt een Graupner laadkabeltje, steekt rood bij rood en zwart bij zwart op je lader, sluit je zender aan op het andere eindje, zet de lader aan op het NiMh manual programma met 0,2A en start de lader. Na 10 uur is je accu vol. Je zult de lader wel 3x opnieuw moeten starten omdat de timer na 3 uur de lader af laat slaan.

Succes!

Als je langzaam laadt, doe je dat met 1/10 van de capaciteit, dus in dit geval met zo'n 170 mA (komt niet zo krek, dus 200 mA mag ook).

Als je je Ultramat 14 gebruikt moet je versneld laden, want dit is een snellader. Hiervoor heb je geen extra toeters-en-bellen nodig. Je stelt de lader in, stopt het laadsnoer er in en sluit dit weer aan op de laadplug van de zender (in die volgorde!). Om het bos toch weer te kunnen onderscheiden kun je ook eerst de modelbouwfaq doornemen: delta-peak-laders

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, begint duidelijk te worden, bedankt!

Ik moet hier echt de graupner laadkabel voor gebruiken, of werkt die van futaba ook? (FUTABA Zenderlaadkabel (banaan) (ROF1415)) De lokale shop hier heeft die van graupner niet zie ik..

Zoals hierboven al ergens in een posting staat vermeld, heeft de laadplug van Graupner de plus aan de buitenzijde. Dit in tegenstelling tot alle andere merken.

Back